نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۳۲ ماه گذشته

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌ونهم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۳۲ ماه گذشته» نوشت: در آذرماه امسال، نرخ رشد سالانه نقدینگی به کمترین رقم در ۳۲ ماه اخیر رسید. در این ماه و براساس آمار ارائه شده ازسوی بانک مرکزی، رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در آذرماه امسال به ۳۳.۴ درصد رسید، این درحالی است که پیش از این تنها در فروردین ماه ۱۳۹۹ شاهد نرخ رشد کمتری (۳۳ درصد) هستیم و بدین ترتیب پس از ۳۲ ماه رشد این شاخص مهم اقتصادی به محدوده ۳۳ درصد رسیده است.

یکی از اقدامات دولت برای کنترل رشد نقدینگی، کنترل ترازنامه بانک‌ها بوده است به‌طوری که نرخ رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها از ۲۹.۵ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶.۶ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رسیده است.

همچنین با کنترل کسری بودجه و رشد قابل توجه درآمدهای دولت در ۹ ماهه امسال، میزان تنخواه دریافتی دولت از بانک مرکزی به عدد صفر نزدیک شده و برای اولین بار ۳ ماه مانده به پایان سال تنخواه دریافتی پرداخت شده است.

روند کنترل نرخ رشد نقدینگی و کاهش قابل توجه کسری بودجه دولت نشان می‌دهد در صورت ادامه این روند نرخ تورم در ماه‌های آینده روند نزولی طی خواهد کرد و تا پایان سال آینده نرخ تورم در سطوح بسیار کمتری نسبت به ارقام فعلی خواهد بود.

نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۳۲ ماه گذشته

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کار ویترینی نکنید، زبان نوجوان را بیاموزید» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.

ایشان توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آن‌ها توجه کامل کرد.

رهبر معظم انقلاب توجه به لسان قوم را در فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی اززبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می‌کند همچنان که باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی-تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه‌های انقلابی تفاوت داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آن‌ها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته‌بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.

ایشان با ابراز ناخرسندی از کم کاری در این عرصه گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف، کار خوب زیاد کرده‌اند، اما نه به اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد.

اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته‌ها، مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون‌سپاری کارهای فرهنگی تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود.

نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۳۲ ماه گذشته

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترخیص فوکر آسمان» نوشت: اگرچه دیر اما بالاخره بعد از ۴ سال هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت آسمان ترخیص شد.

۱۵ شهریور امسال بود که طی گزارش اختصاصی با تیتر «هواپیمای پیدا شده در گمرک!» پرده از دپوی سه ساله یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ در گمرک برداشتیم، به قول مدیر اموال تملیکی استان کسی هم تصور نمی‌کرد هواپیما دپو شود.

هواپیمایی که بنا بر اذعان این مدیر جزو جوان‌ترین هواپیماهای کشور با ۱۷ هزار پرواز است اما سه سال در آشیانه دپو شده بود و گمرک برخلاف قانون، متروکه شدن را به اموال تملیکی اعلام نکرده بود و درنهایت در پایان سال ۱۴۰۰ متروکه بودن آن به اموال تملیکی اعلام شد و ناظر فعلی گمرکات استان اعلام نکردن متروکه بودن این هواپیما را مربوط به مدیریت قبل دانست.

اکنون بعد از گذشت بیش از سه ماه از رسانه‌ای شدن پرونده این هواپیما، سرنوشت آن را از ناظر گمرکات استان جویا شدیم. جعفری در این‌باره می‌گوید: بنا بر تصمیمات حاکمیتی و ابلاغ گمرک کشور این هواپیما ترخیص می‌شود.

وی می‌افزاید: چند هفته پیش بود که هواپیمایی آسمان درخواستی را برای ترخیص هواپیمایی فوکر ۱۰۰ خود که در آشیانه فرودگاه مشهد در محدوده گمرکی قرارگرفته بود به گمرک کشور ارائه کرد و بنا بر مصالح و تصمیمات حاکمیتی این هواپیما ترخیص می‌شود و شرکت هواپیمایی آسمان بعد از پرداخت حق‌وحقوق دولتی، هواپیمای خود را ترخیص می‌کند که این فرایند در حال انجام است.

  • نرخ رشد نقدینگی کمتر از ۳۲ ماه گذشته

کد خبر 634888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.