این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

عملکرد نه چندان مطلوب سرمربی استقلال سبب شده است اکثریت قریب به اتفاق پیشکسوتان این باشگاه او را مورد انتقاد و هجمه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اتمام لیگ بیست‌ویکم که استقلال تهران با هدایت فرهاد مجیدی و به جا گذاشتن یک رکورد بی‌نظیر، یعنی سی بازی بدون شکست، موفق شد جام قهرمانی را بالای سر ببرد، مصطفی آجرلو، مدیرعامل وقت آبی‌پوشان پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام به سراغ یک سرمربی پرتغالی و پرحاشیه به نام «ریکاردو ساپینتو» رفت. مربی خارجی استقلال با شرایطی خاص پا به این تیم گذاشت و یکی از جالب‌ترین مواردی که با آن روبه‌رو شد، یک تیم بسته‌شده توسط کادر مدیریتی باشگاه بود، چراکه «ساپینتو» در روزهای پایانی نقل‌وانتقالات هدایت استقلال را بر عهده گرفت و فرصت چندانی برای نظارت روی عملکرد بازیکنان نداشت، تا مطابق با ایده‌آل‌های خود برای فصل جدید آماده شود. با وجود این مشکلات، «ریکاردو ساپینتو» به محض بستن قرارداد، در مراسم معارفه خود ادعایی جنجالی مطرح کرد که تا مدت‌ها سوژه رسانه‌های ورزشی به شمار می‌رفت؛ این سرمربی پرتغالی در مراسم معارفه خود اظهار کرد که به مدیران استقلال وعده کسب چهار جام، یعنی قهرمانی لیگ برتر، جام‌حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان آسیا را داده است.

آبی‌پوشان پایتخت در این فصل از رقابت‌ها، فراز و نشیب فراوانی را طی کردند و اگرچه سرمربی این تیم موفق شد در دیدار سوپرجام با شکست نساجی به یکی از اهداف خود دست پیدا کند، در ادامه مسیر به دلیل حواشی فراوانی که داشت، باعث شد انتقادات بسیاری به او وارد شود. اگرچه استقلال به‌عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر حاضر است، اما نتایج کسب‌شده توسط این تیم سبب شده خانواده بزرگ استقلال، شامل مدیران سابق و پیشکسوتان این تیم نسبت به نتیجه‌گیری آبی‌ها دچار شک و تردید شوند.

سرمربی آبی‌پوشان در نیم‌فصل اول مسابقات برابر سپاهان و تراکتور تبریز تن به شکست داد و مقابل فولاد نیز تساوی یک بر یک را رقم زد. این در حالی است که استقلال در میان مدعیان، تنها گل‌گهر سیرجان را از پیش رو برداشت و کسب این نتایج نشان می‌دهد که تیم مدافع عنوان قهرمانی روبه‌روی حریفانِ سرسخت عملاً حرفی برای گفتن ندارد.

نکته جالب توجه این است که «ساپینتو» پس از شروع رقابت‌های نیم‌فصل دوم بار دیگر مغلوب سپاهان شد و به این ترتیب سیلی از انتقادات به سمت باشگاه استقلال روانه شد؛ اما تنها واکنش سرمربی استقلال پس از شکست در اصفهان، کنار گذاشتن سیاوش یزدانی، مدافع این تیم از جمع آبی‌ها به اتهام کم‌کاری بود و این اتفاق در شرایطی افتاد که پس از شکست شاگردان «ساپینتو» مقابل تراکتور نیز عده‌ای معتقد بودند بازیکنان آبی‌پوش با کم‌کاری و بی‌انگیزگی، عامل اصلی رقم خوردن این باختِ دو بر صفر بوده‌اند، که این مسئله را خسرو حیدری و دیگر ارکان باشگاه قویاً تکذیب کردند.

