مرکز ملی فرش، حق این هنر را ادا نمی‌کند/ وارداتی بودن ۶۰ درصد مواد اولیه در کشور

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان گفت: صدای فعالان حوزه فرش در تصمیم‌گیری‌های دولتی ضعیف است، همچنین مرکز ملی فرش حق فرش را در دولت ادا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شهبازی، امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم دی‌ماه_ در نشست خبری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه رویداد بزرگ و مهمی در حوزه تجارت فرش دستباف کشور است. به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و فشار دشمنان که فرش را به‌عنوان یک محصول صادراتی که میراث فرهنگی ما است تحریم کرده‌اند اما این صنعت همچنان در کشور پابرجا است.

وی افزود: علاقه‌مندان به این فرهنگ و هنر ایرانی می‌توانند با حضور در این نمایشگاه از دستاورد هنرمندان بهره‌مند شوند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان گفت: حدود ۶۰ درصد مواد اولیه فرش کشور وارداتی است. بیش از ۱۲ مدل و سبک فرش در استان اصفهان بافته می‌شود. مواد اولیه داخلی انسجام چندانی ندارد. با پیگیری‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته از صادرات و خام‌فروشی پشم جلوگیری شد تا بخشی از مواد اولیه فرش دستباف در داخل کشور تأمین شود.

وی اضافه کرد: بافت فرش نیازمند واردات است و با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه آن از جمله ابریشم افزایش قابل‌توجهی داشته است. ابریشم داخلی کشور عمده مصرف برای را بافت دارد و برای چله‌کشی فرش قابلیت مصرف ندارد.

شهبازی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه و فرش دستباف، سال گذشته با همراهی دولت و مجلس حذف شد، تصریح کرد: بخشی از مشکلات حوزه فرش نیز به مشکلات اقتصادی موجود در کشور بازمی‌گردد. آمریکا با هدف بیکار کردن بخش زیادی از افراد جامعه، فرش دستباف را تحریم کرده است.

وی گفت: فرش باید همچون طلا عیاربندی شود. علاوه براین همه باید به فرش باور داشته باشیم. ۸۰ درصد فرش دستباف صادراتی است و ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند بخش فروش داخلی فرش دستباف را نیز تقویت کند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان اصفهان تصریح کرد: در تفاهم‌نامه مشترک با آموزش‌وپرورش استان اصفهان، انشا، مقاله و عکاسی دانش‌آموزان در زمان برگزاری نمایشگاه در مسابقه‌ای شرکت داده می‌شود. فرش دستباف سیاسی است. هریک از تحولات سیاسی و بین‌المللی بر فرش دستباف اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: صدای فعالان حوزه فرش در تصمیم‌گیری‌های دولتی ضعیف است و مرکز ملی فرش، حق فرش را در دولت ادا نمی‌کند.

کد خبر 634787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.