دولت بدون برجام بهترین شرایط معیشتی را فراهم می‌کند

​وزیر امور خارجه گفت: دولت ایران و رئیس‌جمهور بر این نکته تاکید دارند که بدون برجام، دولت باید بهترین شرایط معیشتی را فراهم کند و زمانی که توافق نهایی شود به‌عنوان عامل تسهیل‌کننده به سایر عوامل اضافه خواهد شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی، با اشاره به بعضی مسائل روز در حوزه سیاست خارجی و بحران و جنگ در اوکراین اظهار کرد: مواضع خود را در این زمینه به‌صراحت و روشنی بارها بیان کردیم؛ ابزاری که بعضی کشورهای غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می‌شوند، بهانه و اظهاراتی بی‌اساس است. جمهوری اسلامی ایران و روسیه، همانند ایران و سایر کشورهای دیگر، دارای همکاری‌های متنوع ازجمله همکاری در حوزه دفاعی هستند، اما ما مخالف جنگ در اوکراین و در هر کجای عالم بوده و هستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها راه‌حل در بحران‌های منطقه‌ای، پیرامونی و بحران اوکراین می‌داند. ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ‌یک از طرفین جنگ نیستیم. در جریان سفر اخیر به اردن نیز، به‌صراحت به بورل گفتم اینکه بیش از ۱۲ میلیارد دلار سلاح تاکنون با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده و از طرف دیگر ایران را در موضوع پهپاد متهم می‌کنید، رفتاری غیرواقع‌بینانه و غیرمنصفانه است. ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین در جنگ اوکراین هستیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین، از تمامیت ارضی کشورها ازجمله اوکراین دفاع کرده است؛ به همین دلیل جدایی کریمه و سایر مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ایم و به تلاش‌های خود در سطح رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه برای توقف جنگ، آتش‌بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه‌حل سیاسی ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شاهد طرح قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور در پارلمان اروپایی هستیم، تصریح کرد: از حدود دو ماه پیش هم‌زمان با تحریکات خارجی و دامن زدن به اغتشاشات در داخل ایران توسط مداخله‌گران خارجی و سوءاستفاده از عواطف مردم، موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست به اصصلاح تروریستی اتحادیه اروپا مطرح شد.

امیرعبداللهیان افزود: در گفت‌وگو با بورل و مقامات کشورهای اروپایی و رایزنی‌های یکایک سفرای ما در اروپا و سازمان ملل، به اتحادیه اروپا هشدار جدی داده شد که اگر درخصوص یک نهاد مهم حاکمیتی ایران که نقش مهمی در سال‌های گذشته به‌ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه داشته است و این نقش همچنان ادامه دارد، اقدامی انجام دهند، پاسخ ایران قوی، موثر و متقابل خواهد بود.

وی اضافه کرد: مجموعه‌تلاش‌های دیپلماتیک به این منجر شد که در حوزه اروپا در پایین‌ترین سطح در پارلمان اروپایی، بیان احساسات تند و اظهارات شتاب‌زده برخی از نمایندگان این پارلمان را شاهد باشیم و نتیجه آن قطعنامه‌ای بود که از منطق و چارچوب‌های حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد فاصله دارد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه بورل عنوان می‌کند در اتحادیه اروپا ایده‌ای برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست به‌اصطلاح تروریستی اروپا وجود ندارد، اما روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی شاهد بودم که فضای مجلس بسیار ملتهب است و نمایندگان مردم به سمت تصمیماتی قوی و بازدارنده حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های اروپایی را دعوت می‌کند از اظهارات احساسی و رفتار به دور از عقلانیت فاصله بگیرند. به بورل در آخرین تماسم در هفته گذشته تاکید کردم که امیدوارم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی برخی از کشورهای اروپایی عقلانیت حاکم شود و سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایران مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر نشود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: آنچه امروز در اظهارات بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا بنا دارد به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند. به اتحادیه اروپا اعلام کردیم صرف‌نظر از مداخلات برخی از کشورهای اروپایی و غربی و دمیدنشان در اغتشاشات و تشویق آشوبگران در ایران، جمهوری اسلامی ایران مذاکره، گفت‌وگو و تعامل سازنده اتحادیه اروپا و ایران را بهترین گزینه می‌داند، اما درقبال هرگونه تصمیم دیگر اتحادیه اروپا پاسخ متقابل و موثر داده خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در دستگاه دیپلماسی پایبند به حل و فصل چالش‌ها از مسیر مذاکره هستیم. همچنان گفت‌وگوها و تبادل پیام‌های ما با طرف‌های غربی برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه دارد.

وزیر امور خارجه افزود: علی‌رغم رفتار ریاکارانه برخی مقامات غربی ازجمله آمریکایی‌ها، تبادل پیام کشورهای غربی به ایران و تاکید آن‌ها برای اینکه توافق به گام نهایی خود برسد، همچنان در دستورکار است. غرب و آمریکا همچنان از مسیر دیپلماتیک پیام‌های خودشان را برای رسیدن به گام‌های پایانی توافق ارسال می‌کنند. ما مرحله‌ای از توافق را در چارچوب رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار دادیم و تبادل پیام‌های ما همچنان جریان دارد.

وی ادامه داد: در مقطعی آمریکا و طرف‌های غربی تصور می‌کردند اغتشاشات موضع جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کرده و اصرار آن‌ها درخصوص شتاب دادن به مذاکرات با این هدف بود که ما از یکی دو خط قرمز خود عبور کنیم، اما درنهایت این پیش‌بینی محقق نشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکایی‌ها زودتر از سه کشور اروپایی متوجه شدند که این اغتشاشات به‌دلیل بصیرت مردم، نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تدابیری که اندیشیده شد، نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ لذا دوباره بر مسیر مذاکره و گفت‌وگو تاکید دارند. البته طرف آمریکایی مایل است این اتفاق از طریق مذاکره مستقیم رخ دهد، اما ما بدون نیاز به هرگونه گفت‌وگوی مستقیم، اسناد لازم را در اختیار داریم و طرف مقابل نیز این اسناد را دارد و اگر اراده جدی در طرف مقابل باشد، توافق را در دسترس می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: به مقامات آمریکایی تذکر دادیم که از اظهارات ریاکارانه در رسانه‌ها اجتناب کنند. آن‌ها در مسیر دیپلماسی این اظهارنظرها را نیاز داخلی افکار عمومی خود ذکر می‌کنند. در هر میز مذاکره‌ای که منافع ملت باشد حضور داریم و امیدواریم با عقلانیت و واقع‌بینی طرف‌های مقابل بتوانیم به نقطه توافق برسیم، اما گزینه‌های جایگزین نیز در دستورکار ایران قرار دارد.

وزیر امور خارجه افزود: دولت ایران و رئیس‌جمهور بر این نکته تاکید دارند که بدون برجام، دولت باید بهترین شرایط معیشتی را فراهم کند و زمانی که توافق نهایی شود به‌عنوان یک عامل تسهیل‌کننده به سایر عوامل اضافه خواهد شد.

کد خبر 636070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.