با این حال، مدافع مغضوب تیم پایتخت پس از آنکه توسط «ریکاردو ساپینتو» از استقلال کنار گذاشته شد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد قصد جدایی از تیم خود را ندارد و به دلیل مدت قرارداد خود، در جمع شاگردان «ساپینتو» به کار خود ادامه خواهد داد. در خصوص انتقادات واردشده به استقلال، نظر برخی از پیشکسوتان این تیم نسبت به عملکرد سرمربی آبی‌پوشان را مورد بررسی قرار داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانید.

با شلوغ‌بازی نمی‌توان مشکلات را پنهان کرد!

یکی از منتقدان «ریکاردو ساپینتو»، محمد نیک‌سیرت، پیشکسوت سابق آبی‌پوشان است که مدتی پیش در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: شرایط استقلال از اول فصل خراب بوده و وضعیت ایده‌آلی نداشته است. لیگ ما ضعیف شده و استقلال در چند بازی آخرش نتوانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد. مگر می‌شود یک مربی خارجی با ۲ دستیار به یک تیم بیاید!؟ الان پرسپولیس با مربی بومی در صدر جدول است. امیر قلعه‌نویی ۱۰ سال است که دارد نتیجه می‌گیرد و او هم از ایران است. «ساپینتو» گمان می‌کند با شلوغ‌بازی می‌تواند برخی مسائل را پنهان کند. او ۶ مهاجم برتر فوتبال ایران را در تیمش دارد و این به مربی بستگی دارد که چطور بتواند از آن‌ها استفاده کند.

وی ادامه داد: معلوم است که بدن‌ها خراب است و تیم میل بردن ندارد. قبلاً وقتی استقلال می‌باخت، یک هفته برای هواداران عزای عمومی می‌شد. در مدیریت هم مشکلاتی وجود داشت و قبل از آغاز فصل، مهاجمان زیادی گرفته شد و یک هافبک طراح هم گرفته نشد. «ساپینتو» نمی‌گذارد کسی سر تمرین بیاید. او گمان می‌کند که تفکرات او را می‌دزدند. بازیکنان شور و شوق و انگیزه چندانی ندارند. این یعنی جایی از تیم ایراد دارد. به استقلال باید روحیه و انگیزه داد. اگر روند همین‌گونه پیش برود، آینده خوبی برای استقلال نمی‌توان متصور بود.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

همکاری با «ساپینتو» زیان‌بار است

از میان پیشکسوتان باشگاه استقلال، تنها محمد نیک‌سیرت نیست که به عملکرد سرمربی آبی‌پوشان خرده گرفته؛ ابراهیم تهامی نیز یکی دیگر از کسانی است که سبک و سیاق «ساپینتو» را مورد نقد قرار داده و در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: استقلال خوب بازی نمی‌کند و «ساپینتو» نیز عملکرد خوبی نداشته و این در حالی است که وقتی «استراماچونی» سرمربی این تیم بود، با شناخت خوبی که از بازیکنان به دست آورد، به‌خوبی توانست استقلال را جمع‌وجور کند و تیمش نیز زیبا بازی می‌کرد. اما در زمان «ساپینتو»، بازی زیبایی از آن‌ها ندیده‌ایم و در واقع «ساپینتو» به درد آبی‌ها نمی‌خورد و ادامه همکاری با او می‌تواند به ضرر استقلال باشد.

بنابراین می‌توان گفت ابراهیم تهامی نیز از جمله افرادی است که تمایل ندارد در نیم‌فصل دوم باز هم «ریکاردو ساپینتو» هدایت استقلال را بر عهده داشته باشد.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

