اتمام داوری آثار ارسالی به جشنواره شعر فجر تا ۱۰ بهمن

دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی آثار ارسالی به این جشنواره نسبت به دوره گذشته، از برنامه‌ریزی برای اتمام مراحل داوری تا دهم بهمن‌ماه خبر داد.

به گزارش ایمنا، رضا اسماعیلی با اشاره به پایان مراحل داوری آثار تا دهم بهمن‌ماه سال جاری، اظهار کرد: در هریک از بخش‌های پنج‌گانه شعر کلاسیک، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر محاوره، کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) دو اثر به عنوان برگزیده نهایی منتخب و معرفی می‌شود. این مراسم (اختتامیه) نیمه دوم بهمن برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ارسال بیش از ۳۱۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه و رشد ۲۰ درصدی آثار نسبت به دوره قبل گفت: باید اعتراف کنیم با وجود استقبال مطلوب شاعران، در حوزه نقد و پژوهش شعر به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و انگار در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری نشده است. در این بخش حجم کتاب‌های تولیدی محدود است که یکی از دلایل بروز این مشکل را می‌توان نبود جلسات و کارگاه‌های نقد شعر عنوان کرد.

دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه بیشتر جلسه‌ها و محافل شعر تنها به خوانش صرف آثار و نه بررسی اشعار شاعران اختصاص دارند، افزود: برپایی کارگاه‌های نقد و بررسی شعر فرصت و مجال انجام تحقیقات کاربردی و مطرح شدن این پژوهش‌ها به عنوان نظریه ادبی را فراهم می‌کند.

وی گفت: در راستای برگزاری این جشنواره محافل ادبی مختلفی با حضور شاعران و نیز دبیران دوره‌های گذشته برگزار می‌شود. نخستین محفل ادبی جشنواره هفدهم دی‌ماه به میزبانی شیراز برگزار شد و دومین نیز با حضور بانوان شاعر، بیست‌ودوم دی در خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل شد. بیست‌وهشتم دی نیز شاهد برگزاری محفل ادبی درباره شعر نو (نیمایی و سپید) در خانه کتاب و ادبیات ایران خواهیم بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در تمام این محافل به نقد و بررسی شعر نیز در کنار خوانش آثار، پرداخته می‌شود، اظهارکرد: تا زمان برپایی مراسم اختتامیه برگزاری محافل ادبی را در استان‌های لرستان و خراسان رضوی ادامه می‌دهیم. همچنین برای برپایی نشست محفل ادبی با حضور شاعران فارسی‌زبان کشورهای مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شعر دارای دو وجه جوشش و کوشش شاعرانه است، اضافه کرد: داشتن طبع خدادادی لازم است اما کافی نیست و شاعر باید طبع خود را با برخوردار شدن از دانش ادبی و حضور در کارگاه‌های آموزشی رشد دهد تا به نقطه مطلوب شاعری برسد. اگر شاعری تنها به جوشش و استعداد ادبی خود اکتفا کند، نمی‌تواند همسطح با ادبیات معاصر خود را تقویت کند.

کد خبر 634223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.