این ورودی‌ها شایسته یک شهر تاریخی نیست

ورودی‌ها چهره اولیه‌ای از یک شهر است که در ذهن مخاطبان ثبت و بسیاری از ارزیابی‌ها در وهله اول را شامل می‌شود؛ آنچه در شهر گلپایگان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ورودی یک شهر نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری تصویر ذهنی مسافر از آن شهر دارد. هرچه ورودی شهر زیباتر و خواناتر باشد تصویر ذهنی مخاطب از شهر با کیفیت‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

چهره ورودی‌های شهرهای امروزی در ایران به دلیل گسترش بی‌برنامه بدنه شهر، تجمع کاربری‌های آلاینده و ناسازگار از جمله کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌های سبک و سنگین مخدوش شده است و فضایی منظم و محیطی آراسته که به مسافر در حال ورود به شهر خوشامدگویی کند، از بین رفته است. ورودی هر شهر به منزله شناسنامه آن است؛ لذا چنانچه مسافری وارد شهر شود و با صحنه‌ای زیبا و طراحی چشم‌نواز روبه‌رو نشود، ممکن است مسیر خود را از جاده کمربندی به سمت شهر بعدی ادامه دهد.

گلپایگان یکی از شهرهای مسافرپذیر است، اما شهروندان و مسافران در بدو ورود به شهر با درختانی بی‌برگ و نازیبا و انواع و اقسام تعمیرگاه روبه‌رو می‌شوند، ورودی‌های گلپایگان نابسامان است و متناسب با این شهر و پیشینه تاریخی، مذهبی و فرهنگی آن نیست.

وضعیت ورودی‌ها نقش مهمی در ارزیابی شهر توسط مسافران دارد و موجب کاهش بار ترافیکی و ساماندهی آن می‌شود.

نسبت به وضعیت نابسامان ورودی‌های شهرمان منتقد هستیم

محمد امینی یکی از شهروندان گلپایگان می‌گوید: شاید بتوان با وجود تعمیرگاه‌ها کنار آمد تا جابه‌جا نشود، اما چرا هر سال ابتدای فصل بهار درختان ورودی شهر واقع در خیابان آیت‌الله محمودی به نحو نامطلوبی هرس و درخت از تنه قطع می‌شود که تا فصل پاییز برگ نداشته باشد.

وی می‌افزاید: هر مسافر به نوبه خود می‌تواند موجب بهبود وضعیت اقتصاد شهر شود و انواع و اقسام شغل‌های مربوط به اسکان مسافران را ایجاد کند، با وجود اینکه گلپایگان شهری با پیشینه تاریخی بالا است، تلاشی برای جذب مسافر و زیباسازی شهر به خصوص در ورودی‌های شهر انجام نشده است و نسبت به وضعیت نابسامان ورودی‌های شهر انتقاد داریم و خواهان رسیدگی فوری مسئولان مربوطه هستیم.

ورودی شهر گلپایگان از سمت گوگد نابسامان است

احمد محمدی یکی دیگر از شهروندان گلپایگان تصریح می‌کند: وضعیت ورودی شهر از سمت گوگد بسیار نابسامان است و مشخص نیست که آیا وارد گلپایگان شده‌ایم یا هنوز در شهر گوگد هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته محدوده شهرها توسط برج و بارو و فضای ورودی شهر توسط دروازه مشخص می‌شد، اما امروزه مشخص نیست که وارد چه شهری شده‌اید.

سامان‌دهی یکی از ورودی‌های شهر تا نوروز ۱۴۰۲

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه ورودی‌های فاخر و در شأن شهر گلپایگان نداریم، طرح اصلاح ورودی‌های شهر به شورای اسلامی شهر ارائه شده و به تصویب رسیده است.

وی می‌افزاید: طراحی ورودی شهر از سمت گوگد با رعایت اصول معماری و تناسبات و بررسی جوانب مختلف انجام و تعیین پیمانکار در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) بارگذاری شده است.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: به منظور اجرای این طرح اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. دلیل تأخیر در سامان‌دهی ورودی‌های شهر، حضور نداشتن پیمانکارها به دلیل شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت است.

شکرزاده اضافه می‌کند: در حال حاضر با یکی از پیمانکاران مناقصه‌ای برگزار کرده‌ایم تا یکی از ورودی‌های شهر برای نوروز ۱۴۰۲ سامان‌دهی شود.

طرح ورودی شهر باید متمایز پیاده‌سازی شود

در همین خصوص فرزاد مؤمنی، کارشنای ارشد شهرسازی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هسته اولیه شهرها که بیشتر در مسیر راه‌های اصلی یا امتداد رودخانه‌ها قرار داشته دارای ورودی‌های سهل‌الورود بوده است که شمال را به جنوب یا شرق را به غرب متصل می‌کرده یا به‌صورت ارگانیک در ورودی شهرها ایجاد می‌شده است.

وی می‌افزاید: با پیشرفت شهرها در دوران معاصر ورودی‌ها اشکال متفاوت‌تری به خود گرفت، هنوز در شهر اصفهان نام‌هایی مانند دروازه شیراز و دروازه تهران استفاده می‌شود؛ ورودی شهر اصفهان از سمت جنوب به نام دروازه شیراز و از سمت شمال به نام دروازه تهران اصطلاحی از گذشته و به معنای حرکت به سمت شیراز و تهران بوده است.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح می‌کند: نام‌گذاری‌ها با هدف توسعه شهرها و رفتن به سمت متروپلیس با چند هسته متفاوت بوده است که در شهرها به وجود می‌آید تا ترافیک عمومی را مدیریت کنند.

مؤمنی ادامه می‌دهد: تلاش مدیریت شهری باید بر این مبنا باشد که بتواند ورودی‌ها را خواناتر کند تا گردشگر یا مسافری که وارد شهر می‌شود، بداند وارد چه شهری شده، با چه فرهنگی قرار است آشنا شود و چه خدماتی می‌تواند دریافت کند؛ یعنی در همان بدو ورود اطلاعاتی از طریق طراحی‌های مشخص به مسافر منتقل شود.

وی اضافه می‌کند: به طور مثال شهرداری اصفهان در سمت دروازه شیراز المان‌هایی به شکل گنبدهای فیروزه‌ای نصب کرده است که به مسافر القا کند وارد شهر گنبدهای فیروزه‌ای شده است.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه می‌دهد: بعضی ترکیب‌ها در ورودی‌های شهر منجر به بر هم زدن فضای شهر و گمراه شدن مسافران می‌شود.

مؤمنی تاکید می‌کند: طرح ورودی هر شهر باید متمایز باشد و بنا بر ویژگی‌های هویتی، تاریخی و اقتصادی آن شکل بگیرد تا برندینگ شهری را تقویت و فضای مناسبی برای ورود گردشگر فراهم کند.

وی تاکید می‌کند: نبود زمینه مناسب برای طراحی ورودی‌های شهر، کیفیت‌بخشی به محیط را کاهش می‌دهد و به زیست‌پذیری و گردشگرپذیری شهر آسیب می‌زند.

این کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان می‌کند: لازم است مدیریت شهری مطالعات و برنامه مدونی برای سامان‌دهی ورودی‌های شهر داشته باشد.

کد خبر 635074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.