انجام نظارت دقیق بر واحدهای صنعتی / یک ریال از عوارض آلایندگی به محیط زیست نمی‌رسد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یک ریال از عوارض آلایندگی به محیط زیست نمی‌رسد، با این حال عوارض آلایندگی، صنعت را وادار می‌کند که به سمت آلایندگی کمتر و رسیدن به سطح استاندارد پیش برود، طبق قانون، نظارت انجام می‌شود و واحدهای صنعتی به دقت رصد می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز -بیست‌وهفتم دی‌ماه- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از شرکت‌های نانوفناور کشور دعوت کردیم که به اصفهان بیایند و دانش‌های جدید را به صنعت معرفی کنند، فردا این همایش برگزار می‌شود و شرکت‌های نانو و چندین صنعت دعوت شدند تا از روش‌های جدید آگاه شوند.

وی افزود: یکی از اهرم‌های نظارتی سازمان محیط زیست اعلام جرم علیه واحد آلاینده است، براساس این وظیفه نظارتی محیط زیست می‌تواند اعلام جرم کند و قاضی براساس محکومیت واحد متخلف را جریمه می‌کند، جریمه نیز متناسب با جرم از تعطیلی واحد صنعتی تا جریمه برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس همان نظارت در دو ماه گذشته ۲۲ مورد پلمب و ۸۶ مورد شکایت قضایی داشتیم، اما اقدام بزرگ‌تر و مهم‌تر عوارض آلایندگی است.

وی با بیان اینکه یک ریال از این عوارض آلایندگی به محیط زیست نمی‌رسد، ادامه داد: با این حال عوارض آلایندگی، صنعت را وادار می‌کند که به سمت آلایندگی کمتر و رسیدن به سطح استاندارد پیش برود.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: تا به امروز به جز واحدهای بزرگ در مقیاس ملی که تعطیلی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست و در قانون هوای پاک نیز این مورد تصریح شده است که تصمیم‌گیری برای این واحدها در سطح ملی باشد، زیرا تعطیلی این واحدها زیان و تلفات بزرگی به همراه دارد، اما برای سایرین طبق قانون، نظارت انجام و واحدهای صنعتی به دقت رصد می‌شود.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه برعکس واحدهای مشابه خود مانند ذوب‌آهن توسط یک برنامه منسجم و جامع فعالیت می‌کند، یکی از اقداماتی که فولاد مبارکه  انجام داده این است که برای فاضلاب چند شهر اطراف اقدام به لوله‌گذاری و انتقال شبکه کرده و تصفیه فاضلاب چندین شهر را که به صورت خام وارد زاینده‌رود می‌شده، را در دستور کار قرار داده است. چند روز آینده این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل فاز یک، فاز دو نیز به زودی اجرا می‌شود. با تکمیل فاز دوم این تصفیه‌خانه ارتباط فولاد مبارکه با زاینده‌رود قطع می‌شود و حتی یک قطره آب از زاینده‌رود برای صنعت فولاد مبارکه استفاده نمی‌شود که قدم بزرگی در مدیریت آب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در حوزه گرد و غبار نیز به همین ترتیب اقدامات مهم داشته‌اند که با نصب دستگاه‌های مخصوص خروجی دودکش‌های فولاد مبارکه به استاندارد خواهد رسید. ذوب‌آهن صنعتی است که دهه ۴۰ به بهره‌داری رسیده و پیگیری‌های زیادی درباره آن انجام شده و طرح جامع نیز آماده شده که در حال اجرا است، اما اجرا بسیار کند پیش می‌رود، بحث‌های حقوقی و قضائی را انجام دادیم و از این وضعیت گزارشی ارائه شد که در برنامه‌هایی که باید اجرا شود، نیازمند بودجه مشخص و قابل توجهی از صندوق توسعه کشور هستند و ممکن است به چند صد میلیون یورو برسد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته با مجمع نمایندگان جلسه‌ای داشتیم، افزود: موضوع‌های محیط زیست را در این جلسه مطرح کردیم، پنج نفر از نمایندگان استان اصفهان در کمیسیون تلفیق بودجه هستند که فرصت مناسبی برای استان است تا موارد را بتوانند دنبال کنند و یکی از آن‌ها بحث ذوب‌آهن است. همچنین نزدیک ۴۴ درصد از آلودگی هوای اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتر سهم ذوب‌آهن بوده و این مسئله مهمی است که باید نمایندگان در مجلس آن را دنبال کنند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه خروج خودروهای فرسوده یک اقدام ملی است که در همان سطح باید صورت گیرد، گفت:  حدود ۱۹۰ هزار خودروی فرسوده در استان اصفهان وجود دارد که تعیین تکلیف آن نیز وابسته به تصمیم هیئت دولت و مجلس است.

