مهم‌ترین مرحله هر ماموریت فضایی چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: بازگشت فضاپیما به سطح زمین از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا در این مرحله و زمانی که فضاپیما به جو زمین برخورد می‌کند، شرایط بسیار دشوار خواهد بود و دما نیز بسیار افزایش می‌یابد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به حساس‌ترین مراحل هر مأموریت فضایی و دلیل اهمیت بازگشت صحیح فضاپیمای «اوریون»، اظهار کرد: به‌طور کلی از نظر فنی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های هر برنامه فضایی، بازگشت فضاپیما به سطح زمین است.

وی افزود: بازگشت فضاپیما به سطح زمین از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا در این مرحله و زمانی که فضاپیما به جو زمین برخورد می‌کند، شرایط بسیار دشوار خواهد بود و دما نیز بسیار افزایش می‌یابد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: افزایش دما یکی از معضلات مهم در زمان بازگشت فضاپیما است، که این مسئله در هنگام بازگشت فضاپیمای «اوریون» به سطح زمین نیز بسیار حائز اهمیت بود.

وی تصریح کرد: زمانی که فضاپیمای «اوریون» به جو زمین برخورد کرد، دمای آن به اندازه نیمی از گرمای خورشید افزایش یافت، که این مقدار به‌طور تقریبی برابر با بیش از ۲۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

مرادی با اشاره به دیگر معضلات مهم در هنگام بازگشت فضاپیما به سطح زمین گفت: در هنگام بازگشت فضاپیما به سطح زمین، علاوه بر افزایش دما، سرعت نیز کاهش می‌یابد. در این شرایط، سرعت فضاپیمای «اوریون» طی بیست دقیقه از ۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت به ۳۲ کیلومتر کاهش یافت.

وی تاکید کرد: کاهش ناگهانی سرعت این فضاپیما در ۲۰ دقیقه، فشار بسیاری به آن وارد کرده است، اما خوشبختانه این فضاپیما توانست مرحله دشوار بازگشت به سطح زمین را با موفقیت سپری کند.

کد خبر 636012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.