کشور نیازمند حسابرسی فرهنگی است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات، اولویت‌گذاری و انتخاب مسائل مهم، اساسی و راهبردی حوزه فرهنگ و علم و پرهیز از اقدامات حاشیه‌ای و همچنین تقویت ابعاد نظارتی و به تعبیر دقیق‌تر تقویت «حسابرسی فرهنگی» است.

به گزارش ایمنا، محمد دهقان خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیامی صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است:

«با تبریک انتصاب جنابعالی به سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نکاتی درباره رسالت‌های خطیری که پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد متذکر می‌شوم.

ارزش‌های فرهنگی اسلامی‌ایرانی سال‌ها گروگان جریان غرب‌گرا بوده است. ضرورت تحقق ماموریت‌های خطیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرایط فعلی را می‌توان در چند جنبه مورد بررسی و توجه قرار داد.

نخست آنکه علم و فرهنگ نرم‌افزار اصلی پیشرفت و حرکت به سمت آرمان‌ها در گام دوم انقلاب محسوب می‌شود و از سوی دیگر عرصه علم و فرهنگ امروز به کارزار تقابل تمدنی انقلاب اسلامی و جبهه استکبار تبدیل شده است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که حاکمیت جریان غرب‌گرا در دوره‌ای مدید بر کشور با گروگان گرفتن ارزش‌های فرهنگی و سکوت معنادار دربرابر «تهاجم فرهنگی» دشمن و گاهی همراهی و ترویج ولنگاری برای رسیدن به اغراض سیاسی سبب شده تا وضعیت فرهنگی کشور با آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله داشته باشد.

خرید محبوبیت در ازای فروش مصالح عمومی توسط جمع قابل توجهی از سیاست‌مداران و ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی نیز سبب شده است تا عقب‌افتادگی‌های جدی در عرصه‌های راهبردی کشور به‌ویژه مدیریت فرهنگی پدید آید.

در چنین شرایطی، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر بازسازی ساختار فرهنگی کشور مبتنی بر عقلانیت انقلابی باید در رصد و شناخت تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها و در مسیر هدایت فرهنگی با پویایی و کنشگری بیشتری وارد عرصه شود و آوارهای سنگین ناشی از مدیریت فرهنگی جریان غرب‌گرا را از عرصه فرهنگی کشور بزداید.

به نظر اینجانب حوزه فرهنگی کشور امروز دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید جامع‌نگرانه به آن نگریست. انحرافات و آسیب‌های ملموس فرهنگی مانند قشری‌گرایی‌، تنبلی اجتماعی، ضعف وجدان‌کاری، تملق‌گرایی و ریاکاری، شکاف طبقاتی، بی‌تفاوتی اغنیا به ضعفا، واگرایی برخی از جوانان نسبت به مسئولان و گرایش بخشی از آن‌ها به ترک وطن، فراهم بودن شرایط تحصیلی ویژه برای فرزندان اغنیا و استفاده آن‌ها از شرایط متمایز تحصیلی و قرار گرفتن امکانات کشور در اختیار آن‌ها از مصادیق ضعف‌ها و آسیب‌ها و البته تبعیض نارواست که در بعضی موارد لباس قانونی نیز به تن کرده است.

اما این نقاط ضعف نباید باعث نادیده‌انگاری نقاط قوت و «قدرت نرم ملی» شود. از مصادیق ظرفیت‌ها و نقاط قوت فرهنگی می‌توان به وجود نسلی مقاوم، فداکار و معتقد به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، روی آوردن بخش اعظمی از مردم به معنویت که نمادهای آن در راهپیمایی اربعین، مراسم‌ اعتکاف و عزاداری‌ها ظاهر می‌شود، حضور جمع بزرگی از مردم و جوانان به‌ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اهل بیت (ع)، پایبندی به ارزش‌های خانواده در مقایسه با جوامع غربی و غرب‌زده، کرامت زن و حضور اجتماعی فعالانه بانوان اشاره کرد.

هرچند کار بسیار و عرصه خطیر است، اما آنچه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره دبیری جنابعالی انتظار می‌رود زدودن آسیب‌ها و توسعه قوت‌های فرهنگی کشور متناسب با سند تحولی است که رئیس‌جمهور پیش‌تر ابلاغ کرده است.

اینجانب بر این باورم که امروز تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و رئیس‌جمهور از شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه‌هایی مانند مردمی‌سازی فرهنگ، مهندسی فرهنگی، مقابله با گزاره‌های غلط فرهنگ مهاجم و پاسداشت استقلال فرهنگی دربرابر جهان سلطه بیش از یک تغییر و تحول نیاز دارد و به واقع ما نیازمند یک «انقلاب دوم فرهنگی» هستیم. بی‌شک در این انقلاب فرهنگی مردمی‌سازی، خانواده‌محوری، حفظ اراده انقلابی و همپایی با اقتضائات گام دوم انقلاب اسلامی می‌تواند زیرساخت تمدن نوین اسلامی ایرانی را تقویت کند.

به نظر اینجانب در مسیر اجرای این وظیفه خطیر که امروز بر عهده جنابعالی است یکی از مهم‌ترین اقدامات اولویت‌گذاری و انتخاب مسائل مهم، اساسی و راهبردی حوزه فرهنگ و علم و پرهیز از اقدامات حاشیه‌ای و همچنین تقویت ابعاد نظارتی و به تعبیر دقیق‌تر تقویت «حسابرسی فرهنگی» است؛ حلقه مفقوده‌ای که توجه نکردن به آن سبب شده است تا در بعضی مقاطع مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی با بی‌مهری مواجه شود.

با آرزوی توفیق برای جنابعالی در مسیر خدمت‌گزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌کنم معاونت حقوقی رئیس‌جمهور این آمادگی را دارد تا در مسیر افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بین آن شورا و دستگاه‌های اجرایی و همچنین تامین تضامین نظارتی، حقوقی و اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری حداکثری را داشته باشد.»

منبع: ایسنا

کد خبر 636039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.