وی در خصوص اهمیت توزیع سوخت استاندارد، خاطرنشان کرد: وزارت نفت برای سال ۱۴۰۲، سه میلیارد دلار تقاضا کرده است تا بتواند بخشی از مازوت فعلی پالایشگاه‌ها را از چرخه خارج کند، البته فاز یک پالایشگاه اصفهان تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از فاز یک حدود ۱۱ میلیون لیتر بنزین یورو پنج و ۲۲ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد با میزان گوگرد زیر ۲۰ ppm وارد چرخه مصرف کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: قانون هوای پاک ۱۷۶ برنامه برای دستگاه‌ها دارد، این میزان قانون بین ۲۳ دستگاه توزیع شده و نقش محیط زیست نظارتی و نقش سایر دستگاه‌ها اجرایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص اقدامات یک ساله محیط زیست، تصریح کرد: محیط زیست سال گذشته یک سامانه ایجاد و تمام فعالیت‌های دستگاه‌ها را دریافت کرد و براساس آن یک گزارش کامل  به دیوان محاسبات ارائه و گزارش ترک فعل دستگاه‌ها که رسانه‌ای شد از طریق همین اقدام محیط زیست بود، گزارش دادن به مراجع ذی‌صلاح یکی از اقداماتی است که بارها انجام شده و به سازمان بازرسی کشور گزارش داده شده و  یکی دیگر از اقدامات نیز از طریق مجلس شورای اسلامی است که از طریق دیوان محاسبات به آن گزارش می‌دهیم.

وی در خصوص اهمیت توسعه صنایع برای اشتغال، گفت: در بازدیدی که داشتیم اعلام شد که حدود ۲۵ هزار نفر در داخل فولاد مبارکه از مبارکه مشغول به کار هستند که قراردادهای متفاوتی دارند. روز گذشته جلسه‌ای در استانداری داشتیم تا برای صنعت پوشاک سرمایه‌گذاری بزرگی صورت گیرد، اشتغالی که یک صنعت بزرگ برای هر فرد ایجاد می‌کند ممکن است به ده‌ها میلیارد تومان بودجه نیاز داشته باشد، اما فعالیت‌های اقتصادی مانند بحث پوشاک می‌تواند اشتغال بیشتر و غیرآلاینده‌ای ایجاد کند که رویکرد استان براساس آمایش سرزمین به این سمت رفته است که به سمت صنایع غیرآب‌بر و غیرآلاینده پیش رود.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه صنعت «پوشاک» یک صنعت مدرن است، اضافه کرد: آنچه که از گذشته پدران ما برای اشتغال و صنعت شکل دادند براساس ماهیت واقعی و طبیعت استان بوده است، اما در دهه‌های گذشته مواردی وارد استان شد که مناسب این اقلیم نبوده است؛ همچنین در آمایش سرزمین در خصوص صنعت توریسم نیز بحث شده که استان باید به آن سمت برود. ستادی در تهران به نام کارگروه سازگاری با کم‌آبی وجود دارد که طبق قانون در اختیار وزارت نیرو است، طی آن در سازگاری با کم آبی دو افق ۱۴۰۴ و ۱۴۱۱ تعریف شده تا به تدریج چاه‌های غیرمجاز تعطیل شود.

وی  افزود: درخصوص چاه‌های غیرمجاز به دلیل اینکه در چند دهه گذشته حقی برای کشاورز ایجاد شده است، ورود به آن‌ها نیازمند زمان‌بندی و لزوم ایجاد معیشت پایدار جایگزین برای کشاورزان است. در آن کارگروه که اعضای آن در سطح معاونان وزرا هستند، برنامه به تصویب دولت رسیده است و براساس آن در چاه‌های دشت‌ها کنتور نصب و میزان برداشت کنترل می‌شود، در سال‌های گذشته به صورت گسترده به این امر ورود کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در حوزه محیط زیست، افزود: وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی است و در این سازمان مکلف هستیم که این اطلاع‌رسانی را انجام دهیم، در مقابل نحو فعالیت رسانه‌ها می‌تواند تصمیم‌های مهم را تغییر دهد، زیرا تراز و سطح تأثیرگذاری رسانه‌ها در امور اجرایی بسیار بالا است.

وی در خصوص آلایندگی واحدهای صنعتی بزرگ، گفت: فولاد مبارکه برنامه سه ساله به محیط زیست داده که اگر بعد از این مدت رعایت کرد آن را تأیید می‌کنیم، ضمن اینکه محیط زیست یک موضوع پویا است و ممکن است هر آن تصمیم‌ها تغییر کند، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن کماکان در فهرست صنایع آلاینده هستند، عوارض آلایندگی مربوط به استان اصفهان به خود استان تعلق می‌گیرد و به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص دارد.

کد خبر 634507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.