سرمربی استقلال حاشیه‌سازی می‌کند

فرشاد فلاحت‌زاده نیز یکی دیگر از پیشکسوتانی بود که علیه سرمربی استقلال موضع انتقادی گرفت و اخیراً در مصاحبه‌ای گفته بود: «ساپینتو» در هر بازی به‌دنبال جار و جنجال است و با رفتارهای خود برای استقلال حاشیه درست می‌کند. این رفتارها باعث می‌شود که حاشیه به تیم منتقل شود و بهتر است او فکر خود را معطوف به مسائل فنی کند و دنبال حاشیه‌سازی نباشد. سرمربی استقلال در هر مسابقه با تغییرات زیاد در ترکیب، نفرات خود را به میدان می‌فرستد و این نشان می‌دهد او هنوز به شناخت کافی و کامل از تیمش نرسیده و این یک ایراد بزرگ است. در هفته پانزدهم لیگ برتر تیم‌ها باید ترکیب ثابت خود را شناخته باشند.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

مخالف جدایی «ریکاردو ساپینتو» از استقلال هستم!

البته در میان اهالی فوتبال کسانی هم هستند که عملکرد «ساپینتو» را مطلوب می‌بینند و معتقدند دادن فرصت بیشتر به این سرمربی، می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و موفقیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

فابیو جانواریو از جمله افرادی است که چنین نظری دارد، زیرا وی در گفت‌وگویی این‌گونه تصریح کرده بود: مخالف برکناری «ساپینتو» هستم. استقلال نتیجه بدی نگرفته است. این تیم تقریباً مثل فصل قبل نتیجه گرفته با این تفاوت که فصل گذشته تمرکز تیم بیشتر بود. کادر فنی تا این‌جا در بحث نتیجه‌گیری و امتیازآوری بد عمل نکرده؛ فقط نیاز به هافبک بازی‌ساز داریم. الان سه تیم دوم، سوم و چهارم جدول همه ۲۷ امتیازی هستند. اگر استقلال بتواند مقابل تیم‌های پرسپولیس و گل‌گهر شش امتیاز بگیرد، در نهایت می‌تواند این فصل هم قهرمان شود، به شرط اینکه این امتیازات را بگیرد! چون بازی‌های ۶ امتیازی خیلی اهمیت دارند.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

با قلدربازی تراکتور را از پیش رو برداشتیم

پس از مصاف استقلال با تراکتور در جام حذفی و پیروزی این تیم برابر شاگردان «خمس» با نتیجه دو بر یک، علیرضا اکبرپور سبک بازی «ساپینتو» را این‌گونه مورد تحلیل و بررسی قرار داد و در حمایت از سیاوش یزدانی گفت: استقلال همانند بازی‌های گذشته، عملکرد چندان جذابی را برای ببیننده علی‌الخصوص هواداران به نمایش نگذاشت، اما تراکتور بازی بسیار روان و خوبی ارائه داد و از سبک بازی آن‌ها لذت بردم. شاگردان «خمس» به‌هیچ‌عنوان به اینکه در خانه حریف بازی می‌کردند، توجه نداشتند و به‌خوبی سوار بر بازی بودند. آبی‌پوشان متأسفانه نقشه و برنامه‌ای برای این بازی نداشتند. امیدوارم «ساپینتو» اگر نمی‌تواند تیم را با تکنیک جلو ببرد، دست‌کم روی شوت‌های از راه دور تمرین کند، زیرا این بهترین راه است که هم خلق موقعیت کنیم و هم به گل برسیم. یزدانی حقیقت را گفت؛ ما اگر با قلدری و زور پنالتی نبود، توان شکست تراکتور را نداشتیم‌.

بازی استقلال چشم‌نواز نیست!

یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال کشورمان که از درِ انتقاد به ساپینتو وارد شد، حسن اشجاری، بازیکن اسبق این تیم بود که در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: «ساپینتو» از کشوری دیگر آمد و در ابتدا آشنایی چندانی با ایران نداشت، اما کم‌کم سعی کرد در نتیجه گرفتن خوب کار کند؛ ولی هنوز معتقدم استقلال زیبا بازی نمی‌کند و بیشتر به فکر امتیاز گرفتن است. این‌ها به تفکر سرمربی برمی‌گردد. «ساپینتو» ابتدا شناخت نداشت و این محیط برایش آشنا نبود و همه این‌ها شاید تأثیرگذار باشد.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

