رشد ۳ درصدی؛ بدترین عملکرد اقتصادی چین در تاریخ / سایه کرونا بر دومین اقتصاد بزرگ دنیا

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ رشدی سه درصدی داشته است که بر اساس ارقام دولتی یکی از ضعیف‌ترین عملکردها در تاریخ مدرن این کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه ماه پایانی سال گذشته ۲.۹ درصد رشد داشته است، که حاکی از کاهش نسبت به رشد ۳.۹ درصدی در دوره جولای تا سپتامبر است. حال آن‌که بنا بر هدف‌گذاری‌های انجام‌گرفته، پیش از حذف شدن از اطلاعیه‌های رسمی، دولت این کشور قصد داشت در بحبوحه وخامت شرایط اقتصادی نرخ رشد را به ۵.۵ درصد برساند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که صرف نظر از سال ۲۰۲۰، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ ضعیف‌ترین عملکرد خود را از ۱۹۷۶ تا کنون داشته است. با این حال، رشد سه‌ماهه چهارم به‌طور قابل‌توجهی فراتر از انتظارات برخی از اقتصاددانان بوده است که این امر به‌معنای خطرات کمتر برای رشد اقتصادی سه‌ماهه نخست سال جدید به‌شمار می‌رود.

اقتصاددانان ارشد آسیا پیش‌بینی رشد خود را برای سال ۲۰۲۳ به شش درصد تغییر داده‌اند. با این حال، آخرین داده‌های رسمی چین حاوی نشانه‌های هشداردهنده‌ای برای رشد طولانی‌مدت اقتصاد در این کشور است؛ چراکه چین برای نخستین بار از سال ۱۹۶۱ شاهد کاهش رسمی جمعیت خود به دنبال پایین آمدن نرخ باروری طی سه سال مقابله با کووید-۱۹ بوده است. این امر که به کاهش قابل‌توجه جمعیت چین انجامیده است، به کاهش دائمی توانایی تولید بالقوه آن در آینده منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، ارقام رسمی اقتصادی چین منعکس‌کننده عوارض استراتژی‌های صفر-کووید در پکن است. سیاست‌های سختگیرانه صفر-کووید در این کشور، بر دومین اقتصاد بزرگ دنیا تأثیری به‌شدت منفی داشته و قرنطینه‌ها باعث ایجاد اختلالات جدی در فعالیت‌های اقتصادی مراکز صنعتی بزرگ آن، از جمله شانگهای و گوانگژو شده است. وقوع تظاهرات‌های گسترده و بی‌سابقه در سراسر چین طی ماه‌های اخیر باعث شد که پکن از ادامه این استراتژی صرف‌نظر کند و این کشور پس از سه سال انزوای بین‌المللی، با لغو بخش عمده‌ای از محدودیت‌های شدید، مرزهای خود را بازگشایی کند.

این بازگشایی با افزایش عفونت‌ها همراه بود و بخش‌های درمانی و آرامستان‌های شهر را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد؛ تا جایی که مقامات بهداشتی چین از بیش از ۶۰ هزار مرگ‌ومیر کرونایی از اوایل دسامبر سال گذشته تا آغاز سال جاری خبر دادند و کارشناسان خارج از چین شمار واقعی این مرگ‌ومیرها را چند برابر دانستند.

اقتصاددانان ارشد آسیا و اقیانوسیه بر همین مبنا اعلام کردند که انتظار می‌رود چین در سه‌ماهه نخست سال جاری شاهد رشد اقتصادی اندکی (در بهترین حالت شاید چیزی حدود چهار درصد) باشد که تفاوت چندانی با سال گذشته نخواهد داشت.

کد خبر 634628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.