قهرمانی دوباره در کافا؟ دشوار است اما غیرممکن نیست!

«بازیکنان باتجربه‌ای را در اختیار داریم که در سطح آسیا و ایران عملکرد خوبی ارائه داده‌اند، بنابراین ما در این زمینه نسبت به رقیبان خود برتری داریم و به لحاظ تیمی هم چند سال است که بازیکنان یکدیگر را می‌شناسند و با اینکه کسب عنوان قهرمانی دشوار است، اما غیرممکن نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم ملی فوتسال بانوان ایران از روز _جمعه هفتم بهمن‌ماه_ با هدایت فروزان سلیمانی در تورنمنت کافا حاضر و به مصاف رقبایی همچون ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان خواهد رفت.

ملی‌پوشان کشورمان بعد از کسب نخستین قهرمانی در مسابقات کافای سال گذشته که به میزبانی شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان برگزار شد، امسال با حضور دوباره در مسابقات تلاش می‌کنند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. درباره شرایط تیم فوتسال کشورمان و سوپرلیگ فوتسال بانوان، گفت‌وگویی را با «سحر زمانی‌فرد» ملی‌پوش تیم کشورمان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

درباره اردوی تیم ملی و شرایط تیم ایران پیش از اعزام به مسابقات کافا توضیح دهید. روزهای آینده با ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان دیدار می‌کنید

در ابتدا باید بگویم که به صورت کاملاً ناگهانی بازیکنان تیم ملی به اردو فراخوانده شدند و پس از چندین سال وقفه، ملی‌پوشان فوتسال روز جمعه به اردوی متصل به اعزام می‌روند. البته از ۲۰ بازیکنی که دعوت شده‌اند تنها ۱۴ نفر اعزام خواهند شد؛ فوتسال بانوان طی سال‌های اخیر آسیب‌های فراوانی داشته است و به‌رغم اینکه فدراسیون تا حدودی از ما حمایت کرده، امیدوارم حداقل روند برگزاری اردوهای تیم ملی منظم باشد.

فکر می‌کنید اصلی‌ترین رکود فوتسال بانوان چه چیزی بوده است؟

یکی از عواملی که سبب صدمه دیدن این رشته ورزشی شد، شیوع ویروس کرونا بود، ضمن اینکه در سال‌های اخیر مربی ثابتی برای هدایت تیم ملی نداشته‌ایم و مدت زیادی برای انتخاب سرمربی تیم زمان برد. امیدوارم در ادامه اتفاقات بهتری برای تیم ملی فوتسال بانوان رخ بدهد.

به عنوان بازیکن تیم ملی فکر می‌کنید جدی ترین رقیب شما در مسابقات کافا کدام تیم باشد؟

تیم ملی ایران در آسیا جزو بهترین‌ها است و بازیکنان سرشناس زیادی را در اختیار دارد اما دیگر تیم‌های آسیایی هم پیشرفت زیادی داشته‌اند و قطعاً کار ما دشوار خواهد بود. به طور کلی تیم ازبکستان نسبت به سایر رقبا قوی‌تر است و برای کسب عنوان قهرمانی جدی‌ترین حریف ما محسوب می‌شود چراکه سال گذشته با یک تیم خوب راهی این مسابقات شدند و امسال نیز به دلیل اینکه زودتر از قرقیزستان، تاجیکستان و ایران اردوهای خود را آغاز کرده‌اند تیم بهتری را در اختیار دارند.

سطح کیفی تورنمنت کافا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مسابقات از سطح بالایی برخوردار است، سال پیش هم که در آن حاضر بودیم رقابت‌های خوبی را پشت سر گذاشتیم؛ به دلیل اینکه ما تنها سه روز در اردو هستیم و سایر حریفان ما حداقل چند هفته است که در اردو به سر می‌برند، کار دشوارتری داریم؛ شرایط سرد آب‌وهوایی کشور میزبان هم این وضعیت را خاص‌تر می‌کند اما انگیزه فراوانی برای قهرمانی داریم و امیدوارم دست پر از این رقابت‌ها برگردیم.