آیا با جدایی «ساپینتو» مشکلات حل می‌شوند؟

پس از «جانواریو:، یک بازیکن داخلی نیز پیدا شد که موافق با سبک و سیاق «ساپینتو» باشد و جدایی او از استقلال را بیهوده ببیند. علی جباری، پیشکسوت فوتبال کشورمان نیز اعتقاد دارد جدایی سرمربی استقلال نمی‌تواند موفقیت آبی‌ها را تضمین کند و عنوان کرده بود: مگر با تغییر سرمربی دردی دوا می‌شود!؟ ما نباید همه چیز را گردن «ساپینتو» بیندازیم. این تیم با نظر مستقیم «ساپینتو» بسته نشده و او سلیقه‌اش را کاملاً بر تیم حکم‌فرما نکرده است. الان هنگام نقل‌وانتقالات است و زمانی است که او با جذب بازیکن، بکوشد برخی ضعف‌ها را برطرف کند، اما نمی‌تواند؛ چون پنجره نقل‌وانتقالات بسته است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم استقلال نیاز به بازیکنانی در برخی پست‌ها دارد و تا زمانی که ستاره‌ای جذب نشود، مشکلات به‌صورت کامل حل نمی‌شود. امیدوارم مدیریت استقلال هرچه زودتر فکری به حال باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات کند و در این صورت، یکی دو بازیکن به‌خصوص در خط هافبک اضافه شوند. اضافه شدن بازیکنان جدید می‌تواند برخی مشکلات را حل کند و شرایط بهتر شود.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

سرمربی استقلال به فکر درگیری با داور است

سعید مراغه‌چیان نیز به‌عنوان بازیکن اسبق استقلال و یکی از پیشکسوتان ورزش ایران، اخیراً در مصاحبه‌ای در خصوص عملکرد و روحیات «ساپینتو» تصریح کرده بود: وقتی سرمربی تیم نتواند تفکرات تاکتیکی‌اش را در تیم پیاده کند، چیزی جز این انتظار نمی‌رود. باعث تأسف است که سرمربی پرتغالی استقلال بیشتر از هر چیز به فکر جار و جنجال و درگیر شدن با داور است. درگیری با داور برای این تیم امتیاز نمی‌آورد، بلکه تمرکز تیم را به هم میزند. کاملاً می‌توان دید که بازیکنان استقلال در زمین مسابقه آرامش و تمرکزِ لازم ندارند. استقلال با این شرایط قطعاً نمی‌تواند قهرمان شود و با این باختی که برابر سپاهان داشت، شرایط خیلی سخت‌تر شد. امیدوارم کادر مدیریتی تذکر جدی به «ساپینتو» بدهد؛، اگرچه کمیته فنی نداریم، ولی به هر حال یک نفر باید ترمز ساپینتو را بکشد، در غیر این صورت، او هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ شخصیتی به تیم لطمه می‌زند.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

