کره جنوبی در مدار ایران‌هراسی

رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفر به امارات و دیدار با نظامیان کشورش که در این کشور عربی مستقر هستند، سخنانی مداخله‌جویانه و بی‌اساس درباره روابط دو کشور همسایه و دوست، ایران و امارات متحده عربی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای دنیا به‌ویژه همسایگان بوده است و در این راستا هیچ نیازی به دریافت مجوز از آمریکا وجود ندارد اما آمریکایی‌ها که کشورمان را مانعی برای اجرای سیاست‌ها و دسیسه‌های خود در منطقه می‌دانند، از هر موضوعی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کند تا با فضاسازی به ایران‌هراسی دامن بزنند؛ روابط تهران با چین، مسکو، عراق و امارات از مصداق‌های آن به‌شمار می‌آید.

راهبرد ایران‌هراسی سال‌ها است توسط آمریکا برای اهداف متعددی مانند به حاشیه راندن ایران، ایجاد اختلال در تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی همچنین توجیهی برای ایجاد ائتلاف برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران استفاده شده است.

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کره جنوبی که به امارات متحده عربی سفر کرده مبنی بر اینکه ایران دشمن ابوظبی است، با واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه روبه‌رو شد که از بررسی و پیگیری اظهارات دخالت‌آمیز رئیس‌جمهور کره جنوبی پیرامون روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به‌عنوان دو کشور همسایه و دوست خبر داد.

سخنان نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی نه تنها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال داشت و وزارت خارجه کره را هم به مخمصه انداخت، بلکه صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورده است؛ حرف‌هایی که احزاب داخلی آن را به‌درستی «فاجعه دیپلماتیک» دانسته‌اند.

چنین اظهاراتی که به‌تازگی و از سوی مقامات برخی کشورهای دیگر تکرار شده بود، حکایت از ادامه جدی تلاش‌های غرب و آمریکا برای دامن زدن به ایران‌هراسی در بین کشورهای منطقه و جهان دارد.

تلاش‌هایی برای فشار مضاعف به ایران

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اظهارات ضد ایرانی برخی از کشورهای منطقه در ماه‌های اخیر اظهار کرد: به‌تازگی سلسله اقداماتی برضد جمهوری اسلامی نزد افکار عمومی انجام می‌شود که نشان‌دهنده آن است که از یک اتاق فکر، فرماندهی و کنترل می‌شود.

وی مطالبی که مقامات برخی کشورها برضد جمهوری اسلامی و ملت ایران بیان می‌کنند را در راستای سلسله اقدامات در دستور کار برای ایجاد فشار مضاعف در حوزه سیاست خارجی بر ملت ایران دانست و افزود: اعلام این مواضع نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر دشمنان انقلاب اسلامی به نقطه‌ای رسیده‌اند که ناچار هستند از همه توان خود برای پیشبرد جنگ ترکیبی استفاده کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه مقامات کشورهایی همچون کره جنوبی، در طول ۵۰ سال گذشته درباره هیچ موضوعی به جز مسائل روزمره خود موضع‌گیری نمی‌کردند، گفت: اکنون می‌بینیم که مقامات این کشور به‌طور ناگهانی در برابر ملت ایران موضع‌گیری کردند تا با آمریکا برای اجرای طرح ایران‌هراسی همکاری کنند.

وی وارد کردن فشار به برخی از کشورهای دوست و برادر جمهوری اسلامی را در همین راستا دانست و خاطرنشان کرد: این فشارها که با اظهار نظرهای خصمانه و با هدف فاصله گرفتن کشورهای دوست از جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود، باید در قالب همین نقشه مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا بخش عمده‌ای از فشارهایی که در حال حاضر در نقاط گوناگون اروپا طراحی می‌شود را تروئیکای اروپا بر عهده دارد.

نقش تأثیرگذار دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای

صدرالحسینی با اشاره به پیام تلاش غرب و سکوت همزمان آمریکا در پیگیری پروژه ایران‌هراسی گفت: پیام این رفتار به جمهوری اسلامی این است که غرب در صورتی بحث مذاکرات را ادامه می‌دهد که در ارتباط با مسئله برجام بتواند منافع و خواسته‌های خود را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند، به عبارت دیگر این فشارها برای قالب کردن اراده نظام سلطه بر اراده جمهوری اسلامی و پذیرش غیرمتعارف پیمان‌های بین‌المللی است.

وی اغتشاشات اخیر که توسط عوامل بیگانه مدیریت و اجرا شد را چراغ سبزی برای تداوم فشارهای خارجی به جمهوری اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در چارچوب اقدامات دیپلماتیک در حال رایزنی و گفت‌وگو با همه طرف‌ها برای ابهام‌زدایی در این رابطه است، به عبارت دیگر همه اقداماتی که دستگاه رسانه‌ای و دیپلماتیک نظام سلطه بر ضد ملت ایران با دروغ‌پردازی و تصویرنگاری‌های غیرواقعی در اذهان ملت‌ها انجام می‌شود باید با تلاش دستگاه دیپلماسی برای اعلام روشن و شفاف مواضع رسمی جمهوری اسلامی خنثی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها در رویارویی با اقدامات ایران‌هراسی غرب گفت: رسانه‌های داخلی و برون‌مرزی کشور که با زبان‌های مختلف مطالبی را منتشر می‌کنند، می‌توانند در این رابطه با شفاف‌سازی مواضع جمهوری اسلامی به وظایف خود عمل کنند، به طور کلی دو دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای کشور در ابهام‌زدایی از اقدامات نظام سلطه برای ایران‌هراسی نقش مهمی بر عهده دارند.

سرمایه‌گذاری سنگین در دروغ‌پراکنی

وی اظهار کرد: با وجود هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که غرب در این زمینه انجام داده است، تأثیرات اندکی را در این زمینه مشاهده می‌کنیم، به‌جز کشورهایی که کمتر با واقعیت‌های جمهوری اسلامی آشنا هستند، بسیاری از کشورهایی که ناظر بر واقعیت‌ها هستند و بدون تاثیرپذیری مستقیم از نظام سلطه سیاست خارجی خود را مستقلانه تنظیم می‌کنند، تحت تأثیر این مسائل قرار نگرفته‌اند.

صدرالحسینی از ادامه دروغ‌پراکنی‌های رسانه‌های نظام سلطه برای تغییر نگرش ملت‌ها و دولت‌ها خبر داد و افزود: در مجموع مشاهده می‌کنیم اکثر کشورهایی که در طول چهار دهه گذشته مخالفت‌هایی را با جمهوری اسلامی داشتند، در این رابطه نیز به کمک دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای خود برای القای این دروغ‌ها و غیرواقع‌نگاری‌ها تلاش می‌کنند.

کد خبر 634504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.