ارزش دارایی‌ها و زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای ۳,۰۰۰ همت است

مرکز پژوهش‌های مجلس طی یک گزارش پژوهشی به ارزیابی طرح‌های زیربناهای حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پرداخت.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز طی یک گزارش پژوهشی به ارزیابی طرح‌های زیربناهای حمل ونقل جاده‌ای کشور پرداخت.

در ابتدای این گزارش با اشاره به سهم بالای بخش حمل ونقل جاده‌ای در تولید ناخالص داخلی و انتقال کالا و مسافر در بین حوزه‌های مختلف حمل ونقل آمده است: بهبود وضعیت زیرساخت‌های حمل ونقل این حوزه، یکی از اولویت‌های مهم در جهت نیل به توسعه متوازن و پایدار حمل ونقل کشور به شمار می‌رود. وزارت راه و شهرسازی و به طور خاص سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به عنوان متولی اصلی، وظیفه نگهداری ابنیه و راه‌های برون شهری و همچنین ساخت، نگهداری و توسعه بخش بزرگی از راه‌های روستایی کشور را به عهده دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: ارزش دارایی‌ها و زیرساخت‌های حوزه حمل ونقل جاده‌ای شامل شبکه راه‌های کشور، پل‌ها و تونل‌ها و سایر ابنیه فنی، بالغ بر ۳۰۰۰ همت به نرخ روز برآورد می‌شود که سرمایه قابل توجهی است. نگهداری و بهسازی راه‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین عبور و مرور ایمن و روان و کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایط نقلیه ایفا می‌کند و کم توجهی به این مسئله موجب اختلال در فرآیند حمل ونقل و چرخ تولید کشور می‌شود. اجتناب از بروز چنین شرایطی نیازمند ارتقا توان فنی، برنامه‌ریزی مناسب و تأمین منابع مالی و انسانی در جهت بهبود ارائه خدمات می‌باشد.

در گزارش حاضر به ارزیابی و بررسی عملکرد دولت در حوزه نگهداری از زیرساخت‌های حمل ونقل جاده‌ای بر مبنای داده‌ها و اظهارات سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ پرداخته شده است. سرفصل‌های اصلی مورد بحث در این گزارش شامل آمار و اطلاعات زیرساخت‌های جاده‌ای کشور، ارزیابی وضعیت خرابی راه‌ها و ابنیه فنی، رویکردهای نگهداری از آنها، اعتبارات مورد نیاز و بررسی موانع و راهکارهای پیشنهادی است.

کد خبر 635349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.