لزوم کاهش سولفور تولیدی مازوت پالایشگاه‌ها به ۸ دهم درصد

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مطابق طرح کلی کیفی‌سازی، مقرر شده که میزان سولفور (گوگرد) بخش کوره و مازوت تولیدی پالایشگاه‌ها را از ۳.۵ درصد به ۸ دهم درصد برسانیم.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نتوانستیم کیفیت سوخت را ارتقا دهیم، اظهار کرد: اکنون قانون هوای پاک در نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی و نیز ارتقای کیفیت سوخت‌ها در کشور در حال اجرا است.

وی ادامه داد: مسئله آلودگی هوا و راهکارهای آن مشخص است. در بخش ارتقای کیفیت سوخت بر اساس برنامه دریافتی از پالایشگاه، مقرر شده است که همه سوخت تولیدی کشور متناسب با استاندارد ملی تولید شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه مطابق طرح کلی کیفی‌سازی مقرر شده که میزان سولفور (گوگرد) بخش کوره و مازوت تولیدی پالایشگاه‌ها را از ۳.۵ درصد به هشت‌دهم درصد برسانیم، افزود: در تعدادی از پالایشگاه‌های کشور سوخت مازوت، تبدیل به بنزین و گازوئیل یورو ۴ و یورو ۵ خواهد شد و با خودداری از تولید مازوت بیشتر، به سمت کیفی‌سازی حرکت خواهیم کرد.

وی درباره تأمین اعتبارات لازم پالایشگاه‌ها در ارتقای کیفی‌سازی سوخت مازوت، تصریح کرد: تمام مسئولان ذی‌ربط در پالایشگاه‌ها متعهد شده‌اند که ۳۰ درصد از سود مجتمع پالایشگاهی را به کیفی‌سازی سوخت خود اختصاص دهند، چراکه در وضعیت کنونی، موضوع بهبود و کاهش آلودگی‌های این مجتمع‌ها در دستور کار است، تا با توسعه آن‌ها دیگر افزایش آلایندگی‌های نقطه‌ای نداشته باشیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه وزارت نفت برای افزایش تولید ۱۰ هزار مگاوات به میزان برق تولیدی کشور، گفت: این وزارتخانه متعهد شده است که در یک برنامه سه تا چهار ساله برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اقدام کند. برای اجرای این طرح تاکنون بخشی از فراخوان انجام شده است.

وی با بیان اینکه طی انباشت آلاینده‌هایی که منشأ انتشار آن‌ها صنایع و منابع متحرک است، نقش بخش خانگی نیز دور از انتظار نیست و در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه می‌شویم، اظهار کرد: منابع و صنایع با مصارف گازسوز از جمله موتورخانه‌های منازل، تجاری، اداری و صنعتی اگر سامانه‌های کنترل و پایش نداشته باشند، انتشار گازهای نیتروژن آن‌ها می‌تواند به عنوان تولید آلاینده ثانویه خودروها هم نقش داشته باشد.

گل‌علیزاده افزود: در دو تا سه سال اخیر شاهد بودیم که در کلان‌شهر اصفهان شرایط مناسبی در مورد آلایندگی‌های گازی در نیمه دوم سال نداشته است. البته پایش‌های شبانه‌روزی بسیار مناسبی با ورود قوه قضائیه برای برخورد با صنایع آلاینده که سامانه‌های کنترلی ندارند و حد استانداردها را رعایت نکردند، اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصول تابستان با ترکیبات آلی فرّار ناشی از انتشار بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم، که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به‌عنوان آلاینده ثانویه اُزن تشکیل می‌شوند، که در پایتخت به مدت سه سال و در کلان‌شهر اصفهان در دو سال اخیر شاهد معضل این نوع آلودگی هوا در تابستان هستیم. با دو شیوه می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم: با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و نیز مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها می‌توانیم این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

کد خبر 635970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.