کاهش وابستگی به نفت و تامین معیشت مردم، دو محور اصلی بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به تمرکز بودجه ۱۴۰۲ بر حمایت از معیشت مردم گفت: بنای دولت در بودجه سال آینده حمایت از معیشت در کنار تمرکز بر حباب‌زدایی، واقع‌نگری در منابع درآمدی و بنیان‌گذاری امور بر بخش‌های پایه‌ای بود، بنابراین درآمدهای مالیاتی همچنین پرداخت اوراق مورد توجه قرار دارد.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نقاط ضعف و قوت بودجه اظهار کرد: در درجه نخست اسناد بالادستی در این بودجه در نظر گرفته شده بود و اعمال تخفیف هفت درصدی مالیات بر تولید از مزایای این بودجه بود.

وی توجه به موضوع اشتغالزایی را یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال آینده دانست و افزود: بحث آوردن تبصره ۱۴ یکی از مواردی بود که همواره در بودجه مورد نقد قرار داشت البته معتقدیم که اصلاحاتی پیرامون جدول‌دار شدن آن باید صورت گیرد اما وارد شدن این موضوع به بودجه یکی از مزایای آن به‌شمار می‌‎آید.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی حساب متمرکز خزانه را از سرفصل‌های قابل توجه بودجه معرفی کرد و گفت: متمرکز شدن همه حساب‌ها و وارد شدن به یک حساب نیز از جنبه‌های مثبت بودجه ۱۴۰۰ بود از سوی دیگر ملاحظاتی نیز در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه از دولت انتظار داریم به شکل شفاف در زمینه تبعیض در پرداخت‌ها اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت رفع تبعیض در پرداخت‌های دولت خاطرنشان کرد: موضوع تبعیض در پرداخت‌ها چه در داخل دولت و مجموعه‌های وابسته به دولت و چه در شرکت‌های دولتی یا خصولتی مسئله‌ای است که امروز جامعه از آن رنج می‌برد، هر چند برخی از مواردی که در بودجه در نظر گرفته شده بود به کنترل نقدینگی کمک می‌‎کند اما همچنان نسبت به احکامی که بتواند نقدینگی را کنترل کند، انتقاداتی مطرح است.

نقدعلی موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را یکی از موضوعات مورد توجه در بودجه دانست و گفت: هر چند در صندوق‌های بازنشستگی احکام خوبی لحاظ شده اما انتقاداتی در این زمینه وارد است از جمله اینکه باید به جزئیات مسئله شفاف‌تر و با صراحت بیشتری اشاره شود.

ادامه کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد مالیاتی

وی موضوع کنترل تورم را وظیفه مشترک قانون برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرد و ادامه داد: در مجموع کلیات بودجه در بخش‌های کاهش وابستگی به نفت و پیش‌بینی ۹۰۰ همت درآمد مالیاتی از نقاط مثبت به‌شمار می‌آید و عملکرد سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که این پیش‌بینی واقعی است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بودجه شرکت‌های دولتی یادآور شد: در بودجه امسال نیز زیان‌ده، سودده یا سربه‌سر بودن این شرکت‌ها مانند سالیان گذشته هنوز واقعی نشده و در هاله‌ای از ابهام است که این موارد باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.

وی تصویب کلیات بودجه را پیام مثبتی به جامعه از همدلی با دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی توصیف کرد و گفت: امیدواریم کلیات بودجه نیز در صحن علنی به تصویب برسد تا بتوانیم در مرحله جزئیات چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی نظرات لازم را اعمال کنیم.

تمرکز بر حباب‌زدایی و واقع‌نگری در منابع درآمدی

نقدعلی درباره تمرکز بودجه ۱۴۰۲ بر حمایت از معیشت مردم افزود: بنای دولت در بودجه سال آینده حمایت از معیشت در کنار تمرکز دولت و مجلس بر حباب‌زدایی، واقع‌نگری در منابع درآمدی و بنیان‌گذاری امور بر بخش‌های پایه‌ای و دائمی بود، بنابراین درآمدهای مالیاتی همچنین پرداخت اوراق مورد توجه قرار گرفته است.

وی دولت را در سال آینده موظف به پرداخت ۲۰۰ همت و معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق دانست و گفت: هنگامی که دولت آیت‌الله رئیسی کار خود را آغاز کرد، ۵۰۰ همت، برابر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سررسید اوراقی بود که باید پرداخت می‌کرد و امروز این بدهکاری‌ها و اوراق پرداخت شدند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از پیش‌بینی ۱۶۰ همت اوراق در بودجه امسال خبر داد و تصریح کرد: سال آینده ۲۲۵ همت اوراق سررسید شده به اضافه سود آن را باید پرداخت کنیم و این کم کردن اوراق یکی از علامت‌هایی است که بودجه را به سمت بنیان‌گذاری بر پایه‌های واقعی پیش می‌برد که در صورت ادامه این روند در آینده یک ثبات را در منابع درآمدی شاهد خواهیم بود.

وی اصل کار و پایه بودجه سال آینده را بر مبنای ثبات اقتصادی اعلام کرد و تصریح کرد: تزلزل اقتصادی سم مهلکی برای جامعه است و به طور قطع اگر این رویه ادامه یابد، شاهد روند حمایتی از معیشت مردم خواهیم بود.

اعتبار ۳۰ همتی برای تنش‌های آبی

نقدعلی درباره جداول بودجه در پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران، اظهار کرد: درباره این پروژه دولت جنبه فاینانس را مدنظر دارد که هنوز آینده دقیقی ندارد و برای آن مبلغ جزئی و ناچیزی در نظر گرفته شده است. این پروژه از مواردی است که محل انتقاد نمایندگان نسبت به جداول است و در آینده که وارد جزئیات شدیم، درباره این مسائل صحبت خواهیم کرد.

وی درباره سرفصل‌های بودجه برای حل مشکل زاینده‌رود گفت: دولت برای طرح‌های آب و تنش‌های آبی در کل کشور ۳۰ همت یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است اما یکی از مشکلات بودجه کسری تراز عملیاتی است که بر اساس آن حتی اگر درآمد دولت و بودجه صددرصد محقق شود، بسیاری از اوقات هنگام هزینه‌کرد از بودجه عمرانی صرف‌نظر می‌کنیم تا به بودجه جاری حقوق و دستمزد یارانه و مسائل این‌چنینی بپردازیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی به حداقل رساندن کسری تراز عملیاتی بودجه در سال آینده را ضروری دانست و ادامه داد: اگر بتوانیم این کسری عملیاتی را به صفر برسانیم به این معنا است که دارایی‌های سرمایه‌ای مانند درآمد فروش نفت برای کارهای زیربنایی هزینه شود و آن روز، روز جشن بودجه خواهد بود. بودجه امسال نیز در همین راستا قدم برمی‌دارد.

کد خبر 634700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.