۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۹
مأمنی در قلب شهر

گرمخانه‌ها مأمنی برای استراحت افرادی در شهرها است که مکانی برای استقرار در شب‌های سرد سال ندارند. این مکان‌ها در هر شهر از سوی شهرداری و با همکاری سایر نهادهای نظارتی و انتظامی ایجاد می‌شود و لازمه شهرهای بزرگی مانند کلان‌شهر اراک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارتن‌خوابی یک پدیده اجتماعی چندوجهی در جامعه شهری است که به طور خاص در کلان‌شهرها بیشتر از شهرهای کوچک وجود دارد.

این پدیده یک معضل اجتماعی است که به عوامل متعددی بستگی دارد؛ بعضی مطالعات نشان می‌دهد عوامل مهمی در شکل‌گیری کارتن‌خوابی نقش دارد که به دو دسته شخصی و اجتماعی تقسیم می‌شود؛ مهم‌ترین عوامل اجتماعی شرایط اقتصادی، بیماری، فقر، کمبود مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد و ناکارآمدی نظام رفاه اجتماعی است.

نخستین بار در سال ۸۷ موضوع رسیدگی به متکدیان و بی‌خانمان‌ها در شورای عالی اداری کشور مورد بررسی قرار گرفت و قانون شناسایی و جمع‌آوری متکدیان مصوب شد، به دنبال آن ۱۱ دستگاه اجرایی کشور از جمله شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت موظف به سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها شدند.

براساس این مصوبه مکان‌هایی برای خواب شب این افراد به اسم گرمخانه فراهم شد که شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد شامل همه کارتن‌خواب‌ها نمی‌شود.

گرمخانه واژه‌ای بود که در گذشته برای مددسراها استفاده می‌شد، مکان‌هایی که با آغاز فصل سرما با توجه به اقلیم هر شهر، شروع به فعالیت می‌کنند تا با هزینه‌های دولتی یا گروه‌های اجتماعی، پناهگاه و وعده‌ای غذای گرم برای افراد بی‌خانمان فراهم آورد.

با افزایش شهرنشینی و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی که توأم با آن پدید می‌آید، دامنه اقشاری که نیاز به مراجعه به این مراکز را دارند، گسترده‌تر شد، این موضوع حمایت از این اقشار را از سوی ارگان‌های مربوطه به‌ویژه مدیریت شهری به منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر و رفع نیاز آنها به خصوص در روزهای سرد سال انکارناپذیر می‌کند.

مدیریت شهری کلان‌شهر اراک در این راستا اقداماتی را انجام داده و دستورالعمل‌هایی را در نظر گرفته است.

گرمخانه اراک قابلیت پذیرش تا ۱۰۰ نفر را دارد

علیرضا بیاتیان، معاون خدمات شهری شهرداری اراک در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فعالیت گرمخانه شهر برای ایام سرد سال بوده و پذیرش در این مکان از شانزدهم آذرماه آغاز شده است و افراد بدون سرپناه از ساعت ۱۸ بعدازظهر تا هشت صبح میهمان این گرمخانه هستند.

وی با اشاره به وسعت ۵۰۰ مترمربعی گرمخانه، می‌افزاید: شهرداری در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، گرمخانه‌ای را برای افراد بی‌پناه و ناتوان که وضعیت مالی و سرپناهی برای اسکان ندارند در خیابان قائم‌مقام پس از تقاطع ادبجو ایجاد کرده است که ظرفیت فعلی آن ۳۰ نفر است، اما قابلیت افزایش تا ۱۰۰ نفر را نیز دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این مکان امکانات لازم از قبیل تخت، حمام، سرویس بهداشتی مهیا است و به افراد پذیرش شده، ملحفه یک‌بار مصرف، پتو، تجهیزات بهداشتی لازم، یک وعده غذای گرم در شب و یک وعده صبحانه داده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: با سرد شدن هوا پذیرش بی‌خانمان‌ها بیشتر شده است و شناسایی کامل افراد پذیرش شده انجام می‌شود و در این مکان به هیچ عنوان به افراد معتاد اسکان داده نمی‌شود.

گرمخانه‌ها از الزامات شهر است

علیرضا شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در راستای انجام رسالت و وظایف اجتماعی سازمان، گرمخانه‌های شهر بازسازی و تجهیز شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: این مکان‌ها که تحت عنوان مددسراها از آن یاد می‌شود یکی از الزاماتی است که باید در ساختار شهری وجود داشته باشد، مددسرای شهرداری اراک نیز با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر در خیابان قائم‌مقام راه‌اندازی شده است و از ساعت ۱۸:۰۰ تا ساعت ۸:۳۰ روز بعد فعالیت خواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با بیان اینکه مددسراها مکان‌هایی برای اسکان موقت افراد بی‌خانمان است که به صورت مستمر در ایام تعطیل و غیرتعطیل فعالیت دارد، اظهار می‌کند: یک دستگاه مینی‌بوس برای انتقال افراد به مددسراها پیش‌بینی شده است و نیروهای خدمات شهری، سازمان مدیریت پسماند و نیروهای اجرایی شهرداری که به‌طور شبانه‌روزی در سطح شهر فعالیت دارند در صورت مواجه شدن با افراد بی‌خانمان، این افراد را برای استقرار در مددسرا هدایت می‌کنند.

شعبانی تاکید می‌کند: کارشناسانی در این محل برای خدمات‌رسانی به افراد مستقر شده‌اند که وسایل استحمام، لباس، وسایل بهداشتی، غذای گرم و صبحانه در اختیار این افراد قرار می‌دهند.

وی با اشاره پذیرش روزانه ۲۰ تا ۲۵ نفر از افراد در مددسراهای سطح شهر اراک، اضافه می‌کند: با همکاری و مشارکت دستگاه‌هایی مانند فرمانداری اراک، اداره کل بهزیستی و نیروی انتظامی افراد بعد از پذیرش به نهادهای مسئول معرفی می‌شوند تا به وضعیت آنها رسیدگی و مشکلشان رفع شود. گرمخانه و مددسرا ها ویژه زنان و مردان است و بخش‌هایی نیز برای پذیرش افرادی که سوءمصرف مواد مخدر دارند، پیش‌بینی شده است.

کد خبر 634424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.