پایین بودن سرانه تفکر مدیریت پسماند نگران‌کننده است 

شهردار سیدآباد چناران گفت: پایین بودن سرانه تفکر مدیریت پسماند در بین خانواده‌های ساکن در محله‌های سطح شهر نگران‌کننده است.

احسان ترمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پایین بودن سرانه تفکر مدیریت پسماند مشکلات مضاعفی را برای شهرداری داشته است، اظهار کرد: سرانه تفکر مدیریت پسماند در بین خانواده‌های سیدآبادی روزانه ۲۰ ثانیه است، در حالی که این میزان در شهرهای دنیا ۳۰ دقیقه در روز گزارش شده است.

وی با بیان اینکه همین میزان مدیریت نیز بیشتر توسط مادر خانواده انجام می‌شود، در حالی که باید همه خانواده تفکر مدیریت پسماند را داشته باشند، افزود: تنها دغدغه خانواده‌ها در خصوص مدیریت پسماند به این موضوع ختم می‌شود که چه کسی پسماند تولید شده را به سطل زباله بیرون از خانه منتقل کند.

شهردار سیدآباد چناران با بیان اینکه زنان ۱۰ برابر مردان به مدیریت پسماند اهمیت می‌دهند، خاطرنشان کرد: تغییر در میزان خرید میوه مصرفی و تره‌بار و کاهش تولید پسماند تر از مؤلفه‌های تفکر مدیریت پسماند است.

وی تصریح کرد: فشرده‌سازی زباله‌های خشک و خشک کردن زباله‌های تر منجر به کاهش حجم زباله‌های تولیدی می‌شود.

شهردار سیدآباد چناران با انتقاد از دستورالعمل‌های بیمارگونه در حوزه پسماند گفت: دستورالعمل مشخصی در این زمینه وجود ندارد و شهروندان در هر ساعت و هر زمان بدون آنکه به عواقب آن فکر کنند، زباله‌های خود را بیرون از خانه می‌گذارند و شهرداری مجبور است در مناطق مختلف چندین نوبت اقدام به جمع‌آوری زباله کند.

ترمه تدوین منشور وظایف شهروندی را ضروری دانست و افزود: این منشور، راهبرد زندگی شهروندی در حوزه‌های مختلف را پیش روی شهروندان قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: به دلیل تعریف نشدن وظایف شهروندی در حوزه پسماند بسیاری از برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها در این حوزه که نیازمند مشارکت شهروندان بوده، نیمه‌تمام مانده است؛ مدیریت حوزه پسماند نیازمند مشارکت شهروندان است.

کد خبر 635348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.