احیای تالاب‌ها مطالبه مردمی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از اولین مرحله رهاسازی حقابه تعدادی از تالاب‌های این استان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان محیط زیست، عطا پورشیرزاد در آئین رهاسازی حقابه تالاب بختگان با بیان اینکه احیای تالاب‌های فارس مطالبه مردمی است، اظهار کرد: رهاسازی بخشی از حقابه تالاب بختگان باعث خشوندی است.

وی با اشاره به بیان ضرورت تداوم تخصیص حقابه تالاب‌ها برای احیا و جلوگیری از خشکیدگی آن‌ها، ادامه داد: خشک شدن تالاب‌ها، آن‌ها را به کانون ریزگردها تبدیل خواهد کرد و تأثیر زیادی بر زیست‌بوم و جوامع محلی اطراف تالاب‌ها می‌گذارد، همچنین سبب شور شدن اراضی کشاورزی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی تأثیر زیادی بر خشک شدن تالاب‌ها داشته است، تصریح کرد: کشاورزان باید در برداشت آب دقت کنند، زیرا با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، تالاب‌ها از بین می‌روند و از طرفی با کاهش آب چاه‌ها در نهایت منجر به شور شدن آب آن‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به منافع مردمی در احیای تالاب‌ها از مردم خواست تا با مشارکت مؤثر زیست‌بومی برای حفاظت و حراست از تالاب‌ها با دست‌اندرکان حفظ تالاب‌ها، همراه و هم‌سو شوند.

پورشیرزاد گفت: با این رهاسازی و ادامه‌دار بودن آن به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعبی که در ستاد احیای تالاب‌های استان مصوب شده است، این امیدواری وجود دارد که بزرگترین انجیرستان دیم جهان از خشکی نجات یافته و از طراوت این آب استفاده کند.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های همکار با اداره کل محیط زیست استان همکاری شایسته‌ای در موضوع رهاسازی حقابه تالاب دارند، البته امیدواریم این همکاری با جدیت ادامه یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: مردم به سطحی از آگاهی در خصوص خطرات محیط زیستی رسیده‌اند که امروزه مشارکت و حمایت مؤثری از طرح‌های محیط زیستی و احیایی دارند.

کد خبر 635012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.