باکتری‌های پروبیوتیک در برابر علائم ALS نقش محافظتی دارند

مطالعات نشان می‌دهد که میکروبیوم‌های روده با مغز به‌صورت دوطرفه با تغییر در ترکیب میکروبیوم روده و عملکرد مرتبط با شرایط عصبی ارتباط برقرار می‌کنند.

به گزارش ایمنا، یک مطالعه جدید نشان داد که فشار باکتریایی پروبیوتیک می‌تواند از ایجاد فلج و دژنراسیون نورون‌های حرکتی در یک مدل کرم مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) جلوگیری کند.

بیماری ALS یک بیماری عصبی پیش‌رونده است که معمولاً در سنین بالا ظاهر می‌شود و با فلج ناشی از انحطاط نورون‌های حرکتی مشخص می‌شود. مطالعه مدل کرم مبتلا به ALS تغییرات در متابولیسم لیپیدها را نشان داد و اثرات محافظت‌کننده عصبی از فشار باکتریایی پروبیوتیک با عادی سازی این تغییرات تعدیل شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها به طور بالقوه می‌توانند در درمان مشکلات عصبی نقش داشته باشند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

یک مطالعه جدید نشان داد که فشار باکتریایی Lactactasibacillus rhamnosus HA-۱۱۴ قادر به جلوگیری از تخریب حرکتی و فلج در یک مدل کرم حلقوی مبتلا به ALS است. این مطالعه نشان داد که L. rhamnosus HA-۱۱۴ با ترمیم تغییرات در متابولیسم لیپید (چربی) مشاهده‌شده در مدل کرم ALS، اثرات محافظت‌کننده عصبی خود را انجام می‌دهد.

از آن‌جا که محققان این مطالعه را در یک مدل بی‌مهره انجام دادند، لازم است این یافته‌ها را در پستانداران نیز تکرار کنند.

«الکس پارکر»، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه مونترال کانادا، گفت: ما یک باکتری طبیعی و پروبیوتیکی را کشف کردیم که توانایی سرکوب انحطاط نورون‌های حرکتی را در مدل‌های حیوانی ALS دارد. در حال حاضر این تحقیق محدود به مدل‌های ساده جانوران است، اما مطالعه بر روی مدل‌های پستاندار (موش‌ها) ادامه دارد و یک کارآزمایی بالینی برای بیماران ALS برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

منبع: مهر

کد خبر 634875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.