دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است، گفت: دولت تلاش کرده است که چهار سرفصل را مورد توجه قرار دهد که یکی از آن‌ها مسئله خودرو است و دو میلیارد دلار برای واردات در کنار حمایت‌هایی که از تولید انجام شده است، پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی رضاخواه در نشست علنی امروز _یکشنبه دوم بهمن‌ماه_ مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بوجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: برخی نمایندگان در مخالفت با بودجه نکاتی را مطرح کردند که در بودجه قابل اصلاح نیست؛ به عنوان مثال موضوع ناترازی گاز که سوال من از وزیر نفت بود و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد، مطرح شده که در چارچوب بودجه سالانه نمی‌توان آن را حل کرد و باید به این فکر کرد که آیا بودجه می‌تواند مشکلات کشور و مردم را با توجه به محدودیت‌ها، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی حل کند.

وی افزود: دولت تلاش کرده است که چهار سرفصل را مورد توجه قرار دهد که یکی از آن‌ها مسئله خودرو است و دو میلیارد دلار برای واردات در کنار حمایت‌هایی که از تولید انجام شده است، پیش‌بینی کرد. همچنین به مسئله مسکن توجه شده و حمایت‌هایی برای واگذاری زمین و تسهیلات ساخت مسکن در بودجه دیده شده است. رسیدگی به معیشت و توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب برای عموم مردم از جمله موضوعاتی است که دولت مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: موضوع مهمی که در لایحه بودجه مورد توجه دولت قرار گرفته، موضوع سلامت است. عدالت در ارائه خدمات سلامت در بودجه پیش‌بینی‌شده است، به‌گونه‌ای که در حال حاضر سه دهک پایین جامعه خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، بنابراین دولت تلاش کرده است که زندگی و معیشت مردم را مورد توجه قرار دهد، در حالی که فشارهای بین‌المللی وارده به کشور زیاد بوده و رویکرد دولت این بوده است که مردم با مشکل مواجه نشوند.

رضاخواه با اشاره به برخی از رویکردهای اصلی که دولت در بودجه مورد توجه قرار داد، گفت: البته ممکن است ایراداتی به بودجه وارد باشد و باید دید که توان دولت چه بوده و چه چیزی را ارائه کرده است؛ در موضوع معیشت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای مردم در نظر گرفته است و مفهوم این موضوع این است که دولت در شرایط فعلی به فکر تأمین منافع مردم است همچنین ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان در نظر گرفته شده، همچنین مجوز داده که یارانه نان افراد پردرآمد حذف شود و دولت علاوه بر اینکه به دنبال تأمین معیشت نیازمندان است، به دنبال ایجاد عدالت نیز است. رشد متوسط ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی و تعیین حداقل حکم کارکنان به میزان هفت میلیون تومان و معافیت مالیاتی حقوق تا سقف هفت میلیون، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از چهار درصد به یک درصد و پیش‌بینی واردات دو میلیارد دلاری خودرو از جمله مواردی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: می‌طلبد دولت دو میلیارد دلاری که برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است را برای خرید خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌ها اختصاص دهد و اگر خودروهای وارداتی برای خدمات عمومی استفاده شود، رضایتمندی بیشتری را در پی خواهد داشت؛ کاهش هفت درصدی مالیات در حوزه تولید در لایحه پیش‌بینی شده و مالیات نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما دولت در حال تلاش است که مالیات اخذ شده از واحدهای تولیدی را کاهش دهد. اختصاص ۳۱ هزار میلیارد تومان با اشتغال هر استان نیز از جمله اقدامات مؤثر دولت در لایحه بودجه بوده و دولت از اشتغال و تولید حمایت کرده است.

وی ادامه داد: دولت در حوزه سلامت با پیش‌بینی ۱۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی معادل ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو، اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع، استمرار برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک، در حوزه زنان و خانواده و در حوزه مسکن، راه، حمل‌ونقل تلاش کرده است که به فعالان اقتصادی کمک کند و می‌طلبد با حمایت از این لایحه دولت را در رفع مشکلات اقتصادی کشور یاری کنیم.

کد خبر 635648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.