آغاز سال نوی چینی و تابوهای آن

مردم چین امروز، بیست‌ودوم ژانویه، آغاز سال نوی چینی را جشن می‌گیرند. نکته جالب این است که علاوه بر اجرای مراسم مختلف، چینی‌ها در روزهای سال نو از انجام بعضی از کارها جلوگیری می‌کنند و آن‌ها را تابوهایی می‌دانند که می‌تواند سرنوشت آن‌ها را در طول سال تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب مردم جهان باورهای متفاوتی در مورد سال نو دارند و معتقد هستند که هر آن‌چه در روزهای اولیه سال جدید تجربه کنند، سرنوشت آن‌ها را در طول سال تعیین خواهد کرد. مردم چین نیز از این اصل مستثنی نیستند و با شروع سال نو انجام بعضی از کارها را برای خود ممنوع می‌کنند و بر این باور هستند که انجام بعضی از امور می‌تواند بدشانسی را برای آن‌ها تا پایان سال به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی تابوهایی پرداخته می‌شود که میان مردم چین و در ایام سال نو رایج است.

به زبان نیاوردن کلمات منفی

مردم چین بر این باور هستند که در ایام سال نو، به زبان آوردن واژه‌ها و جملاتی با بار معنایی مثبت می‌تواند برای آن‌ها تا پایان سال نو سعادت را به ارمغان بیاورد و به همین دلیل، ادای کلماتی مانند مرگ، بیماری، پوچی، درد، روح، شکستن، کشتن و مانند آن برای آن‌ها تابو به‌شمار می‌رود.

آغاز سال نوی چینی و تابوهای آن

شستن و جارو کردن

پس از شروع سال نو، روزی اختصاصی برای تمیز کردن منازل وجود دارد که به اعتقاد مردم چین در این روز تمام بدشانسی‌ها و گرفتاری‌ها نیز از بین می‌رود. با این حال، پس از شروع سال نو هرگونه شستن و جارو کردن ممنوع است، چراکه خوش‌شانسی‌ها را با خود می‌برد و سالی پر از گرفتاری را برای ساکنان خانه رقم می‌زند. با این حال، نظافت منازل پس از روز پنجم سال نو آغاز می‌شود، با این حال زباله‌های جمع شده باید به بیرون از منزل هدایت شود. جالب است بدانید که مردم چین در پنج روز اول سال نو از حمام رفتن نیز خودداری می‌کنند و آن را عاملی برای دستیابی به سعادت در سال نو می‌دانند.

مردم چین در سال نو از چاقو، قیچی و سایر اشیای تیز استفاده نمی‌کنند

دو دلیل اصلی برای جلوگیری از استفاده از اشیای تیز در ایام سال نو در چین وجود دارد؛ مردم این کشور باور دارند که اگر زنان از وسایل تیز مانند قیچی یا چاقو در روزهای اولیه سال استفاده کنند، تا پایان سال روزهایی با فعالیت کم را تجربه خواهند کرد و دوم این‌که، استفاده از این اشیا مانع از موفقیت و ثروتمند شدن افراد تا پایان سال خواهد شد. به همین دلیل، ۹۹ درصد از سالن‌های آرایش و پیرایش سراسر چین طی روزهای تعطیل بسته می‌شود و حتی کوتاه کردن مو تا دوم ماه فوریه سال برای آن‌ها شگون ندارد.

بازدید از خانواده همسران

بعضی از مردم چین، از زمان‌های قدیم و به پیروی از سنت‌های نیاکان خود، به طور چند نسلی در یک ساختمان زندگی می‌کنند. عروس پس از ازدواج به خانه داماد می‌آید و در کنار سایر اعضای خانواده و حتی پدربزرگ و مادربزرگ همسر خود زندگی می‌کند. او روز اول سال نو را در کنار این افراد می‌گذراند و حق رفتن به خانه پدری را ندارد، چراکه این کار در روز اول سال نو به معنای وجود مشکلات و بدشانسی در زندگی متاهلی او است. روز دوم، عروس به همراه همسر خود نزد خانواده‌اش می‌رود، هدایایی برای آن‌ها می‌برد و هدایایی نیز به عنوان عیدی دریافت می‌کند.

آغاز سال نوی چینی و تابوهای آن

درخواست پس دادن بدهی در سال نوی چینی

مردم چین برای ابراز همدردی با افرادی که به آن‌ها بدهکار هستند و برای این‌که از نگرانی‌های مالی این خانواده‌ها در سال نو بکاهند، از درخواست پس دادن بدهی به خود جلوگیری می‌کنند. چنان‌چه فردی در روزهای اول سال نو فرد بدهکار خود را مجبور به پرداخت مال خود کند، تا پایان سال بدشانسی را برای خود و فرد بدهکار به بار خواهد آورد. جالب است بدانید که قرض گرفتن پول در روزهای اولیه سال نو نیز برای مردم چین یک تابو به‌حساب می‌آید، با این حال افراد طلبکار می‌توانند از روز پنجم خواهان مال خود شوند و سایرین نیز برای قرض گرفتن پول مورد نیاز خود از دیگران اقدام کنند.

خودداری از خوردن دارو در سال نو

مردم چین باور دارند که اگر در روزهای اول سال نو دارو مصرف کنند، تا پایان سال وضعیت جسمی و روانی مناسبی را تجربه نخواهند کرد و مجبور خواهند بود سراسر سال را با مصرف دارو پشت سر بگذارند. تابوهای مربوطه دیگری نیز مانند جلوگیری از مراجعه به پزشک، خودداری از انجام جراحی و تزریقات نیز از دیگر تابوهای رایج میان مردم این کشور به‌حساب می‌آید.

گریه کردن و جنگیدن در سال نو

حتی اگر بدترین و دردناک‌ترین شرایط نیز بر مردم چین طی سال نو حاکم شود، از گریه کردن و دعوا جلوگیری می‌کنند، چراکه آن را عاملی برای بدشگونی در سال جدید فرض می‌کنند. مردم چین اگر کودک خود را در حال گریه کردن ببیند، او را تنبیه نمی‌کنند بلکه می‌کوشند او را آرام کنند و از این طریق، صلح را برای اعضای خانواده تا پایان سال به ارمغان بیاورند.

آغاز سال نوی چینی و تابوهای آن

کد خبر 635624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.