رفع «موانع تولید» چگونه ممکن است؟

ایران از نظر دانش، پتانسیل بسیار زیادی دارد و درحال‌حاضر نیازمند طرح‌هایی برای گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجهیزکردن دانشجوها برای ارائه طرح‌ها علمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر نقطه‌ای از جهان ایفا می‌کنند، به‌گونه‌ای‌که از آن‌ها به‌عنوان «موتور محرکه اقتصاد» در هر کشور یاد می‌شود؛ بنابراین تلاش‌های بسیاری برای میزان موفقیت این شرکت‌ها و توسعه آن‌ها انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری است.

دانشجویان فنی می‌توانند مهره‌های مفیدی برای خودکفایی کشور باشند

محمد درعلی، یکی از مخترعین کشور در رابطه با پتانسیل‌های ایران در حوزه دانش‌بنیان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: درحال‌حاضر پتانسیل بسیار گسترده‌ای در کشور وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش خلاقیت، گسترش دانش‌بنیان‌ها و افزایش درآمدزایی شود.

وی می‌افزاید: با توجه به پتانسیل‌هایی که در حوزه‌های فنی وجود دارد، واقعاً باعث تأسف است که دانشجویانی در حوزه‌های فنی فعالیت کنند، اما برای درآمدزایی مجبور به کار در مشاغل دیگری می‌شوند.

این مخترع ادامه می‌دهد: ایران از نظر دانش دارای پتانسیل بسیار زیادی است، اما درحال‌حاضر نیازمند طرح‌هایی برای گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجهیز کردن دانشجوها برای ارائه طرح‌های خود هستیم.

وی در رابطه با نحوه تأمین سرمایه‌های لازم برای فعالیت دانشجویان می‌گوید: طرح‌های بسیاری برای تأمین مخارج فعالیت دانشجویان ارائه شده است، اما درحال‌حاضر به دنبال این هستیم که از طریق استان‌های مختلف بتوانیم زیرساخت مناسبی برای درآمدزایی دانشجویان در حین تحصیل ایجاد کنیم.

درعلی تصریح می‌کند: اکنون طرح‌ها و ایده‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف مطرح می‌شود، قاعدتاً نیازمند قطعاتی است که قطعاً دانشجویان فعال در زمینه‌های فنی می‌توانند، این قطعات را تولید کنند.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: اگر شرایطی برای فعالیت دانشجویان در دانشگاه فراهم شود، دانشجویان قادر به توسعه فعالیت‌های کارگاه‌های فنی در محیط‌های مختلف خواهند شد. این شرایط می‌تواند، برای درآمدزایی دانشجویان بسیار مناسب باشد و از طرف دیگر به موجب آن مهره‌های مفیدی برای توسعه خودکفایی کشور ایجاد خواهد شد.

دانش‌بنیان‌ها، چشم‌انتظار حمایت‌های قانونی

علی پاشایی‌بیدار، پژوهش‌گر حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به نقش تصویب قوانین در تسهیل امور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: زمانی که در مقیاس ملی قانون‌گذاری انجام می‌شود به دنبال نظم و تحول جدید در یک بازه زمانی مشخص هستیم، به همین دلیل قانون‌گذاری باید در حوزه‌هایی انجام شود که به دنبال رفع مشکل یا تحول اساسی در آن حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تصویب آخرین قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به سال ۱۳۸۹ باز می‌گردد، ادامه می‌دهد: در سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، قانون جامعی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب کرد و براساس ماده پنج همان قانون صندوق نوآوری به عنوان مهم‌ترین رکن تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به وجود آمد؛ همچنین در سال ۱۳۹۱ اساسنامه صندوق نوآوری براساس مصوبه هیئت وزیران به تصویب رسید.

این پژوهش‌گر حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح می‌کند: گام دوم قانون‌گذاری توسط مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اردیبهشت‌ماه سال جاری به عنوان «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» به تصویب رسید.

وی می‌افزاید: قانون جهش تولید دانش بنیان سعی در جبران کمبودهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های گذشته است؛ از جمله مواردی که در این قانون به آن توجه شده می‌توان به مالیات، لزوم همکاری شرکت‌های بزرگ صنعتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از امکانات دولتی اشاره کرد.

نقش شرکت‌های خصوصی در بهبود شرایط زیست‌محیطی

علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حفاظت از محیط‌زیست به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر بخواهیم پیرامون نقش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه بهبود شرایط زیست‌محیطی کشور و حفاظت از این منطقه صحبت کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که فعالیت شرکت‌های خصوصی نه تنها در ایران بلکه در دنیا می‌تواند در بهبود شرایط زیست‌محیطی تأثیر بگذارد.

وی می‌افزاید: درواقع دولت‌ها تلاش دارند با تشویق و حمایت شرکت‌های فناور فعال در حوزه محیط‌زیست و تقویت و گسترش آن‌ها، شرایط مناسبی را در حوزه حفاظت از محیط‌زیست ایجاد کنند؛ درواقع با این کار بخش زیادی از مسائل مربوط به حفاظت از محیط‌زیست بر عهده شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: از طرفی شرکت‌های فناور قادر به انجام فعالیت‌هایی خواهند بود که در مقیاس و توان دولت‌ها نیست. به طور کلی می‌توان گفت که توسعه و گسترش شرکت‌های خصوصی فناور در حوزه محیط‌زیست، می‌تواند رونق بسیاری در حوزه حفاظت از این محدوده حیاتی ایجاد کند.

فروش محصولات؛ مهم‌ترین معضل شرکت‌های دانش‌بینان

ابراهیم اکبرزاده، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در رابطه با مشکلات شرکت‌های فناور به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان تلاش‌های بسیاری از سمت مجموعه‌های مختلف انجام شده است، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد که در عمل تأثیرات خود را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: یکی از حمایت‌هایی که صندوق شکوفایی و نوآوری در راستای توجه به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بر آن تاکید داشته است، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان به اشکال مختلف است که فارغ از تأثیر آن در فعالیت‌ها، جلوه خوبی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: در ظاهر پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما مشکلی که وجود دارد و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به آن توجه نشده، بحث فروش محصولات این شرکت‌ها است.

وی تصریح می‌‎کند: درحال‌حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت محصول تسهیلاتی را دریافت می‌کند، اما در نهایت بازاری برای آن وجود ندارد.

اکبرزاده تاکید می‌کند: متأسفانه در حال حاضر تضمینی برای خرید محصولات دانش‌بنیان وجود ندارد و بهتر است این تضمین حداقل برای محصولاتی که از نظر کیفیت و نیاز جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، انجام شود و واسطه‌گری عمیق‌تر و شدیدتر صورت بگیرد.

کد خبر 634345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.