اراک در مصاف با آلودگی/ پشت پرده قطع درختان شهری

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «اراک در مصاف با آلودگی»، «اصفهان یک گام به سمت تحقق مدیریت همگرای شهری برداشت»، «مبحث ۱۹؛ بستری برای تحقق توسعه پایدار»، «بازگشایی پروژه اتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان»؛ «پشت پرده قطع درختان شهری گلپایگان»، «سیاست‌های کلیدی و محوری سازمان‌های شهرداری اصفهان تعیین شد»، «حرکت شهر در تراز خاستگاه انقلاب / شکل‌گیری حلقه‌های ترافیکی با هدف محرومیت‌زدایی»، «اصلاح فرهنگ سوگ در آرامستان باغ رضوان»، «پیشگیری حلقه مفقوده ساخت‌وسازهای شهری / سازوکار نظام مهندسی شفاف نیست»؛ «روزانه ۲۵ اتوبوس شهری اصفهان معاینه می‌شود» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

اراک در مصاف با آلودگی

«اراک در مصاف با آلودگی» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

اراک کلان‌شهر جوانی است که همه آن را با عنوان پایتخت صنعتی کشور می‌شناسند، در این شهر صنایع مادر و کارخانه‌های بزرگی مانند آلومینیوم‌سازی، ماشین‌سازی و واگن‌سازی، بزرگترین زیرساخت‌های برق و مخابرات کشور، بزرگ‌ترین شرکت املاح معدنی، نیروگاه و واحدهای نفت و پتروشیمی و پالایشگاه وجود دارد. تولید ۸۰ درصد تجهیزات انرژی کشور در واحدهای صنعتی این شهر انجام می‌شود.

فعالیت این واحدها عمده‌ترین دلیل آلودگی هوای اراک است، از طرفی هر ساله در فصل زمستان نیروگاه برای تأمین برق این صنایع و دیگر مصارف به مازوت‌سوزی روی می‌آورد و این امر در کنار پدیده این ورژن در زمستان باعث شدت گرفتن آلودگی هوای شهر اراک و به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌شود.

طبق قانون هوای پاک شهرداری‌ها موظفند نحوه تردد وسایل‌نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل‌ونقل شهری را به نحوی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد.

حجت‌الله مرادی، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری اراک در این خصوص گفت: شهرداری بیشتر از مبالغ دریافتی از محل عوارض آلایندگی صنایع برای رفع آلایندگی‌ها و مبارزه با آثار آنها اقدام کرده و نوسازی اتوبوس‌ها و اجرای رینگ‌های ترافیکی را انجام داده است.

وی افزود: به دلیل حجم سنگین تردد، محورهایی برای احداث رینگ‌های ترافیکی انتخاب شده است که بخشی از آن احداث شده و بخشی دیگر در حال اجرا است، با این اقدام زمینه برای انتقال تردد سفرهای بین شهری کشور که بیشتر با ماشین‌های سنگینی مانند کامیون و تریلر انجام می‌شود، از هسته مرکزی شهر فراهم خواهد شد.

محمدحسین ساده‌وند، سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز خاطرنشان کرد: از ۹۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده در شهرداری ۳۶ اتوبوس در گذشته وارد خط ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اراک شده بود و به تازگی نیز شش دستگاه به این تعداد اضافه شده است و تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌های شهر اراک نوسازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: طی این روند ۵۲ دستگاه اتوبوس فرسوده از خطوط خارج و در حال حاضر ۸۰ درصد از ناوگان عمومی شهر اراک نوسازی شده است که تأثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

سیاوش آقاخانی، کارشناس شهری گفت: طبق قانون تهیه و ارائه برنامه جامع و مشخص برای مقابله با آلودگی هوا یکی از وظایف مهم مدیریت شهری است؛ لذا در شهر صنعتی مانند اراک علاوه بر طرح جامع کاهش آلودگی هوا که دولت در حال به‌روزرسانی آن است، مدیریت شهری باید برنامه‌ای مدون برای مقابله با آلودگی هوا داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهر اراک، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در سطح شهر احداث شده است، اما جانمایی این تقاطع‌ها به نحوی بوده که تأثیر چشمگیری در رفع گره‌های ترافیکی مرکز شهر و کاهش آلودگی هوا نداشته است.

مبحث ۱۹؛ بستری برای تحقق توسعه پایدار

فرزاد مؤمنی، یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده در قالب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، در صورتی که در عمل پیاده‌سازی و موانع اجرایی آن برطرف شود، کمک شایانی به تحقق توسعه پایدار و جلوگیری از هدررفت انرژی در شهرها به عنوان مراکز اصلی سکونت بشر می‌کند.

وی افزود: این قوانین باید در تهیه نقشه‌های ساختمانی شامل معماری سازه، برق و مکانیک و ایجاد کارگاه ساختمانی حین اجرای پروژه مورد توجه قرار بگیرد و لازم‌الاجرا است.

