پارچه سوییت چیست؟ + تاریخچه، انواع، ویژگی، مزایا، معایب، کاربرد و راه های شست و شو

این روزها که پارچه سوییت در بازار و در بین مردم رواج پیدا کرده و محبوب شده است، اکثر افراد را ترغیب کرده است تا در مورد تاریخچه، ویژگی ها، کاربرد، انواع، راه های شست و شو و رنگ بندی آن آگاهی پیدا کنند.

به گزارش ایمنا، این روزها استفاده از پارچه سوئیت در مانتو و کیف در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است چراکه دارای جذابیت و زیبایی منحصر به فردی است و ظاهری شبیه به چرم دارد.

پارچه سوئیت چیست؟

پارچه سوئیت از عبارت فرانسوی «gants de Suede» به معنای دستکش‌های سوئدی گرفته شده است که اشاره به نوع خاصی از دستکش‌های بسیار نرم و لطیف که از سوئد وارد می‌شدند، دارد. این پارچه از خانواده چرم است اما از چرم نازک‌تر و نرم‌تر است. سوئیت از آخرین لایه چرم به دست می‌آید. این نوع پارچه دارای دوام و ماندگاری بالا و رنگبندی متنوع است.

تاریخچه پارچه سوئیت

پارچه سوئیت ابتدا در کشور فرانسه رواج پیدا کرد. در دوره‌ای در این کشور، واردات چرم سوئدی رونق زیادی گرفت. این نوع پارچه در آن زمان بین افراد متعلق به اشراف رواج پیدا کرد. صنعت گران چرم سوئد از پوست داخلی و نرم حیوانات این نوع پارچه را کشف کردند. ابتدا به تولید دستکش برای زنان پرداختند سپس به تولید پالتو، کیف، کفش، کت و … روی آوردند.

پارچه سوییت چیست؟ + تاریخچه، انواع، ویژگی، مزایا، معایب، کاربرد و راه های شست و شو

انواع پارچه سوئیت

  • پارچه سوئیت طبیعی
  • پارچه سوئیت مصنوعی

پارچه سوئیت طبیعی

سوئیت طبیعی همانطور که از اسم آن مشخص است، از پوست حیواناتی مثل گوسفند، گاو، شتر، گوزن و.... به دست می آیند. سوئیت به دست آمده از پوست گوسفندان از محبوب ترین آن شناخته می‌شود. ضخیم‌ترین مدل پارچه سوئیت متعلق به پوست گاو و خوک است. سوئیت طبیعی به آب حساس است بنابراین نمی‌توان آن را با آب شست و شو داد.

پارچه سوئیت مصنوعی

سوئیت مصنوعی ویژگی‌های سوئیت طبیعی را ندارد و ارزان‌تر است. این نوع پارچه برای افرادی مناسب است که دوست ندارند لباس‌های درست شده از پوست حیوانات را بپوشند. نوع مصنوعی آن دیرتر لکه می‌شوند و اگر کثیف شوند، راحت تر تمیز می‌شوند.

انواع سوئیت مصنوعی

پارچه سوئیت پشت غواصی و پشت ساتن از مدل‌های سوئیت مصنوعی است. نوع پشت غواصی دارای کشسانی بیشتری است. به همین جهت برای لباس‌های پاییزی و زمستانی کاربرد بیشتری دارد.

ویژگی‌های پارچه سوئیت

  • از دوام زیادی برخوردار است چراکه از پوست حیوانات به دست می‌آید
  • پرزهای زیادی روی سطح آن وجود دارد و بسیار لطیف و نرم است
  • از انعطاف پذیری زیادی برخوردار است به همین دلیل برای دوخت مانتو و کت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد

راه‌های شست و شوی پارچه سوئیت

پارچه‌های سوئیت نیاز به مراقبت زیادی دارند. توصیه می‌شود که برای تمیز کردن سوئیت خود ابتدا برسی مانند مسواک را بردارید و گرد و غبار روی آن را پاک کنید. سپس لایه‌ای نازک از آرد ذرت را بردارید و برای از بین بردن لکه‌ها، روی آن بریزید و اجازه دهید تا چند ساعتی باقی بماند. این نوع آرد به سرعت لکه‌ها را به خود جذب می‌کند. در پایان یک براش بردارید و آرد را از روی لباس خود تمیز کنید. علاوه بر آرد ذرت می‌توانید از جوش شیرین یا پاک کن مخصوص چرم و جیر استفاده کنید. بگذارید لباس شما خود به خود در دمای عادی خشک شود و از گذاشتن آنها در معرض کامل آفتاب جلوگیری کنید.

کاربرد پارچه سوئیت

از سوئیت می‌توان برای تولید کیف، کفش، کیف پول، دامن، کت، لباس و … استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان در دکوراسیون خانه هم از این نوع پارچه استفاده کرد. شما می‌توانید در دوخت پرده، روکش مبل و چهل تکه از این نوع پارچه بهره ببرید.

پارچه سوییت چیست؟ + تاریخچه، انواع، ویژگی، مزایا، معایب، کاربرد و راه های شست و شو

معایب پارچه سوئیت

این نوع پارچه‌ها به راحتی آب و رطوبت هوا را جذب می‌کنند و همین مورد می‌تواند به آن آسیب برساند. علاوه بر این، خیلی زود و راحت کثیف و لک می‌شوند برای همین نیاز دارند که به صورت مداوم شسته شوند. این نوع پارچه‌ها نسبت به دیگر پارچه‌ها گران‌تر هستند و نمی‌توانند به حالت اولیه خود بازگردند چراکه پس از شست و شو های پی در پی خراب می‌شوند و دیگر قابلیت استفاده را ندارند.

رنگ بندی پارچه‌های سوئیت

پارچه سوئیت به طور معمول در رنگ بندی‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شود که با توجه به نوع کاربرد آن می‌توان از رنگ‌های خاص و ویژه ای استفاده کرد.

روش ساخت و تهیه پارچه سوئیت

برای ساخت پارچه سوئیت از دو روش استفاده می‌شود. در روش اول، تولید کنندگان ابتدا چرم را وارونه می‌کنند و از لایه نرمی که در زیر آن قرار دارد، استفاده می‌کنند. در این صورت پارچه ضخیم و کلفت می‌شود. در روش دوم، تولید کنندگان از چرم های پوسته شده و یا ترک خورده استفاده می‌کنند. این روش به عنوان بهترین و معمول‌ترین روش برای تولید پارچه سوئیت به حساب می‌آید. این نوع پارچه انعطاف بیشتری نسبت به روش اول دارد.

کد خبر 635257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.