خانه‌های بافت ناکارآمد اراک باید سنددار شود

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: چنانچه زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای سنددار شدن املاک واقع در اراضی دولتی فراهم شود، شهروندان می‌توانند نسبت به نوسازی ساختمان‌های خود اقدام کنند تا آسیب‌های ناشی از زلزله کاهش یابد.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ضریب زلزله‌های به وجود آمده در لایه‌های مختلف سطح زمین، متفاوت است اما شهر اراک با قرارگیری در فلات مرکزی ایران، در موقعیتی با ضریب زلزله کم و دارای حدود ۱۷ گسل در مجاورت این شهر شناسایی شده است که مهم‌ترین آن گسل تلخاب است که امکان آزاد کردن انرژی با ظرفیت بالاتری را دارد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین زلزله‌های شهر در دوره‌های بازگشت ۲۵، ۵۰، ۲۰۰ و هزار ساله رخ داده است، افزود: این حجم از رخداد زلزله نشان می‌دهد، میزان زلزله‌خیزی شهر اراک با شدت کم اتفاق می‌افتد، از همین رو در محاسبات ساختمان‌های این کلان‌شهر ضریب زلزله، با میزان کم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: در دو دهه اخیر مقررات ملی ساختمان، به ویژه آئین‌نامه ۲۸۰۰ به طور مرتب ویرایش شده است که با نظارت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان، بر اساس این قوانین، شاهد ارتقای کیفی استحکام ساختمان‌ها در سطح شهر هستیم، اما بیشتر نگرانی‌ها به دلیل وجود بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای سنددار شدن املاک واقع در بافت ناکارآمد شهر ادامه داد: چنانچه زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای سنددار شدن املاک واقع در اراضی دولتی فراهم شود، مردم می‌توانند نسبت به نوسازی ساختمان‌های خود اقدام کنند، لذا تحقق این مهم اقدام سریع و تسهیلگر مسئولان را می‌طلبد.

چگینی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از مساحت شهر اراک، بافت‌های ناکارآمد است و شهروندان این مناطق از امکانات رفاهی و کالبدی شهر به اندازه کافی برخوردار نیستند، دولت مکلف است سازوکاری برای رونق ساخت‌وساز در نظر بگیرد. با توجه به قانونی که در شهریورماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد دولت مکلف بود نسبت به تأمین مسکن افراد ضعیف چه در قسمت‌هایی که امکان ساخت‌وساز جدید وجود دارد، چه در محله‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی اقدام کند.

کد خبر 634234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.