منشا آلودگی هوا در چهارمحال‌وبختیاری گردوغبار است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون، این استان تنها هشت روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته که منشأ این آلودگی گردوغبار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید یوسف‌پور امروز _یکشنبه، دوم بهمن‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چنانچه روند بارگذاری صنایع در استان چهارمحال‌وبختیاری به همین صورت پیش برود، تا پنج سال آینده درگیر آلودگی هوا می‌شویم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، این استان تنها هشت روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته، که منشأ این آلودگی گردوغبار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: در این مدت شاخص کیفیت هوای استان، ۷۶ روز پاک، ۱۵۶ روز قابل‌قبول، هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۰ روز دارای گردوغبار را نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت هوای استان چهارمحال‌وبختیاری مطلوب است، گفت: چنانچه روند بارگذاری صنایع در استان به همین صورت پیش برود، تا پنج سال آینده در این استان نیز با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.

یوسف‌پور با بیان اینکه خروجی گاز و غبار از دودکش واحدهای آلاینده از مشکلات آلایندگی هوا در سطح استان است، اضافه کرد: از ابتدای سال تا کنون ۷۴ مورد اندازه‌گیری و پایش آلودگی هوا، ذرات، گردوغبار و گاز خروجی از واحدهای صنعتی در استان چهارمحال‌وبختیاری از واحدهای صنعتی که پتانسیل آلودگی هوا دارند، انجام گرفت.

وی افزود: در این مدت ۱۱۶ مورد آزمایش خودروی مزایده، ۳۹ مورد بازدید از مراکز معاینه فنی خودرو و ۱۸ مورد سنجش آلودگی صوتی انجام شده و ۱۵۴ مورد اخطاریه برای واحدهای دارای مشکل صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به شعار هفته هوای پاک با عنوان «تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی»، گفت: برای این مناسبت، برنامه‌های مختلف عملیاتی، آموزشی، فرهنگی و ترویجی با رویکرد آگاه‌سازی و جلب مشارکت شهروندان و دستگاه‌های مرتبط اجرا شده است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست، خاطرنشان کرد: محیط زیست منبع زیبایی طبیعی بوده و طبیعت برای سلامت جسمی و روحی لازم است، اما زیبایی طبیعی این سیاره در معرض خطر است. بسیاری از گونه‌های جانوران و گیاهان در حال انقراض هستند و با ساخت ساختمان‌ها و کارخانه‌های جدید، روزبه‌روز از میزان زیبایی‌های طبیعی کاسته می‌شود و جای آن‌ها را آسمان‌خراش‌ها و کارخانه‌های آلاینده می‌گیرند.

یوسف‌پور اضافه کرد: هنگامی که وضعیت اکوسیستم‌ها به هم می‌ریزد و نظم حاکم بر آن‌ها دچار اختلال می‌شود، این اختلال بر سراسر سیاره زمین تأثیر می‌گذارد و تمام این مشکلات زیست‌محیطی پیامدهای ناخوشایند گسترده‌ای برای سلامت کره زمین و ساکنان آن دارد.

وی ادامه داد: تخریب محیط زیست، تأمین منابع طبیعی زمین مانند آب پاک و مواد غذایی را تهدید کرده و می‌تواند به اختلال در عملکرد طبیعی منطقه‌ای بینجامد. محافظت از محیط زیست اهمیتی برابر با مراقبت از جان انسان‌ها دارد و لازمه این امر کسب آگاهی درباره محیط زیست است، فعالیت‌های انسانی تأثیری ویرانگر بر بسیاری از اکوسیستم‌ها دارد که ادامه آن می‌تواند سلامت کره زمین و همه موجودات زنده و غیرزنده را به خطر بیندازد.

کد خبر 635696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.