«ساپینتو» یک سرمربی دهن‌بین است

یکی از افرادی که می‌توان گفت مخالف سرسخت و بی‌بدیل «ریکاردو ساپینتو» محسوب می‌شود، حسن روشن، بازیکن اسبق استقلال است که از همان ابتدای فصل تا کنون بارها در مصاحبه‌های مختلف این سرمربی را نقد کرده و اخیراً نیز در گفت‌وگویی، با لحنی تند درباره عملکرد «ساپینتو» و جریمه کردن یزدانی گفته است: برخی شیطنت کردند و گفتند به سیاوش بد کردند و او هم عمدی زده؛ هیچ‌وقت چنین چیزی به بازیکن خوبی مثل یزدانی نمی‌چسبد. او برای این تیم زحمت کشیده و قبل از اینکه به سربازی برود، از بهترین بازیکنان تیم بوده؛ چطور ممکن است او چنین کاری کند!؟ افکار «ساپینتو» دست خودش نیست، یا دهن‌بین است، یا دنبال بهانه می‌گردد. بهانه هم ندارد. وقتی تیم می‌بازد، سرمربی مقصر است. باید برای آینده تیم منطقی فکر کند. او هنوز بعد از ۱۶ بازی تیم را نشناخته و در هر بازی می‌بینید که بازیکنان را جابه‌جا می‌کند.
وی تصریح کرد: باید در طول فصل به رضایی بیشتر بازی می‌داد. «ساپینتو» نباید بترسد. رضایی واکنش‌های خوبی مقابل سپاهان داشت. او دروازه‌بان خوبی است، اما از نظر ذهنی آماده نبود. این هم از اشتباهاتی است که «ساپینتو» برای چیدن تیم داشته و با این وضع و شرایط، گمان نمی‌کنم استقلال چهارم یا پنجم هم بشود.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

مدیران استقلال یک تصمیم جدی برای این سرمربی بگیرند

شاهین بیانی نیز همانند بیشتر پیشکسوتان استقلال نسبت به رفتار و نوع تفکرات «ساپینتو» انتقاد وارد کرد و گفت: عجیب است یک سرمربی که مدت‌هاست کنار یک تیم است، هر روز با آن‌ها زندگی می‌کند و نوع تمرینات آن‌ها را می‌بیند، متأسفانه پس از گذشت ۱۶ هفته هنوز نتوانسته به یک ترکیب ایده‌آل دست پیدا کند. هر روز یک بازیکن جدید در ترکیب می‌گذارد و این باعث شده که میان بازیکنان هماهنگی و زوج‌سازی به وجود نیاید. استقلال به تفکرات «ساپینتو» باخت و نمی‌دانم این تفکرات تا چه زمانی در استقلال ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مدیرعامل استقلال به همراه اعضای هیئت‌مدیره باید یک تصمیم منطقی درباره «ساپینتو» بگیرند. با این روند که سرمربی پرتغالی استقلال در پیش گرفته، بعید می‌دانم آبی‌ها بتوانند حتی به نایب قهرمانی هم برسند. اشتباهات او در هر بازی باعث شده استقلال امتیاز از دست بدهد. آبی‌ها زیبا بازی نمی‌کنند، امتیاز نمی‌گیرند، اما نمی‌دانم چرا سرمربی آبی‌پوشان این‌قدر اصرار به تغییر در ترکیب هر بازی استقلال دارد. درست است که مصدومیت چند بازیکن کار را برای «ساپینتو» سخت می‌کند، اما او با توجه به گذشت چندین ماه از حضورش در استقلال، باید شناخت خوبی از بازیکنان پیدا کرده باشد. برخی بازیکنان با لج‌بازی‌های او مدت‌هاست فقط تمرین می‌کنند و هیچ انگیزه‌ای هم ندارند. این اتفاق بد به استقلال ضربه زده و باعث شده امتیازات زیادی از دست برود.

این مرد پرتغالی را هیچ کس دوست ندارد!

به گزارش ایمنا، اگرچه سرمربی استقلال منتقدان زیادی دارد و همین موضوع می‌تواند در ادامه راه برای او مشکل‌ساز شود، اما او با اعتمادبه‌نفس بالای خود که می‌توان گفت ویژگی بارز مربی‌های پرتغالی است، در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی با سپاهان اعلام کرد همچنان می‌تواند استقلال را به جام قهرمانی برساند و هنوز فصل برای این تیم به اتمام نرسیده است. این در شرایطی است که علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال به امارات سفر کرده و نسبت به ماندن یا رفتن «ساپینتو» واکنش جدی نشان نداده و دلیل سفر او همچنان نامشخص است؛ اما به احتمال فراوان، این حرکت فتح‌الله‌زاده بی‌ربط با انتخاب جایگزین برای سرمربی آبی‌ها نیست.

کد خبر 635815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.