لزوم فرایندی شدن هدایت تحصیلی دانش‌آموزان/ با کمبود نیروی مشاوره در مدارس مواجه هستیم

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: لازم است هدایت تحصیلی فرایندی شود تا دانش‌آموزان آن‌طور که باید، هدایت تحصیلی شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی نم‌نبات امروز بیست‌وهفتم دی در همایش توانمندسازی و ارتقای علمی اجرایی مشاوران استان اصفهان اظهار کرد: همه‌گیری کرونا به مدت دو سال همه فعالیت‌های تربیتی را تعطیل کرد و با تجربه‌ای که کسب شد، در انتخاب بین تربیت مجازی و تعطیلی تمام فعالیت‌های آموزشی، تعطیلات در آن زمان سودمندتر از این بود که دانش‌آموزان در فضای مجازی آسیب ببینند.

وی ادامه داد: کرونا ضربه‌ای اساسی به حوزه تربیت مدارس وارد و کار مشاوران را بیشتر کرد و توقعات را به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر کرده است. بر همین اساس جلسه‌ای را برنامه‌ریزی کردیم تا هم‌افزایی و هم‌فکری کنیم و از استادان این حوزه هم دعوت شد تا بتوانیم برنامه‌های مطلوبی را برای حضور در صحنه انجام دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه مشاوره با کمبود نیرو مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر، کمتر از ۸۰۰ مشاور در مدارس استان فعالیت دارند که نیاز دانش‌آموزان به این کارشناسان بسیار بیشتر است. چراکه با این تعداد نسبت به یک میلیون دانش‌آموز اصفهانی نزدیک به یک دقیقه مشاور برای هر دانش‌آموز تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون مربی‌های پرورشی نیز نسبت به سرانه جمعیتی کمتر از پنج دقیقه در هفته برای هر دانش‌آموز در مدارس فعال هستند؛ اما از طریق نهادهای مختلف تایید می‌شود که فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه بسیار بیشتر از این میزان اقدامات برای هر دانش‌آموز است.

رنگ‌بندی کمبود نیروی اصفهان مشکی است

نم‌نبات گفت: بسیاری از همکاران به مدت شش ساعات و حتی بیشتر در کلاس‌ها حضور دارند، اما زمانی که کمبود نیرو وجود دارد، این کسری‌ها باید به طریقی جبران شود و کلاس نباید بدون معلم بماند و از نیروهای پرورشی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری، حدود ۱۶۰۰ نفر نیروی ماده ۲۸ استخدام و با توجه به کمبود نیرو تقسیم شدند. امسال در اصفهان ازلحاظ رنگ‌بندی کمبود نیرو، رنگ مشکی را داشته‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در ابتدای سال تحصیلی بیش از ۱۶ هزار نفر نیرو کمبود داشته‌ایم که باید جبران می‌شدند و از ۱۶۰۰ نفر نیروی ماده ۲۸ که استخدام شده‌اند، ۱۲ نفر مشاور داشته‌ایم و نیروی پرورشی نداشته‌ایم. در دانشگاه فرهنگیان ۳۰ مشاور وارد شدند تا چهار سال آینده از آن‌ها استفاده شود و با این شرایط پذیرفته‌ایم که دوره‌ای را برگزار کنیم و برنامه‌ای را بپذیریم. بنابراین باید با تمام قوا در صحنه حضور داشته باشیم.

مشاور مدرسه، قطب فعالیت مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

وی افزود: بسیاری از مدیران، آموزگاران و دبیران در رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تحصیل کردند و به‌اندازه‌ای که درخواست برای ورود به رشته مشاوره و روان‌شناسی وجود دارد، برای ورود به رشته دیگری نداریم. در نشستی با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان این دغدغه مطرح شد که اجازه تحصیل در رشته غیرمرتبط داده نمی‌شود و رشته مشاوره را مدنظر داشتند.

نم‌نبات گفت: طرحی به نام «مرهم» برای پیشگیری از خودکشی برنامه‌ریزی شده است؛ جزو کشورهای رده پایین در موضوع خودکشی هستیم، اما سرعت زیاد است و باید کنترل شود.

وی ادامه داد: در طرح «مرهم» معاون منطقه به همراه مدیر مرکز و کارشناس به مدرسه رفته تا به همکاران نسبت به خودکشی آگاهی دهند و اگر نشانه‌های آن ملاحظه شد، برای پیشگیری از وقوع حادثه جلوگیری شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: دو سال کرونا فرصت‌های بسیاری را از ما گرفت و سنگرهای زیادی را از دست دادیم، اما باید با تلاش جهادی و شبانه‌روزی جبران کنیم تا فضای مجازی بیش از این سبب آسیب به دانش‌آموزان نشود.

وی تصریح کرد: لازم است هدایت تحصیلی فرایندی شود و اولویت متوسطه اول برداشته شد و مشاور دیگر اولویت متوسطه اول نیست. طرحی برای تعریف فرایند مشاوره اگر مدنظر است ارائه دهید تا دانش‌آموز از دوره هفتم آرام‌آرام شروع به آمادگی برای هدایت تحصیلی کند و در ادامه هدایت شغلی کند.

نم‌نبات افزود: دبیرخانه کشوری هفته مشاغل بر عهده استان اصفهان گذاشته شده است و می‌خواهیم که کمک کنید تا اگر برنامه‌ای دارید در این راستا مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث تحصیل دانش‌آموزان بسیار مهم است، اما اصل بر این است که مشاور مدرسه پناهگاه والدین است و وقتی دانش‌آموزی دچار مشکل می‌شود، اولین کسی که باید به او مراجعه کند مشاور مدرسه است. چراکه امین و پذیرای دردهای آن‌ها بوده و راه درمان را به دانش‌آموزان نشان می‌دهد. مشاور مدرسه باید قطب فعالیت مدرسه ازلحاظ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

کد خبر 634592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.