۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک است / درگیری ۵ استان با پدیده گردوغبار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در بازدیدها و بررسی‌ها از تالاب بین‌المللی گاوخونی اکنون ۹۹ درصد این زیستگاه مهم طبیعی به‌طور کامل خشک شده است.

منصور شیشه‌فروش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه حفاظت از تالاب با اهداف اولیه حفاظت از تنوع زیستی مطرح است، اظهار کرد: تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت، یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی است و تشدید ریزگردهای آن می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری استان‌های دیگر را هم دربربگیرد.

وی افزود: تنها یک درصد آن رطوبت دارد و لازم است سازمان حفاظت محیط زیست کشور، طرح احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی را در دستور کار قرار دهد. این جاذبه و زیستگاه طبیعی بین‌المللی با هدف حفاظت از اکوسیستم، نیازمند طرح جامع احیای تالاب‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب گاوخونی در سال ۱۹۷۵ تحت پوشش تالاب‌های بین المللی کنوانسیون رامسر قرار گرفت و از آن‌جا که تالاب ارزش بین‌المللی دارد، به‌عنوان پیکره بزرگ منحصربه‌فرد در تغذیه آب‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب و نگهداری مواد غذایی در زیستگاه‌های شناسایی‌شده همچون تالاب رودخانه تپه شنی، دشت‌های سپید، شوره‌زار، شن زار، تپه‌ماهور و کوه آشتیان در مرکز رودخانه، نقش دارد.

وی اضافه کرد: این تالاب با ۴۷ هزار هکتار وسعت اکنون ۹۹ درصد آن خشک است و چنانچه به یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی تبدیل شود، تشدید ریزگردها و ذرات گردوغبار تالاب می‌تواند پنج استان قم، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی و یزد را تحت تأثیر بحران فرسایش بادی قرار دهد.

شیشه‌فروش با اشاره به اهمیت و جایگاه تالاب بین‌المللی گاوخونی در اکوسیستم زیست‌بوم فلات مرکزی کشور و حفظ حیات پرندگان، جانداران و گیاهان مختلف، گفت: این تالاب در گذشته سالانه میزبان ۱۵۰ هزار بال انواع پرنده بوده است، اما براساس آخرین سرشماری، سالانه کمتر از ۷۰۰ پرنده مهاجر در این تالاب مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: حفاظت تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، حفظ فرصت‌های ارزشمند گردشگری، حمایت از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، تغییرات و تعدیل آب‌وهوای منطقه، کنترل سیلاب، پالایش آلاینده‌ها و تصفیه پساب، از کارکردهای ارزشمند تالاب گاوخونی است که با احیای این تالاب بین‌المللی ضمن محافظت از منابع آب و خاک، مخاطرات زیست‌محیطی و بیابان‌زایی در سطح استان اصفهان نیز کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: خشک شدن تالاب تبعات زیستی بسیاری همچون خیزش گردوغبار، کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی و تشدید بیماری پوستی سالک در منطقه را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی رامسر، خاطرنشان کرد: این کنوانسیون برای حمایت از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبی در تالاب‌های مهم دنیا تشکیل شده و یکی از تالاب‌های مورد تاکید آن، تالاب گاوخونی اصفهان است.

کد خبر 635382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.