۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
مشهورترین جنگجویان زن تاریخ

آنچه اغلب از جنگجویان مشهور دنیا در ذهن همه تداعی می‌شود، مردانی است که با اهداف ویژه‌ای با افراد یا اقوام مختلف مبارزه کرده‌اند، با این حال زنانی نیز در تاریخ وجود دارند که برای تغییر جوامع خود قهرمانانه جنگیده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داستان‌های قهرمانی اغلب حکایت‌هایی را در بر می‌گیرد که در آن‌ها یک ملت یا یک جنگجو با جنسیت مردانه بر دیگران غالب می‌شود. در واقع، در این حکایت‌ها به ندرت اسم زنان به عنوان قهرمان و حتی جنگجویانی به گوش می‌رسد که برای حفظ یک قوم یا ملت به مبارزه با دیگر اقوام پرداخته‌اند. این در حالی است که نام زنان بسیاری نیز به عنوان جنگجویانی قدرتمند به ثبت رسیده است که شجاعانه، دوش به دوش مردان و حتی بسیار قدرتمندتر از آنان برای رسیدن به اهداف خود سایر اقوام و ملل را به مبارزه طلبیده‌اند و توانسته‌اند پیروزی و رفاه را برای هم‌نوعان خود به ارمغان بیاورند.

بودیکا

بودیکا، ملکه قبیله آیسینا در بریتانیا به عنوان یک رهبر جنگی برای هدایت قیام شکست‌خورده علیه امپراتوری روم در سال ۶۰ میلاد مسیح انتخاب شد و توانست قهرمانانه بسیاری از جنگجویان روم را از پا درآورد. بودیکا از آن زمان تاکنون نام خود را به عنوان نماد تلاش برای رسیدن به استقلال حفظ کرده است و نکته جالب توجه در مورد او این است که بسیاری از مورخان، همسر او پراوتاگوس، فرمانروای آیسینا را به واسطه قهرمانی‌های بودیکا می‌شناسند. بودیکا پس از مرگ همسرش، مشکلات بسیاری را متحمل شد چراکه تمام دارایی او به تصرف بیگانگان درآمد و حتی دو دخترش مورد آزار و اذیت شدید دشمنان قرار گرفتند.

بودیکا پس از نبرد با امپراتوری روم، فرمانروایی قبیله آیسینا و سایر اقوام سلتی همسایه را به عهده گرفت تا شهرهای بریتانیایی کولچستر (پایتخت بریتانیای رومی)، سنت آلبنز و لندینیوم را با خاک یکسان کند. در این نبرد، سربازان بودیکا توانستند بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار نفر از مردم روم و بریتانیا را قبل از شکست خود از امپراتوری روم به قتل برسانند.

فیو هائو

فیو هائو جنگجویی توانمند از دودمان شانگ، دومین دودمان شاهی چین بود که در قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرد. او یکی از ۶۴ همسر کینگ وو دینگ و دومین همسر قدرتمند او بود که به علت روحیه جنگجویی و قدرت خود شهرت داشت. فیو هائو از همان سال‌های اولیه عمر خود ورزش‌های رزمی را آموخت و در سن جوانی اولین نبرد خود را به عنوان رهبر در قلمرو شانگ تجربه کرد. او به همراه سربازان خود توانست سپاه دشمن را شکست دهد که همین انگیزه‌ای برای آغاز نبردهای بعدی او شد. چند سال بعد، فیو هائو بزرگ‌ترین سپاه تاریخ چین باستان را تشکیل داد که در آن، تنها حدود ۱۳ هزار سرباز مرد فعالیت داشتند، ضمن این‌که به ایجاد یک سپاه خصوصی پرداخت. فیو هائو در سن ۳۳ سالگی بر اثر بیماری درگذشت و همراه با جسد او، بیش از ۱۳۰ سلاح جنگی به نشان قدرت با او به خاک سپرده شد.

گودیت

گودیت که به زبان امهری (از زبان‌های سامی اتیوپیایی) به Isat نیز شهرت داشت، یکی از رهبران شورشی شمال اتیوپی بود که انحلال امپراتوری اکسوم را رقم زد. مورخان بسیاری بر این باور هستند که گودیت یهودی بود، با این حال اطلاعات دقیقی از زندگی این ملکه در دسترس نیست و همین امر منجر به ایجاد چالش‌های بسیاری میان مورخان شده است. بعضی از مورخان بر این باور هستند که ملکه‌ای غیرمسیحی باعث نابودی پادشاهی اکسوم شده است که دسته‌ای از مورخان دیگر گودیت را به این عنوان معرفی کرده‌اند.

مای باگو

مای باگو، که به ماتا باگ کائور نیز شهرت داشت، به عنوان یکی از قدرتمندترین جنگجویان زن تاریخ شناخته شده است. در سال ۱۷۰۴ که انانداپور هند زیر سلطه شدید مغول‌ها بود، مای باگو لباسی مردانه به تن کرد و به دعوت مردم شهر برای قیام علیه این قوم پرداخت. او در سال ۱۷۰۵ رهبری سربازان سیک را علیه قوم مغول به عهده گرفت و توانست ۴۰ مرد جنگجو را که میدان نبرد را ترک کرده بودند، به میدان جنگ برگرداند. مای باگو در میان هندی‌ها به عنوان یک جنگجوی بسیار قدرتمند مورد احترام است و بسیاری از مردم در آئین مذهبی خود نام او را به عنوان یک قدیس به زبان می‌آورند.

آرتمیس یکم

آرتمیس یکم، که در میان مردم باستان به قدرت و خرد شهرت داشت، حدود ۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح ملکه هالیکارناس، شهری در ساحل کاریا در یونان باستان، بود. او شهرت خود را بیشتر مدیون جنگجویی خود در نبر سالامیس، سومین نبرد از دومین دوره جنگ‌های بین ایران و یونان، بود که دوشادوش سپاه خشایارشاه یکم، شاه زمان ایران، برای شکست یونان به میدان رفت. در این جنگ، خشایارشاه تمام فرماندهان نیروی دریایی را گرد هم آورد که همه آن‌ها با حمله دریایی موافق بودند غیر از آرتمیس که این کار را عاقلانه نمی‌دانست. آرتمیس در جنگ‌های میان یونان و ایران به عنوان جنگجوی ایرانی به میدان رفت و رهبری هفت کشتی جنگی را به عهده گرفت که همین امر در افزایش شهرت او به عنوان یک جنگجوی زن تاریخ تا به امروز نقش مهمی ایفا کرده است.

کد خبر 634275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.