پیشنهاد شورای شهر اصفهان برای صرفه‌جویی انرژی/ لزوم ایجاد قرارگاه رفع آلودگی هوا در مشهد

پر بازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیشنهادهای شورای ششم اصفهان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برگزاری مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی شوراهای کشور در بندرعباس، تلاش شورای شهر برای داشتن هوای پاک در پایتخت، لزوم ایجاد قرارگاهی برای رفع آلودگی هوا در مشهد، مواجهه مردم کاج با مشکل کمبود آب شرب و تبعات تک‌قطبی‌شدن شهر ارومیه را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

پیشنهادهای شورای ششم اصفهان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: با توجه به لزوم اجرای قوانین بهینه‌سازی در ساختمان‌ها، شورای ششم برای پیاده‌سازی الزامات در ساختمان‌های شهر پیشنهادهایی را مطرح کرده است.

میرباقری افزود: اجرای کامل راهکارهای ارائه شده در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در خصوص قوانین و دستورالعمل‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان است و شامل ضوابط طرح، محاسبه و اجرای عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تأسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تأمین آب گرم مصرفی و الزامات طراحی سیستم روشنایی در ساختمان‌ها است که می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد در مصرف انرژی در ساختمان‌ها صرفه‌جویی کند.

وی با اشاره به اجرای ساخت‌وسازها مطابق با این طرح در اصفهان تصریح کرد: درزبندی درها و پنجره‌ها، استفاده از پرده‌های ضخیم، بستن دریچه‌های کولر و در صورت امکان پوشاندن آن با استفاده از نایلون یا قطعات پیش‌ساخته موجود در فروشگاه‌ها، استفاده از ورق‌های عایق حرارتی دارای پوشش منعکس‌کننده بین دیوار خارجی و رادیاتور و استفاده از پوشش مناسب در فصول سرد در داخل ساختمان از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت لزوم اجرای قوانین بهینه‌سازی در ساختمان‌ها، شورای ششم برای پیاده‌سازی الزامات در ساختمان‌های شهر، پیشنهاد استفاده از فناوری‌های نوین و ساختمان‌های هوشمند را مطرح کرده است که می‌تواند به این امر کمک کند، همچنین با توجه به قوانین حاکم در شهرداری، از ساخت‌وسازهای خلاف و بدون پروانه جلوگیری می‌شود.

برگزاری مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی شوراهای کشور در بندرعباس

فاطمه جراره، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، از برگزاری مجمع رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شوراهای کشور به میزبانی شورای ششم این کلان‌شهر خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این‌که ۴۵ درصد از شهروندان بندرعباس در بافت فرسوده ساکن هستند، مجمعی با توجه به درخواست کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر بندرعباس با موضوع بافت فرسوده و با محوریت بازآفرینی شهری، بررسی اثرات قانون درآمد پایدار در حوزه شهرسازی و معماری در تاریخ پنجم، ششم و هفتم بهمن‌ماه سال جاری با حضور وزرا و معاونان مختلف در شهر بندرعباس برگزار می‌شود که این مجمع مصوباتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: طرح تفضیلی شهر بندرعباس یکی از مشکلات اصلی است که از سال ۱۳۶۹ به اتمام رسیده است اما با گذشت ۳۰ سال هنوز برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ نشده است و اگر در این مقطع اجرایی شود، طرح تفضیلی کارایی لازم را نخواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس تأکید کرد: بافت فرسوده یکی از مشکلاتی است که اهالی شهر بندرعباس با آن مواجه هستند که باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که معاونان وزرا از نزدیک از بافت فرسوده شهر بندرعباس بازدید کنند.

جراره با بیان این‌که اگر بحث اسناد مالکیت این منازل انجام شود و پروانه ساختمانی آنها صادر شود، افراد می‌توانند با دریافت تسهیلات منازل مقاومی را برای خود بسازند، اظهار امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در کمیسیون شهرسازی می‌شود، اثرات مثبتی برای شهر بندرعباس محقق شود.

تلاش شورای شهر برای داشتن هوای پاک در پایتخت

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مسئله آلودگی هوا، اظهار کرد: برای داشتن هوای پاک از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. برای رفع مشکلات باید ظرفیت‌های جدیدی را با همکاری یکدیگر ایجاد کنیم و نباید مشکلات را بر دوش یکدیگر بیندازیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران شن‌ها را قبل از یخبندان و بارش‌ها توزیع کرد اما زمانی که بارش‌ها آغاز شد، شن‌پاشی با کندی انجام شد که باید تدابیر لازم در این‌باره اندیشیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در شهرهای جهان زمان بارش برف شرایط جدیدی ایجاد می‌شود و بحران به وجود می‌آید اما باید هنگام بروز بحران برای مسائل را در کنار یکدیگر چاره‌اندیشی کنیم، زیرا مشکلات را بر دوش یکدیگر انداختن، کار صحیحی نیست.

