کولاک برف و لغزندگی جاده‌ها در مناطق کوهستانی اصفهان/ نفوذ توده هوای سرد و ماندگاری

سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: با فعالیت سامانه بارشی جنوبی، کاهش دید، کولاک برف، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد به‌ویژه در مناطق کوهستانی نیز پیش‌بینی می‌شود.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه بارشی جنوبی تا اوایل وقت فردا بر روی استان است. بر این اساس، وضعیت جوی در بیشتر مناطق به‌صورت نیمه‌ابری تا ابری و مه‌آلود و بارش برف و باران به‌ویژه در نیمه جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی جنوبی تا اوایل وقت فردا بر روی استان افزود: با فعالیت این سامانه، کاهش دید، کولاک برف، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد به‌ویژه در مناطق کوهستانی نیز پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار سطح نارنجی طی بیست‌وششم دی با تشدید فعالیت سامانه سرد بارشی تصریح کرد: با فعالیت این سامانه، از امروز آغاز تا اواخر امشب در مناطق نیمه جنوبی استان (جنوب، جنوب‌غرب، جنوب شرق) طی بارش برف، رخداد مه و کاهش دید و کاهش محسوس دما، کولاک برف و گاهی وزش باد موقتی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: لغزندگی و یخبندان سطح جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری، مسدود شدن محورهای روستایی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی استان اصفهان به استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد از اثرات مخاطرات این سامانه بارشی است.

امینی اظهار کرد: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، همراه داشتن تجهیزات زمستانی، نبود فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل‌ونقل و راهداری‌ها، آماده‌باش راهداری‌ها برای آماده‌سازی تجهیزات برف‌زدایی و برف‌روبی توصیه می‌شود.

کولاک در گردنه‌ها و ارتفاعات بیشتر مناطق اصفهان تا چهارشنبه

وی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد طی بیست‌وششم دی با فعالیت سامانه بارشی افزود: فعالیت این سامانه از اواخر دوشنبه آغاز شده و تا اوایل وقت چهارشنبه بیست‌وهشتم دی‌ با بارش باران و برف، مه‌آلودگی، کاهش دید، وزش تند باد موقتی و کولاک در گردنه‌ها و ارتفاعات بیشتر مناطق استان به غیر از شمال اصفهان همراه خواهد بود.

سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: یخبندان و لغزندگی سطح جاده‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی از اثرات مخاطرات این سامانه بارشی است.

وی ادامه داد: پرهیز از تردد و توقف غیرضروری در مناطق مستعد و مسیل‌ها، اجتناب از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی و صعود به قله‌ها، استفاده از امکانات و وسایل ایمنی در خودروها، جمع‌آوری دام‌ها در مراتع و مناطق کوهستانی و آمادگی ارگان‌های امدادی برای کاهش خطرات احتمالی توصیه می‌شود.

نفوذ توده هوای سرد و ماندگاری تا اوایل هفته آینده

امینی با اشاره به هشدار هواشناسی سطح زرد طی امروز با نفوذ توده هوای سرد و ماندگاری آن در استان گفت: فعالیت این توده سرد از اواخر روز پنجشنبه بیست‌ونهم آغاز خواهد شد و تا پایان یکشنبه دوم بهمن طی کاهش محسوس دما در تمام روز بین پنج تا ده درجه سانتی‌گراد با یخبندان معابر عمومی و سطح جاده‌ها، بیشتر مناطق استان با شدت کاهش دما در نیمه جنوبی استان (جنوب غرب، جنوب، جنوب شرقی) مواجه خواهد بود.

وی افزایش مصرف حامل‌های انرژی و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی را از اثرات مخاطرات نفوذ توده هوای سرد دانست و اظهار کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، کنترل دمای گلخانه‌ها و مراغداری‌ها، پیشگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آب و مخازن آب در معرض هوا توصیه می‌شود.

سرپرست مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان، بیشینه دمای هوا به‌ویژه در نیمه جنوبی سه تا هفت درجه و کمینه یک تا سه درجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به هشت درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به یک درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: شهرستان چادگان با دمای ۱۹ درجه سانتی‌گراد زیر صفر و خوروبیابانک با دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط استان پیش‌بینی می‌شوند.

کد خبر 634621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.