تحول سودآور در مُد؛ بازیافت لباس‌ توسط نوجوانان قطر

گروهی از نوجوانان خلاق اهل قطر از لباس‌های قدیمی و پاره برای دوخت وسایل مفید و مورد استفاده جدید بهره گرفتند تا مردم و مدیران شهری را از نقش صنعت مد در آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی آگاه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بازیافت پسماندها به یکی از موضوعات داغ میان مدیران و شهرنشینان تبدیل شده است، به طوری‌که همواره رویکردهای جالبی در سراسر دنیا برای بهره‌گیری از مواد زائد ارائه می‌شود. بازیافت پسماندها نه‌تنها در کاهش انباشتگی زباله‌ها در دفن‌گاه‌های شهری و بیرون‌شهری نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه در بهبود اقتصاد مدور و افزایش پایداری شهری بسیار حائز اهمیت است، ضمن این‌که به ارتقای سلامت شهرنشینان کمک زیادی می‌کند. بحث اقتصاد مدور در بین شهرداری‌های جهان به یک مبحث پرطرفدار تبدیل شده است به‌طوری‌که اغلب مدیران شهری در تلاش هستند تا این مفهوم را در تمام ابعاد دنیای بازیافت اعمال کنند و حوزه بازیافت پارچه یکی از مواردی است که کمتر از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که مدیریت این بخش، می‌تواند تأثیر چشمگیری را در کاهش استفاده از منابع بر جای بگذارد.

از این‌رو، برنامه‌ریزان شهری همواره می‌کوشند تدابیری برای برانگیختن مردم به اتخاذ سبک زندگی سالم و بهره‌گیری بهینه از منابع خود ارائه دهند تا همراه با تمام مزایای ذکر شده، انتشار کربن ناشی از انباشتگی پسماندها را به حداقل برسانند و از این طریق، بهبود کیفیت هوا و کاهش تغییرات اقلیمی را برای شهرها به ارمغان بیاورند. اما آن‌چه از نظر اغلب برنامه‌ریزان سراسر جهان در زمینه پایداری شهرها پنهان مانده است، توجه به نقش صنعت مد در انتشار گازهای آلاینده و به تبع، افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بوده است.

تحولی سودآور در دنیای مد؛ بازیافت لباس‌ها توسط نوجوانان قطر

بدون شک، دنیای مد نقش مهمی در افزایش انتشار آلاینده‌های هوا ایفا می‌کند، چراکه لباس‌های امروزی به دلایل مختلف، به‌ویژه برای سازگاری هرچه بیشتر به گرایش روزمره مردم به تغییر ظاهر خود از موادی مصنوعی مانند پلی‌استر بافته می‌شود که تجزیه آن‌ها می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۰۰ سال طول بکشد و در این بازه زمانی، اثرات مخربی در محیط زیست به جا بگذارد.

گروهی از دانش‌آموزان اهل دوحه، پایتخت قطر به منظور افزایش آگاهی مردم از اثرات زیست‌محیطی ناشی از دور انداختن لباس‌های قدیمی همچنین با هدف کمک به مؤسسات خیریه، به جمع‌آوری لباس‌های کهنه و پاره در سراسر شهر پرداختند و پس از شست‌وشوی کامل، از بخش‌های سالم آن‌ها برای دوخت وسایل جدید مانند ماسک، کش موهای تزئینی و کیف بهره گرفتند. علاوه بر این، خلاقان نوجوان قطری در نظر داشتند با اقدام خود شهروندان دوحه و مسئولان شهرداری را از مواد بسیار بی‌کیفیت و خطرآفرینی که تولیدکنندگان تنها با هدف تأمین نیازهای روز مردم در زمینه مد به کار می‌برند، آگاه کنند.

لباس‌هایی که بر اساس مد روز طراحی می‌شود، اغلب پس از مدت زمان کوتاهی محبوبیت خود را میان دارندگان آن‌ها از دست می‌دهد و همین امر، دور انداختن و انباشتگی آن‌ها در دفن‌گاه‌های زباله را در پی دارد که به دنبال آن، نه‌تنها به اقتصاد لطمه وارد می‌شود، بلکه مضرات بافت لباس‌ها محیط زیست و سلامت جانداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تحولی سودآور در دنیای مد؛ بازیافت لباس‌ها توسط نوجوانان قطر

نوجوانان قطر برای تحقق هدف خود به ایجاد ایستگاه‌هایی در نقاط مختلف دوحه پرداختند و جعبه‌های مختلفی در آن‌ها قرار دادند تا مردم را به اهدای لباس‌های قدیمی و حتی پول سوق دهند و با استفاده دوباره از لباس‌ها و پول به مؤسسه‌های خیریه، در بهبود وضعیت اقتصادی افراد نیازمند سهیم شوند. حتی این افراد، لباس‌هایی را که توسط خود نهادهای خیریه به علت کهنگی دور انداخته شده بود، جمع کردند و از آن‌ها وسایل قابل استفاده جدید ساختند.

البته تلاش نوجوانان دوحه تنها به کمک به نهادهای خیریه محدود نشد، بلکه این افراد تصمیم گرفتند از این طریق به کسب درآمد شخصی خود نیز کمک کنند. این افراد به همکاری با یکی از فروشگاه‌های آنلاین قطر که حامی رویکردهای پایدار است، پرداختند و بعضی از اقلام دوخته شده جدید را به آن فروختند. این دانش‌آموزان هدف خود از این کار را نه‌تنها کسب درآمد معرفی کردند، بلکه مدعی شدند که در نظر دارند فرهنگ استفاده بهینه از وسایل قدیمی را میان مردم شهر ترویج دهند. نوجوانان دوحه همچنین دلیل انتخاب لباس‌های قدیمی را برای پیشبرد هدف خود، نقش مهم بافت پارچه‌ها در افزایش گرمای زمین و نادیده گرفته شدن این مسئله در مذاکرات میان مدیران شهری در زمینه دستیابی به پایداری و سایر مسائل مربوط به سبزسازی مناطق معرفی کردند.

تحولی سودآور در دنیای مد؛ بازیافت لباس‌ها توسط نوجوانان قطر

تأثیرات صنعت مد بر کیفیت زندگی شهری

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد که به اختصار "آنکتاد" نامیده می‌شود، مدعی شده است که مد دومین صنعت بزرگ مؤثر بر آلودگی هوا در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که به طور فزاینده‌ای تغییرات اقلیمی را نیز تشدید کرده است. گزارش‌هایی که در این زمینه در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، حاکی از آن بود که آماده‌سازی هر شلوار جین حدود ۷۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد که این مقدار برابر با نیاز هفت سال آب مصرفی هر انسان است. نتیجه همین گزارش‌ها همچنین نشان داد که مد به عنوان یک صنعت تریلیون دلاری سهم ۱۰ درصدی انتشار کربن سراسر دنیا را از آن خود کرده است که این مقدار بیش از میزان کربن تولید شده از طریق سفرهای هوایی و دریایی است.

صنعت مد در کنار تمام این مضرات، رکود اقتصادی را برای بسیاری از خانواده‌هایی رقم زده است که مجبور به تأمین لباس برای فرزندان، به ویژه همسرانی هستند که بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی خانواده، همراه با آنچه در زمینه مد در جهان ترویج می‌یابد، پیش می‌روند.

تحولی سودآور در دنیای مد؛ بازیافت لباس‌ها توسط نوجوانان قطر

کد خبر 634582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    خیلی جالب بود، هر شلوار لی انقدر آب مصرف می کنه؟