پشت پرده قطع درختان شهری گلپایگان

«پشت پرده قطع درختان شهری گلپایگان» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

گلپایگان از شهرهای استان اصفهان است که ۱۸۵ هکتار فضای سبز دارد؛ سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۲۸ مترمربع است. همزمان با آغاز فصل زمستان در شهر گلپایگان، شهروندان شاهد هرس درختان هستند، اما به روش انجام کار ایراداتی وارد می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که شهرداری در حال قلع و قمع درختان است.

قطع درختان موجب خطرات جدی برای سلامت و رفاه شهروندان در شهرهای پر جمعیت و آلوده امروزی دارد. درختان تا چهار درجه سانتی‌گراد دمای مناطق شهری را کاهش می‌دهند و موجب کاهش آلودگی‌های شیمیایی و صوتی می‌شوند.

محسن اسفندی، مسئول و کارشناس فضای سبز شهری شهرداری گلپایگان در خصوص هرس درختان سطح شهر گفت: افرادی که هرس اولیه را روی درختان نارون انجام داده‌اند به این موضوع دقت نکرده‌اند که تاج درخت در فضای سبز باید به چهار متر برسد، زمانی که ارتفاع تاج درخت کمتر از چهار متر شود شاخه‌ها رشد می‌کنند و به هم فشار می‌آورند، در نتیجه محل خوبی برای رشد آفات در فصل زمستان فراهم می‌شود.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلپایگان ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی شهر که موجب افزایش میانگین دما شده است، شرایط مانند گذشته نیست که سرما یا سمپاشی آفات را از بین ببرد؛ لذا گاهی مجبور به جراحی درختان می‌شویم؛ چند سالی است تلاش کرده‌ایم این مشکل را با به‌کارگیری روش‌های مختلف حل کنیم، اما جواب نداد و با آفت‌زدگی و خشک شدن بیشتر مواجه شدیم.

اسفندی تاکید کرد: از شهروندان درخواست داریم که صبور باشند، سال‌ها قبل مشکل درختان آفت‌زده بلوار حافظ، بلوار بهشتی و آیت‌الله محمودی شهر گلپایگان با این روش هرس رفع شد، اکنون شاخه‌ها جوان‌سازی شده و زیبایی خود را به دست آورده است.

حرکت شهر در تراز خاستگاه انقلاب / شکل‌گیری حلقه‌های ترافیکی با هدف محرومیت‌زدایی

«حرکت شهر در تراز خاستگاه انقلاب / شکل‌گیری حلقه‌های ترافیکی با هدف محرومیت‌زدایی» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

قم یکی از محبوب‌ترین شهرهای زیارتی و سیاحتی ایران است که در نزدیکی استان تهران قرار گرفته و با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی همه‌ساله گردشگران زیادی از شهرهای مختلف ایران و کشورهای خارجی دنیا را به خود جذب کرده است.

قم دومین شهر مذهبی ایران پس از مشهد به حساب می‌آید و از این‌رو تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شهرهای زیارتی برای مسلمانان سراسر دنیا شده است.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم گفت: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری قم بر مبنای برنامه راهبردی دوم با عنوان قم ۱۴۰۴ تنظیم شد؛ این بودجه تکه‌ای از پازل حرکت پرشتاب شهرداری قم به سمت و سوی چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ است که تحقق آن می‌تواند این شهر را از نظر توسعه به جایگاه مطلوبی برساند.

وی افزود: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری قم به میزان چهار هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید و نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۶.۸ درصدی داشت.

شهردار قم با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و رسیدگی به وضعیت هسته مرکزی شهر قم از مهم‌ترین اولویت‌های حال حاضر است، گفت: تقاطع غیرهمسطح نماز طی هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد؛ تونل جمهوری اسلامی نیز یک پروژه مهم ۳۳۳ میلیارد تومانی است که بازگشایی شده است.

سقائیان نژاد با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و رسیدگی به وضعیت هسته مرکزی شهر قم از مهم‌ترین اولویت‌های حال حاضر است، افزود: تقاطع غیرهمسطح نماز طی هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد؛ تونل جمهوری اسلامی نیز یک پروژه مهم ۳۳۳ میلیارد تومانی است که بازگشایی شده است.

اصفهان یک گام به سمت تحقق مدیریت همگرای شهری برداشت

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک شهرداری اصفهان و شرکت گاز استان، اظهار کرد: شهرداری اصفهان و شرکت گاز فصول مشترک خاصه در حفاری، انشعابات و افزایش ایمنی در شهر دارند که شایسته است اقدامات با تعاملات و ارتباطات قوی‌تر انجام شود.

وی با بیان اینکه به اقتضای زمان همکاری‌های مشترک فی‌مابین شهرداری اصفهان و شرکت گاز استان یک امر ضروری است، ادامه داد: قرار بر این است که شهرداری و شرکت گاز استان در کنار یکدیگر مجموعه اقداماتی را انجام دهند که کلان‌شهر اصفهان را از لحاظ توزیع گاز، حفظ امنیت مصرف گاز در شهر و مصرف بهینه به عنوان یک شهر الگو در سطح کشور معرفی کند.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر به صورت مستمر نیازمند تعامل و همکاری نزدیک با شرکت گاز استان اصفهان هستیم، لذا همواره این همکاری با تاکید بر حُسن اجرای کار بوده است.

