تدوین طرح توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار در شورای شهر تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به روند رو به رشد آمار زنان سرپرست خانوار، کمیته اجتماعی شورای ششم پایتخت طرح توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار را تدوین کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شمس‌احسان امروز _دوشنبه سوم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار به واسطه تعدد نقش‌ها در خانواده و اجتماع در وضعیت خاصی قرار دارند و نیازمند توانمندی‌ها و مهارت‌های متعددی هستند که بتوانند ضمن پرداختن به مشکلات فردی خود در راهبری خانواده نیز موفق باشند.

وی ادامه داد: وضعیت اغلب پیچیده و ویژه این خانواده‌ها باعث شده است تا در مقایسه با سایر زنان، فرصت‌های کمتری برای مشارکت اقتصادی و اجتماعی در اختیار داشته باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به روند رو به رشد آمار زنان سرپرست خانوار، کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران طرح توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار را تدوین کرد که در برنامه پنج ساله سوم توسعه شهرداری محقق نشده بود.

وی اضافه کرد: ایجاد فرصت برای ارتقای قابلیت‌ها موضوعات مهم دیگری است که زمینه توانمندسازی را فراهم می‌کند، در این راستا ساماندهی و استفاده کارآمد از فضاها، زیرساخت‌ها و منابع در اختیار شهرداری، همچنین حمایت‌یابی از سایر نهادها و سازمان‌ها برای این قشر آسیب‌پذیر در دستور کار قرار دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر مبنای چند ارزش کلان راهبری می‌شود که مهمترین آنها خانواده‌محوری، مردمی‌سازی و هوشمندسازی است، به این ترتیب شهرداری تهران باید در چشم‌انداز اقدامات خود به سمتی حرکت کند که در توانمندسازی این گروه بر ظرفیت‌های خانواده تکیه و تاکید کند و ارزیابی‌ها، فقط به مؤلفه‌های فردی محدود نشود.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: توان‌افزایی و واسپاری امور به حلقه‌های میانی مصداق، مردمی‌سازی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است؛ از طرفی این طرح با تکیه بر ظرفیت هوشمندسازی در تمام مراحل، بر تغییر رویه‌های اجرا و نظارت تاکید دارد.

وی ادامه داد: هوشمندسازی شامل شناسایی جامعه هدف طرح، غربالگری، سطح‌بندی مددجویان و نظارت و ارزیابی فرایندهای توانمندسازی است، با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی، اقدامات در حوزه‌های انسانی و اجتماعی نیازمند به‌روزرسانی و اصلاحاتی است که با گذشت زمان از آن غافل می‌شویم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این طرح تلاش شد، ضمن پرداختن به ابعاد کلان توانمندسازی با راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری متشکل از مدیران شهری، متخصصان و نمایندگان حلقه‌های میانی، زمینه برای متناسب‌سازی طرح با گذر زمان فراهم آید. دبیرخانه اجرایی این طرح در اداره کل امور بانوان شهرداری تهران مستقر خواهد شد و هدایت اجرایی مفاد طرح را به ویژه در حوزه پشتیبانی، با تقسیم وظایف و هماهنگی بخش‌های مختلف شهرداری دنبال خواهد کرد.

کد خبر 635914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.