نحوه محاسبه بیمه «سربازان» شاغلی که در طول خدمت «حق بیمه» پرداخت کرده‌اند

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در صورت احراز شرایط می‌توانند دوره خدمت سربازی و همچنین حضور داوطلبانه در جبهه را با پرداخت حق بیمه این روزها، به سوابق بیمه‌پردازی خود اضافه کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، همه مشمولان قانون تامین اجتماعی با دست‌کم دو سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir برای ارائه درخواست احتساب سوابق دوره خدمت سربازی به‌عنوان سوابق بیمه‌پردازی اقدام کنند.

پذیرش سوابق دوره خدمت سربازی متقاضیان مشمول به‌عنوان سوابق بیمه‌پردازی، منوط به پرداخت حق بیمه متعلقه وفق ضوابط مقرر به‌نسبت هفت/ سی‌ام سهم بیمه‌شده و بیست‌وسه/ سی‌ام سهم دولت امکان‌پذیر خواهد بود و پس از ارائه درخواست و احراز شرایط، پرداخت حق بیمه سهم بیمه‌شده به‌صورت یکجا یا اقساطی (حداکثر در دوازده قسط) امکان‌پذیر است.

در مدل پرداخت قسطی، اگر سررسید پرداخت یک قسط سپری شده باشد، تاریخ اقدام به پرداخت قسط معوق به‌عنوان تاریخ درخواست جدید متقاضی تلقی و پس از به‌روزرسانی مبلغ آن قسط معوق امکان پرداخت میسر می‌شود. در این صورت اگر بقیه اقساط مهلت پرداخت داشته باشند با همان مبلغ قبلی قابل پرداخت خواهند بود.

برای ثبت درخواست احتساب سوابق روزهای خدمت سربازی به‌عنوان سابقه بیمه‌پردازی، بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و با ورود به منوی بیمه‌شدگان/ امور بیمه‌شدگان/ محاسبه خرید خدمت سربازی، برای محاسبه و پرداخت حق بیمه مدت خدمت نظام وظیفه اقدام کنند. چنانچه متقاضی با پیغام «کاربر گرامی، دوره خدمت شما یافت نشد» مواجه شد، لازم است با در دست داشتن اصل کارت پایان خدمت و کارت شناسایی معتبر، برای احتساب سوابق مذکور به شعبه محل بیمه‌پردازی خود مراجعه کند. این پیغام با توجه به عدم دریافت اطلاعات مربوط به دوره و مدت خدمت سربازی از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی فراجا نمایش داده می‌شود و حل مشکل با مراجعه حضوری متقاضی به شعبه به همراه مدارک فوق‌الذکر امکان‌پذیر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، پس از پرداخت حق بیمه متعلقه در مهلت تعیین‌شده (اعم از پرداخت به‌صورت یکجا یا به‌صورت قسطی) سوابق متناظر با دوره خدمت سربازی در شعبه متمرکز تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد و در سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی و در بخش سوابق بیمه‌پردازی نمایش داده خواهد شد.

چه مدارکی نیاز است؟

داشتن کارت هوشمند پایان خدمت و دست‌کم دو سال سابقه بیمه‌پردازی نزد سازمان تامین‌اجتماعی از شرایط استفاده از این خدمت بوده و چنانچه دوره خدمت سربازی بیمه‌شدگان متقاضی به سبب اشتغال به تحصیل، فرار از خدمت و … دارای انقطاع باشد یا مدت دوره مدنظر غیرمتعارف (بیشتر از ۳۰ ماه) باشد، لازم است اقدامات لازم در زمینه محاسبه حق بیمه و تکمیل فرایند مربوطه با بررسی مدارک و اسناد ضروری و توسط شعب ذی‌ربط سازمان تامین اجتماعی انجام شود.

همچنین ازآنجاکه حسب استعلام به‌عمل‌آمده از ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولان نظام وظیفه در روزهای خدمت سربازی، پرسنل نیروهای مسلح محسوب می‌شوند و به‌طور تمام‌وقت در خدمت نیروهای مسلح هستند، بنابراین اشتغال به کار هم‌زمان آن‌ها در روزهای خدمت سربازی و پرداخت حق بیمه به‌واسطه این اشتغال، به‌نحوی‌که بتوانند از مزایای بیمه و بازنشستگی آن بهره‌مند شوند، قانونی نیست و بر همین اساس در این‌گونه موارد حق بیمه کل دوره خدمت نظام‌وظیفه متقاضیان محاسبه و مطالبه می‌شود.

همچنین در مواردی که دوره خدمت سربازی متقاضیان (معادل یا کمتر از ۳۰ ماه) حسب اطلاعات واصله از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی فراجا با مدت آن مغایرت دارد، به‌علت عدم تناسب میان دوره و مدت خدمت سربازی انجام‌شده، سازمان تامین اجتماعی مدت خدمت مذکور را ملاک عمل قرار می‌دهد و معادل آن به قبل از تاریخ پایان خدمت متقاضیان اضافه می‌شود.

لازم به ذکر است محاسبه حق بیمه سوابق حضور داوطلبانه در جبهه متقاضیان از طریق سامانه غیرحضوری با توجه به عدم برقراری ارتباط با پایگاه اطلاعاتی مراجع مجاز صادرکننده گواهی حضور در جبهه امکان‌پذیر نیست و احتساب سوابق مذکور، به مراجعه بیمه‌شده به آخرین شعبه محل بیمه‌پردازی منوط خواهد بود.

کد خبر 634317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.