وی با بیان اینکه هر ساعت توقف یا تأخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر می‌تواند مدیریت شهری را با مشکلات و چالش‌های متعددی از لحاظ ترافیکی یا نارضایتی مردم مواجه کند، گفت: افزایش تعاملات و همکاری‌های مشترک بین ارگانی باعث کاهش زمان توقف پروژه‌ها می‌شود که در نهایت افزایش رضایتمندی شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه نقطه تماس شهرداری اصفهان با شرکت گاز استان، اداره بهینه‌سازی است، اظهار کرد: بر اساس تعامل و همکاری مشترک با این اداره موفق شده‌ایم استاندارد لازم را برای همه موتورخانه‌های شهرداری به صورت صددرصدی دریافت کنیم، بر این اساس سال گذشته بر اساس اقدامات صورت گرفته، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در شهرداری اصفهان بودیم و در این زمینه حائز رتبه برتر نیز شدیم.

سیاست‌های کلیدی و محوری سازمان‌های شهرداری اصفهان تعیین شد

سیداحمد مرتضوی مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه بالاترین رکن سازمان‌ها، شورای سازمان است که معادل مجمع عمومی در شرکت‌ها بوده، اظهار کرد: بر اساس اساسنامه سازمان‌های شهرداری، باید جلسات شورای سازمان در هر سال دو بار برگزار شود که یکی از این نوبت‌ها در تیرماه هر سال و نوبت دیگر در دی‌ماه تعیین شده است.

وی از تعیین سیاست‌های کلیدی و محوری برای هر سازمان وابسته به شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: سیاست‌های کلیدی در حقیقت چارچوب‌هایی است که سازمان در همه اقدامات و برنامه‌های خود باید مدنظر قرار دهد.

اصلاح فرهنگ سوگ در آرامستان باغ رضوان

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از برنامه‌ریزی در راستای اصلاح فرهنگ سوگ خبر داد و گفت: از جمله رویدادهای فرهنگی که در طول سالیان اخیر دستخوش تغییرات شده است مسئله مجالس سوگ متوفیان است.

وی افزود: طبق فرهنگ مرسوم بین مردم در زمان فوت افراد، خانواده‌های داغ‌دیده مناسکی از قبیل سیاه‌پوشی، تشییع، خاکسپاری، مراسم ختم، سوم، هفته و چهلم و سالگرد درگذشت برگزار می‌کنند که بخشی از این مناسک، ریشه در فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی داشته است، اما بعضی از این مناسک طی سال‌های اخیر دستخوش انحراف شده است و باید برای اصلاح آن تدبیر کرد.

بازگشایی پروژه اتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: عملیات عمرانی پروژه اتصال بزرگراه معلم به فرزانگان با پیشرفت صددرصدی و با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال در مناطق هفت و ۱۲ شهرداری اصفهان به اتمام رسیده است.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی و به منظور تأمین رفاه حال شهروندان مسیر اتصال بزرگراه معلم به بلوار فرزانگان برای تردد شهروندان بازگشایی شد.

روزانه ۲۵ اتوبوس شهری اصفهان معاینه می‌شود

«روزانه ۲۵ اتوبوس شهری اصفهان معاینه می‌شود» یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: روزانه ۲۰ تا ۲۵ اتوبوس معاینه می‌شود و چنانچه اتوبوسی در این فرایند مردود شود، عیوب آن رفع و دوباره نسبت به معاینه فنی آن اقدام می‌شود.

پیشگیری حلقه مفقوده ساخت‌وسازهای شهری / سازوکار نظام مهندسی شفاف نیست

امروزه مقاوم‌سازی بناهای شهری دغدغه بسیاری از کارشناسان حوزه ساختمان‌سازی، برنامه‌ریزان شهر و شهرسازان است. افزایش جمعیت و تراکم شهری موجب شده است بلندمرتبه‌سازی به یک روش متداول ساخت‌وساز در بیشتر شهرهای کشور تبدیل شود، با این وجود تمهیدات مؤثری برای تأمین امنیت شهر و شهروندان در این فرآیند در نظر گرفته نشده است و طی چند سال گذشته شاهد وقوع حوادث تلخی در بناهای ناایمن سطح شهرها بوده‌ایم.

حسن سجادزاده، دکترای طراحی شهری و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان در این خصوص گفت: این اصول به سلسله مراتبی از فرآیند ساخت‌وساز مربوط می‌شود؛ روزی که قرار است اقدام به ساخت یک بنا کنیم باید آزمایش‌های ژئوفیزیکی خاک را انجام دهیم. میزان سفتی یا سستی خاک با توجه به بارگذاری‌هایی که قرار است.

وی با بیان اینکه پیشگیری در کشور ما در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و شهری وجود ندارد، افزود: شهرداری یا دستگاه‌های اجرایی دیگر پیشگیری و نظارت لازم را انجام نمی‌دهند و پس از گذشت سال‌ها از ساخت ساختمان، چنانچه اتفاقی افتاد به دنبال مقصر می‌گردند؛ این موضوع مهمترین آسیب در کشور در تمام زمینه‌ها از جمله ساخت‌وساز است.

کد خبر 635046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.