به نظر شما باتوجه به نوساناتی که امسال در برگزاری اردو داشته‌اید کسب مجدد عنوان قهرمانی ممکن است؟

اگرچه به لحاظ تیمی کمی ناهماهنگی بین ما وجود دارد اما بازیکنان باتجربه‌ای را در اختیار داریم که در سطح آسیا و ایران عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داده‌اند و جزو بهترین‌ها هستند؛ بنابراین ما در این زمینه نسبت به رقیبان خود برتری داریم و به لحاظ تیمی هم چند سال است که بازیکنان یکدیگر را می‌شناسند و با اینکه کسب عنوان قهرمانی دشوار است اما غیرممکن نیست و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

درباره سوپرلیگ بانوان و تیم پیکان صحبت کنیم. وضعیت در لیگ چطور است؟

سطح مسابقات سوپرلیگ بسیار بالاست و همه تیم‌ها فشار زیادی را تحمل می‌کنند، زیرا هشت تیم انتخاب شده‌اند که سطح فنی خوبی دارند و در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ شاید یک یا دو تیم وجود دارند که سطح پایین‌تری داشته باشند اما به طور کلی سوپرلیگ در سطح بالایی برگزار می‌شود و همان‌طورکه در جدول مسابقات می‌بینید، نتایج کاملاً غیرقابل پیش‌بینی است. سال‌های پیش خیلی زود مشخص می‌شد قهرمان کدام تیم است و حتی راحت می‌شد برنده بازی‌ها را مشخص کرد اما امسال چنین چیزی نیست، نمونه بارز آن تقابل تیم ما و رایزکو بود که با تساوی ۶ بر ۶ به پایان رسید.

فکر می‌کنید اصلی‌ترین دلیل موفقیت پیکان در دوسال اخیر چه چیزی بوده است؟

بدون تردید پیکان از تیم‌هایی است که بهترین بازیکنان و کادرفنی را در اختیار دارد و از طرفی هم حمایت‌های باشگاه یکی از عوامل موفقیت ما محسوب می‌شود. اما به‌طورکلی فوتسال بانوان به حمایت‌های بیشتری نیاز دارد. سختی این رشته برای بانوان بسیار زیاد است، درحال‌حاضر قراردادهای بازیکنان رقم کمی دارد و در طول فصل مبلغی که در قرارداد آن‌ها ذکر شده ارزش خود را از دست می‌دهد و این مسئله برای بانوان کمی مشکل‌ساز است. فکر می‌کنم اصلی‌ترین دغدغه ورزشکاران زن همین سقف قرارداد باشد. برای مثال در ابتدای هر فصل مبلغ قراردادهای ما نسبت به سال گذشته دو برابر می‌شود اما تا اتمام لیگ تورم ۱۰ برابر شده و به همین دلیل مبلغی که بانوان ورزشکار دریافت می‌کنند ناچیز است.

قهرمانی دوباره در کافا؟ دشوار است، اما غیرممکن نیست!

فکر می‌کنید امسال شرایط و نوع برگزاری مسابقات منظم و اصولی بوده است؟

مسابقات روند خوب و منظمی را طی کرده اما درحال‌حاضر به دلیل اردوی تیم ملی و مسابقاتی که پیش رو است سه هفته وقفه بین بازی‌ها رخ می‌دهد و به دلیل اینکه تشکیل اردو ناگهانی بوده کمی شرایط سوپرلیگ به ویژه بازیکنان ملی‌پوش دشوار می‌شود. ما حمایت رسانه‌ای نداریم و این موضوع به فوتسال بانوان که به عنوان یک تیم مطرح و برند در آسیا بازی می‌کند لطمه زیادی وارد می‌کند؛ فکر می‌کنم تنها کمبودی که در حال حاضر احساس می‌شود همین توجه‌نداشتنِ رسانه‌ها به فوتسال بانوان است. خوشبختانه مدیریت باشگاه پیکان شرایط را به خوبی برای ما فراهم کرده و امسال نیز ما غالباً میزبانی را برعهده داشته‌ایم اما فکر می‌کنم تمام باشگاه‌ها امسال طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای رفت‌وآمد و سایر مسائل مشکل جدی نداشته باشند.

به عنوان پرسش پایانی، آیا با حضور تیم‌هایی مانند نصر فردیس و پالایش نفت آبادان و فاصله کمِ امتیازی شانس دبل قهرمانی را دارید؟

تمام بازیکنان پیکان برای کسب عنوان قهرمانی هم‌پیمان شده‌اند و اگر اتفاق عجیبی نیفتد، بدون تردید مقام اول را کسب خواهیم کرد. جا دارد بگویم که امسال سطح فنی رقابت‌ها افزایش چشمگیری داشته است و در تمام رده‌ها از لیگ برتر تا سوپرلیگ شاهد تقابل‌های جذابی هستیم اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن سطح کیفی مسابقات هم حضور بازیکنان با تجربه در تمام تیم‌ها و قرار گرفتن بازیکنان جوان در کنار آن‌ها است که باعث می‌شود نسل جدید فوتسال بانوان پتانسیل زیادی داشته باشد و استعدادهای زیادی کشف شود.

گفت‌وگو از: شادی بخشی_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 634645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.