زمزمه‌های رفع فیلترینگ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وهفتم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی وام مسکن با اعصاب خریداران خانه» نوشت: تسهیلات مسکن تقریباً در بیشتر کشورها، برای تأمین مسکن شهروندان ارائه می‌شود و معمولاً تسهیلات سهم بالایی از کل هزینه خرید را پوشش می‌دهد. وام مسکن در کشور ما با وجود اینکه افزایشی بوده و در سال گذشته دولت مبلغ آن را در تهران ۱۰۰ میلیون تومان بالا برد اما با توجه به رشد قیمت مسکن، اثرگذاری کمی در تقویت بنیه مالی متقاضیان خرید مسکن دارد.

علاوه بر کاهش سهم وام در هزینه کل خرید مسکن به خاطر افزایش قیمت، موضوع دیگری که ارزش وام مسکن را کاهش داده هزینه خرید اوراق این نوع وام است.

تا چند سال گذشته برای دریافت وام مسکن، نیاز به سپرده‌گذاری بود که با حذف سپرده‌گذاری، متقاضیان برای دریافت وام باید اوراق بخرند. اما مثلاً برای دریافت وام خرید مسکن در تهران قیمت اوراق بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است که یک چهارم مبلغ کل وام می‌شود.

مجردهای ساکن پایتخت برای دریافت ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ باید برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۰ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های پایتخت‌نشین نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۰۱ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۰ میلیون و ۲۷۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی تهران با این حال از متقاضیان خرید مسکن در تهران خواسته است تا با آگاهی از آخرین شرایط قیمت وام مسکن اعلامی برای خرید خانه اقدام کنند.

به گفته محبت خواه، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است و زوج‌های تهرانی نیز تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان امکان استفاده از تسهیلات خرید مسکن را دارند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است.

محبت‌خواه افزود: در حال حاضر زوج‌های تهرانی می‌توانند در مرکز و جنوب شهر تهران با یک و نیم میلیارد تومان و حتی ۳.۱ میلیارد تومان صاحب آپارتمان‌های کوچک شوند.

سقف تسهیلات خرید مسکن برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متأهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۰ میلیون و ۵۴۴ و متأهل‌ها نیز باید ۸۱ میلیون و ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد، یعنی برای خرید یک واحد ۶۰ متری حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز است با توجه به اینکه در برخی مناطق قیمت فروش از قیمت متوسط کمتر است در این مناطق نیز برای واحدی کوچک متراژ حداقل ۱.۵ میلیارد تومان نیاز است به این ترتیب وام خرید سهم ناچیزی در خرید خانه در تهران دارد.

شش منطقه ارزان قیمت در بازار مسکن شهر تهران نیز به ترتیب ۱۸، ۱۹، ۱۶، ۲۰، ۱۷ و ۱۵ هستند که متوسط قیمت هر متر مسکن در این مناطق کمتر از ۲۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. در این بین منطقه ۱۸ با قیمت ۲۴.۴ میلیون تومان ارزان‌ترین منطقه در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند اگر برای دریافت وام نیازی به خرید اوراق نباشد برخی متقاضیان می‌توانند با آورده یک میلیارد تومانی و وام ۴۸۰ میلیونی، درنقاطی از تهران واحدی در حدود ۵۰ تا ۶۰ متر خریداری کنند، اما هزینه حداق ۱۰۰ میلیون تومانی خرید اوراق برای وام مسکن زوجین تهرانی، باعث شده خریداران کمتری متقاضی این وام باشند. سال ۹۶ مجلس در طرحی حذف هزینه اوراق در وام مسکن را مطرح کرد اما این طرح هیچ‌گاه قانونی نشده است.

البته بانک مسکن سال ۹۹ طرحی اجرا کرد که به مناسب ایام ۲۲ بهمن در مدت یک ماه متقاضیان وام مسکن، می‌توانستند نصف مبلغ وام را بدون خرید اوراق دریافت کنند و فقط برای نصف دیگر آن اوراق بخرند. بازپرداخت وام با خرید اوراق ۱۲ ساله و با سود ۱۷.۵ درصد است، اما برای دریافت وام بدون خرید اوراق، بانک مسکن، شرط بازپرداخت پنج ساله با سود ۱۸ درصد را لحاظ کرده بود. با این شرایط بازپرداخت ماهانه وام رقم بالایی بود که ار توان متقاضیان خارج بود به همین دلیل از این طرح بانک مسکن استقبالی نشد.

