تقویت انگیزه‌ لازمه موفقیت دانش‌آموزان در تحصیل

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزانی باانگیزه‌ در حوزه تحصیل داشته باشیم، باید تلاش کنیم که انگیزه‌های بیرونی را به سمت انگیزه درونی سوق دهیم؛ زیرا محرک‌های ظاهری می‌تواند در کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف هر فردی کمک‌رسان و بسیار موفقیت‌آمیز باشد.

حجت‌الله مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اگر بخواهیم عواملی را به‌عنوان عوامل موفقیت در هر زمینه‌ای از جمله تحصیلی، شغلی، اجتماعی در نظر بگیریم، یکی از عواملی که می‌تواند فرد را به موفقیت برساند، «انگیزه» است، اظهار کرد: انگیزه، موتور محرکِ حرکت و موفقیت در انسان‌ها است، زیرا به‌واسطه انگیزه، آدمی حرکت، فعالیت و پیشرفت می‌کند و برای کارهای خود وقت صرف خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه آموزشی و تحصیل، دانش‌آموزی که انگیزه موفقیتش در سطح بالایی است، اگر در رشته خاصی موفق شود، این انگیزه کمک می‌کند بسیاری از مسائل را که در کوتاه‌مدت برای او لذت‌بخش است، اما مانع موفقیت وی می‌شود، کنار بگذارد و تمام توان و زمان خود را منوط به مطالعه و رسیدن به خواسته‌های مورد نظر خود کند.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه خاص برای موفقیت‌ها از جمله موفقیت‌های تحصیلی، افراد باید انگیزه قوی و محکم داشته باشند، تصریح کرد: لازم است بدانیم متخصصان حوزه روانشناسی انگیزه را به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم‌بندی می‌کنند.

وی ادامه داد: انگیزه درونی انگیزه‌ای است که هر فردی به‌واسطه ویژگی‌های ذاتی خود دارد و اهداف آن فرد برای رسیدن به موفقیت‌ها جهت می‌یابد؛ اما انگیزه بیرونی مجموعه‌ای از عواملی است که از طریق محرک‌های بیرونی به دلیل موقعیت اجتماعی، مالی یا تشویق برای انجام کاری در فرد ایجاد می‌شود.

مهدی گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزانی باانگیزه در حوزه تحصیل داشته باشیم، باید تلاش کنیم که انگیزه‌های بیرونی را به سمت انگیزه درونی سوق دهیم، زیرا محرک‌های ظاهری می‌تواند در کوتاه‌مدت برای رسیدن به اهداف هر فردی کمک‌رسان و بسیار موفقیت‌آمیز باشد.

وی اضافه کرد: این نوع انگیزه‌ها، اشکالات بزرگی دارند، زیرا بر اساس انگیزه‌های ظاهری ممکن است افراد در یک تا دو هفته پرانرژی، فعال و تلاشگر باشند، اما باید بدانیم در این شرایط به‌طور ناگهانی تلاش‌ها را رها می‌کنند، زیرا چنین انگیزه‌هایی به‌سرعت خاموش می‌شود؛ یعنی فرد به‌یک‌باره انرژی زیادی به دست می‌آورد و پس از مدت کوتاهی با کاهش انگیزه بیرونی، آن انگیزه و انرژیِ محرک از بین می‌رود.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: در مقابلِ انگیزه بیرونی، محرک درونی قرار دارد که فرد بدون انگیزه‌های خاص ظاهری، محرک‌های انگیزشی قوی را برای کسب خواسته‌ها و اهداف خود ایجاد و تقویت می‌کند.

کد خبر 635597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.