نعیم قاسم: برای انتخاب رئیس‌جمهور باید امتیاز داد

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله برای تسهیل مراحل عملی انتخاب رئیس‌جمهور تلاش می‌کند اما به تنهایی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از النشره، نعیم قاسم، در مراسم بزرگداشتی در بیروت اظهار کرد: در لبنان تمام بحث‌ها بر سر لزوم انتخاب رئیس‌جمهور است تا خلأیی در پست ریاست‌جمهوری وجود نداشته باشد و این خلأ مدت طولانی ادامه نیابد، چراکه بدون استثنا زیان‌های بزرگی را به کل وضعیت لبنان وارد می‌کند.

نعیم قاسم گفت: ما به عنوان حزب‌الله شبانه‌روز برای تسهیل گام‌های عملی انتخاب رئیس جمهور تلاش می‌کنیم؛ اما تنها ما نیستیم که رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنیم، تعداد اعضای پارلمان ۱۲۸ نفر است، این پارلمان از تنوع فراکسیون‌های مختلف برخوردار است تا حدی که نمی‌توانید بگویید در پارلمان دو رویکرد وجود دارد بلکه پنج، شش یا هفت فراکسیون در آن وجود دارد و اگر بخواهید رئیس‌جمهور انتخاب کنید، در دور اول به رأی دوسوم اعضا و در دور دوم به رأی ۵۰ درصد اعضا به اضافه یک نیاز دارید.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهار کرد: تاکنون هیچ فراکسیون موافق و مشابهی وجود ندارد که در دوره قبلی توانسته باشد حداقل آرا یعنی ۵۰ درصد آرا به اضافه یک را محقق کند، گرچه فراکسیون‌هایی وجود دارند که امیدوارند به این عدد برسند؛ اما چه کسی مسئول است؟ در واقع همه مسئول هستند، گاهی برخی نمایندگان به دیگر نماینده‌ها ناسزا می‌گویند و آنها را مسئول این وضع می‌دانند و فراموش می‌کنند که خودشان نیز مسئول هستند.

وی افزود: پس چگونه می‌توانیم با وجود گستردگی میان فراکسیون‌های پارلمانی، از این بن‌بست خارج شویم؟ با انجام گفت‌وگوها و توافق‌ها و تلاش برای نزدیک کردن نظرات می‌توانیم از این بن‌بست خارج شویم، ممکن است برخی بگویند نمی‌توان نظرات دور از هم را به یکدیگر نزدیک کرد، بیایید بررسی کنیم چرا اینها از هم دور هستند؟ آنها از هم دور هستند چون هر کدام رئیس‌جمهوری مطابق خواست خود می‌خواهند و نمی‌توانند چنین رئیس‌جمهوری را روی کار بیاورند، آیا منطقی است که بر تصمیم خود و مخالفتشان با حل مشکلات از طریق همکاری با دیگران باقی بمانند؟

نعیم قاسم ادامه داد: اگر به دنبال تسهیل کار هستید، باید امتیاز بدهید و از ویژگی‌های جزئی دست بکشید؛ چرا که ویژگی‌های اصلی به‌طور قطع باید وجود داشته باشد و هیچ‌کسی نمی‌تواند از آنها دست بکشد. آنچه در داخل انتظار می‌رود امتیازدهی‌هایی در جزئیات است، اما رئیس جمهور به‌طور قطع باید ویژگی‌های مشخصی که غیرقابل صرف نظر است، داشته باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: رئیس‌جمهور باید در روابط خود فراتر از احزاب باشد و امکان همکاری او با تمام احزاب و گروه‌های سیاسی کشور وجود داشته باشد، رئیس‌جمهور باید بتواند با شرق، غرب، کشورهای عربی و سایر کشورها بر اساس منافع لبنان رابطه داشته باشد، باید فردی ملی‌گرا باشد و در راستای خدمت به طرح آمریکایی-اسرائیلی که می‌خواهد لبنان ضعیف یا تحت اشغال باقی بماند یا فلسطینی‌ها در آن سکنی گزینند، به کشور آسیب نزند.

وی در پایان گفت: این رئیس‌جمهور با تجربه خود و طرح سیاسی و رویکرد درست خود می‌تواند به اقتصاددان‌ها، سرمایه‌گذاران و مسئولان سیاسی مختلف کمک کند تا طرح‌های نجات و اصلاح را آغاز کنند و بتوانند از مشکلات موجود رها شوند یا مسائل را در مسیر حل و فصل قرار دهند، ما به انتخاب چنین رئیس‌جمهوری بسیار علاقه‌مندیم، اما این موضوع که برخی می‌گویند رئیس‌جمهوری می‌خواهند که در راستای سیاست‌های آمریکا با گروه بزرگی در لبنان مقابله کند را هرگز نخواهیم پذیرفت.

کد خبر 635341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.