زمزمه‌های رفع فیلترینگ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «این تصویر را با نام «وابستگی اروپا» از شما می‌پذیریم!» نوشت: انگلیس به‌خاطر ازدست‌دادن جاسوس خود در ایران همین آقای سفیر را فراخوانده است.

بریتانیای کبیر از این رفتارهای صغیر و شبه‌روانی و هیجان‌زده مثل فراخواندن سفیر، اصلاً در مرام و مسلک او نبود. کبیر سابق اصولاً همه جای دنیا را متعلق به خودش می‌دانست و «آفتاب در مستعمرات بریتانیا غروب نمی‌کرد». بنابراین اصولاً فراخواندن سفیر معنایی نداشت. فرابخوانند که کجا برود، وقتی پرچم بریتانیا همه‌جای دنیا برافراشته بود!؟ این نشانه ضعف و وابستگی است. در وابستگی انگلیس به آمریکا خود انگلیسی‌ها بسیار نوشته‌اند.

ایران در اوج دشمنی غرب در قضیه تحریم‌ها و هسته‌ای، روابط خودش را با اروپا حفظ کرد و از بروز تنش بأی‌نحوکان مانع می‌شد.

اروپا نیز سود و صرفه خود را در داشتن روابط می‌دید و به‌ویژه رفتار فرانسویان پس از برجام و در حال‌حاضر نیز نشانه تلاش برای کاستن از وابستگی به امریکاست، اما چه سود که اروپا ضعیف شده و سرپیچی از آمریکا را نیاموخته است.

پس از برجام و پس از جنگ اوکراین، نفع اروپا در پذیرش ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و برقراری روابط سیاسی و اقتصادی پایدار با ایران بود. «قدرت منطقه‌ای» را کمابیش و خواسته و ناخواسته به آن اعتراف می‌کنند و داشتن روابط نیز نیاز طرفین است.

ایران نشانه‌هایی از امکان دوستی خود با اروپا بروز می‌داد. اوایل شهریور ایران از پیام مکرون برای میانجیگری در اوکراین، استقبال کرد و حتی از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد.

وزیر نفت ایران همان زمان‌ها به‌رغم روسیه که دوست است، گفت که ایران برای فروش گاز به اروپا آمادگی دارد تا آن را از همین‌حالا برای زمستان سرد ذخیره کنند. حتی آن پیام «زمستان داره میاد» که مشاور تیم هسته‌ای ایران در کنایه به اروپا چندبار تکرار کرد، نوعی مبادله پیام رابطه بود. اما اروپا نخواست، چون وابسته است.

تاکنون تحلیل دقیقی از چرایی «دشمنی آشکارتر و ناگهانی» آلمان با ایران ارائه نشده است، اما معتقدم آلمان با تخمین هزار میلیارد یورو خسارت قطع گاز روسیه که برآورد خودشان است، دنبال تصریح بر دشمنی با ایران و استقبال هیستریک رئیس‌جمهور و وزیرخارجه از لیدرهای آشوب در ایران نبود، این فقط می‌توانست یک دستور امریکایی باشد اگر دلایل دیگری را بدون درنظرآوردن نفوذ آمریکا به‌شمارآوریم، تحلیل درستی نخواهیم داشت.

آمریکا اروپاییان را از روسیه ترساند و وعده تأمین بخشی از گاز آلمان البته با شش‌برابر قیمت روسیه را داد و آلمان یک‌بار دیگر بعد از جنگ‌دوم تسلیم متفقین شد و پذیرفت «پیشوا» یی دشمنی با ایران را این بار برعهده بگیرد. اروپا اکنون بدون آمریکا هیچ‌چیز نیست؛ و طرفه آنکه آمریکا خود نیز درگیر اثبات هویت ابرقدرتی پیشین خود مقابل چین است. ولی اروپا باید بگوید سختی‌کشیدن برای که و برای چه؟ برای کدام آرمان؟

زمزمه‌های رفع فیلترینگ

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمزمه‌های رفع فیلترینگ» نوشت: همزمان با رفع فیلتر گوگل پلی، زمزمه‌هایی از احتمال حذف محدودیت‌های اینستاگرامی هم به گوش می‌رسد این موضوع چقدر جدی است؟

«گوگل پلی رفع فیلتر شد»؛ این خبری بود که از عصر روز گذشته به سرعت در فضای رسانه‌ای و کانال‌ها و صفحات فضای مجازی منتشر شد و در ادامه حتی برخی کاربران از دسترسی بدون محدودیت به اینستاگرام نیز خبر دادند.