چمران افزود: اقداماتی جهت کاهش آلودگی هوا انجام شده است اما هنوز هوای آلوده وجود دارد، کوشش‌هایی که شده است، در هیچ دوره‌ای انجام نشده بود، بنابراین تلاش می‌کنیم تا به محقق شدن هوای پاک کمک کنیم.

لزوم ایجاد قرارگاهی برای رفع آلودگی هوا در مشهد

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: آلودگی هوا مسئله‌ای است که علت‌های گوناگونی دارد و مجموعه‌ای از موضوعات مختلف موجب این آلودگی شده است. سهم عمده مداخله برای رفع این مشکل اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان شهر مشهد است.

وی درباره لزوم ارتقا و تقویت فرهنگ شهروندی برای مقابله با افزایش آلودگی هوا ادامه داد: در این حوزه باید به‌صورت فرهنگ شهروندی، گزاره‌هایی برای رعایت دستورکارهای لازم به شهروندان اطلاع داده شود و لازم است در حوزه زیرساختی نیز معاونت‌های دیگر مدیریت شهری وارد شوند تا شاهد نتایج آن باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این‌که آلودگی هوا مشکل مهم و بزرگ شهر است، تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا با جان و سلامتی شهروندان رابطه مستقیم دارد و باید رفع شود، پیشنهاد مؤثر برای رفع بزرگ‌ترین معضل شهری که آلودگی هوا بوده، این است که یک «قرارگاه» در مدیریت شهری ایجاد شود. در قرارگاه مربوط به کاهش و رفع آلودگی هوا لازم است شبکه موضوعات طراحی شود تا بتوان با فرماندهی واحد این مسئله را رفع کرد.

مواجهه مردم کاج با مشکل کمبود آب شرب

موسی طهماسبی، رئیس شورای اسلامی شهرستان اردل با بیان این‌که مردم شهر کاج با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند، با اشاره به مشکلات طرح آب‌رسانی تلخاب-شلیل، تأکید کرد: از سال ۱۳۸۷ با توجه به ابلاغ شرکت آب‌منطقه‌ای به ساکنان مبنی بر ترک منطقه به دلیل قرارگیری در حوزه آبگیر سد کارون چهار، مردم همکاری لازم را داشتند. مصوب شده است که در قبال این همکاری طرح جنگل‌داری چندمنظوره در منطقه و آب‌رسانی به زمین‌های بالادست «تلخاب- لالو - شلیل» ایجاد شود اما این مهم محقق نشد.

وی با بیان این‌که مردم شهر کاج نیز دچار کمبود آب شرب هستند، ادامه داد: با توجه به این‌که شرکت آب‌منطقه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری وظیفه دارد طرحی مشترک برای تأمین آب شرب شهرهای اردل و کاج تهیه کند، لذا پیشنهاد می‌شود برای این منظور از سرچشمه رستم‌آباد و باغ رستم استفاده شود، چراکه اضافه پمپاژ این سرچشمه‌ها مربوط به شهرک هزار خانواری حاشیه شهر اردل بوده و افق ۲۰ ساله آن نیز تدوین شده است.

طهماسبی درخصوص تخلیه نشدن کامل ایستگاه پمپاژ این شهر، اظهار کرد: با توجه به این‌که امور آب استان چهارمحال‌وبختیاری حدود ۲۰۰ لیتر به این ایستگاه اختصاص داده، تاکنون این تخلیه انجام نشده که با پیگیری‌های انجام شده، مشخص شد از سه پمپ ایستگاه دو پمپ آن خراب است و نیاز به تعمیر دارد که تقاضا می‌شود، متولیان رسیدگی و پیگیری کنند.

تبعات تک‌قطبی‌شدن شهر ارومیه

توحید علی‌نژاداصل، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان این‌که طرح تفصیلی این شهر دارای مشکلات عدیده ای است، اظهار کرد: درحال‌حاضر ارومیه تبدیل به شهر تک‌قطبی و تک‌هسته‌ای شده و تنها شامل هسته مرکزی است که تبعات آن ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که شفاف‌سازی در تمام امور باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: مردم از کاغذ بازی و پاس‌کاری خسته شده‌اند و هدف و محوریت باید رفع مشکلات مردم باشد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به موضوع جمعیت ارومیه در تصویب طرح جامع، تصریح کرد: مدیریت شهری از سرشماری ارومیه برای مشخص شدن جمعیت واقعی آن حمایت مادی و معنوی می‌کند، چراکه وظیفه رفع مشکلات بر عهده ما است و نمایندگان برای دفاع از حقوق مردم انتخاب می‌شوند، لذا علت کش‌وقوس بر سر جمعیت، تضییع نشدن منافع تک تک شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل مسکن و شهرسازی نباید با اتکا به شکل ظاهری قوانین بر مشکلات ناشی از طرح تفصیلی ناکارآمد چشم بندد و نسبت به تضرر مردم بی‌تفاوت باشد، مردم انتظار عملکرد دارند و برای نشان دادن این عملکرد نیازمند حرکت هستیم که لازمه آن انجام بعضی اقدامات ماندگار و آواربرداری از اقدامات گذشته است.

کد خبر 634819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.