رایزنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در تاشکند

وزیر امور خارجه در دیدار همتای پاکستانی در تاشکند نسبت به امضای هرچه سریع‌تر توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان و افزایش مبادلات تجاری ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان و بلاول بوتو زرداری وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان امروز _سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه_ در حاشیه بیست‌وششمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند پایتخت ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار موضوعات مورد علاقه مشترک در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و امیرعبداللهیان ضمن ابراز تاسف و همدردی مجدد به خاطر وقوع سیل اخیر در پاکستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در شرایط دشوار خود را متعهد به حمایت و کمک به ملت برادر پاکستان می‌داند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در تکمیل و اجرای توافقات دو کشور از جمله در زمینه‌های برق و گاز، ابراز امیدواری کرد: مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور هرچه زودتر به امضا برسد و مبادلات تجاری افزایش یابد. در این رابطه نقش بازارچه‌های مرزی در ارتقای سطح تجارت، امنیت پایدار  همچنین بهبود معیشت ساکنان مناطق مرزی دو کشور مفید ارزیابی شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار همچنین سازمان اکو را بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواند و خواستار تقویت این همکاری‌ها به ویژه در حوزه ترانزیت از جمله قطار باری اکو و مسیر جاده‌ای تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه شد.

در این دیدار بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان هم با اشاره به پیوندهای عمیق دو ملت ایران و پاکستان و با تأکید بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی این کشور، همکاری‌های دو کشور را در جهت منافع دو ملت و منطقه جنوب آسیا خواند.

بوتو زرداری پیوندهای دو کشور در کنار توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را مایه مباهات خواند و از روند رو به گسترش روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد.

دو وزیر امور خارجه همچنین تحولات افغانستان را بررسی کرده و ضرورت تشکیل دولت فراگیر را به عنوان راه‌حل اساسی برای شناسایی حکومت در افغانستان خوانده و اهمیت حفظ اجماع موجود در این رابطه در بین کشورهای همسایه افغانستان و سایر بازیگران را یادآور شدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست بامداد امروز وارد تاشکند شد و صبح امروز در نشست وزرا به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه در این نشست خاطرنشان کرد: منطقه اکو می‌تواند به الگویی از مشارکت بین کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده انرژی تبدیل شود. بی تردید، مشارکت در حوزه گاز و حوزه برق از اولویت‌های اکو در این راستاست. مایلم به ابتکار ریاست جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی پس از کووید» اشاره کنم که در مجمع کشورهای صادر کننده گاز ارائه شد. این ابتکار می‌تواند مبنایی برای مشارکت در منطقه اکو نیز باشد. اکو بیش از پیش نیازمند سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های نو، صنایع دانش بنیان و دیجیتالی کردن فعالیت‌های اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران آماده است دستاوردهای خود در حوزه‌های دانش بنیان را با کشورهای عضو اکو به مشارکت گذارد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی استوار است. صدور قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویاً محکوم می‌کنیم. بی تردید تبعات منفی چنین رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زا است و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است. جمهوری اسلامی ایران رفتار اهانت‌آمیز نسبت به مقدسات ادیان الهی به ویژه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و حمایت دولت‌های غربی از آن تحت عنوان آزادی بیان را به هیچ وجه قابل قبول نمی‌داند و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

وزرای خارجه دو کشور شانزدهم دی‌ماه نیز تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند و وزیر خارجه پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی بر ضرورت همکاری‌های مشترک نظامی و امنیتی ایران و پاکستان در مبارزه با اقدامات تروریستی تأکید کرد.

بلاول بوتور زرداری همچنین از کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران به سیل زدگان پاکستانی تشکر کرد و بر ضرورت تحقق هر چه سریع‌تر توافق‌های به دست آمده در نشست اخیر کمیسیون مشترک در راستای گسترش روابط خوب و سازنده بین دو کشور تأکید کرد.

امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی دهم شهریورماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه پاکستان با بیان این‌که شرکت‌های مختلف باید بتوانند بدون هیچ محدودیتی در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از وی برای سفر به اسلام‌آباد در آینده نزدیک دعوت کرد.

 بوتو زرداری بیست‌وچهارم خردادماه هم در تهران با امیرعبداللهیان دیدار کرد و وزیر خارجه ایران در توئیتی در این باره نوشت: روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و موثر جهان اسلام، ایران و پاکستان همواره امیدبخش و رو به جلو بوده است.

کد خبر 636229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.