سایت انتخاب در همین باره نوشت :پس از چندین ماه فیلترینگ گوگل پلی، امکان دانلود از این پلتفرم با IP ایران امکان پذیر شده است. این اپلیکیشن همراه با برخی دیگر از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی پس از ناآرامی‌های اخیر فیلتر شده بود.

در عین حال برخی کاربران از احتمال موقت بودن این موضوع و حتی تست انجام فیلترینگ جدی‌تر سخن به میان آوردند اما خبرآنلاین رفع فیلتر گوگل پلی را قطعی دانست و نوشت: طبق یک منبع موثق فروشگاه پلی استور رفع فیلتر شد.

اگرچه شامگاه روز گذشته برخی کاربران معدود از مختل شدن دوباره دسترسی به پلی استور خبر دادند، ایرنا خبرگزاری دولت شب گذشته خبر داد: گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات رفع فیلتر شد و از ساعاتی قبل امکان دانلود از این پلتفرم با IP ایران امکان پذیر شده است. سایت دیجیاتو هم نوشت: یک منبع مطلع به شکل «غیر رسمی» به دیجیاتو گفت رفع فیلتر گوگل پلی تا امروز، سه‌شنبه روی تمام اپراتورها اجرایی می‌شود.

این سایت می‌افزاید: یک منبع مطلع دیگر نیز به دیجیاتو تأیید داد که فرایند رفع فیلتر گوگل‌پلی آغاز شده است. اکنون می‌توان با اطمینان بیشتری اعلام کرد که رفع فیلتر گوگل‌پلی تا امروز، سه‌شنبه در همه اپراتورها انجام می‌شود.

هرچند تا زمان تنظیم این گزارش هیچ مقام رسمی در این باره توضیحی ارائه نکرد اما بسیاری از کاربران دسترسی بدون فیلتر به گوگل پلی را تأیید کردند.

در این میان کاربری این رفع فیلتر را به دستور یک شنبه شب رئیس جمهور به وزیر ارتباطات مرتبط دانست. آیت ا… رئیسی یک شنبه شب در جلسه هیئت دولت در بخشی از سخنانش با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در زندگی و کسب و کار مردم، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند.

رئیسی شانزدهم آذر امسال و در سخنرانی خود در دانشگاه تهران نیز تأکید کرده بود که دلیل محدودیت‌های اینترنتی ناامنی و اختلالی است که دشمن در کشور ایجاد کرده و زمانی که شرایط ناامنی در کشور برطرف شود، امکان تغییر این شرایط وجود دارد. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا این روند رفع فیلتر مداوم است و به دیگر محدودیت‌ها از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ هم تسری خواهد یافت. چرا که همزمان با انتشار خبرهای رفع فیلتر گوگل پلی برخی کاربران از امکان دسترسی بدون محدودیت به اینستاگرام هم خبر دادند.

اگرچه برخی کاربران از دسترسی به اینستاگرام خبر دادند اما خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان و سایت فردا به صراحت نوشتند که دسترسی به اینستاگرام روی اینترنت رایتل، ایرانسل و شبکه اینترنت خانگی بدون فیلترشکن ممکن شده است و تا زمان تنظیم این گزارش مقام و منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرد ولی بسیاری از کاربران شب گذشته تجربه‌های خود از دسترسی بدون محدودیت به اینستاگرام را به اشتراک گذاشتند.

البته در مدت بیش از سه ماه فیلتر اینستاگرام چند بار بحث رفع فیلتر این پلتفرم مطرح شده و به طور مشخص حتی یک بار وزیر ارتباطات مجبور به موضع گیری در این باره شد و در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق به معنای تداوم محدودیت شبکه‌های اجتماعی خارجی است؟ توضیح داد: اگر هم قرار بر این باشد که محدودیت‌ها برداشته شود، پیام‌رسان‌های داخلی به شکلی طراحی و عرضه می‌شوند که ترجیح مردم استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی باشد. زارع‌پور گرچه با این اظهارات رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ را تأیید نکرد، اما جای امیدواری است که تکذیبی هم روی آن نگذاشت.

حال باید دید روند رفع فیلتر این پلتفرم‌ها که کسب و کارهای زیادی بر آنها ایجاد شده بود و آمارهای متفاوتی دراین باره ارائه می‌شود گسترده‌تر خواهد شد یا خیر؟

زمزمه‌های رفع فیلترینگ

کد خبر 634232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 2
    حتما