درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۲ قابل تحقق است

یک اقتصاددان گفت: دولت سیزدهم در سال ابتدای فعالیت خود کارنامه موفقی در حوزه درآمدهای مالیاتی داشت. سازمان امور مالیاتی در سال گذشته با مالیات ستانی هوشمند، ظرفیت مالیاتی کشور را افزایش داد که این اقدام بر درآمد مالیاتی دولت تاثیرگذار بوده است.

رحمان سعادت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تعیین درآمد مالیاتی ۸۳۸ میلیاردتومانی دولت در بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: درآمد مالیاتی یک درآمد مطمئن بوده و آثار اقتصادی آن نسبت به سایر منابع درآمدی بهتر است. دولت سیزدهم در سال ابتدای فعالیت خود کارنامه موفقی در حوزه درآمدهای مالیاتی داشت. سازمان امور مالیاتی در سال گذشته با مالیات ستانی هوشمند، ظرفیت مالیاتی کشور را افزایش داد که این اقدام بر درآمد مالیاتی دولت تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در سال دوم، دولت می‌تواند این تجربه را گسترش دهد. این روزها صحبت از مالیات بر عایدی سرمایه و معاملات نیز به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد با توجه گردش مالی قابل توجه در بخش معاملات کاذب، دریافت مالیات از این بخش می‌تواند افزایش درآمد مالیاتی دولت را به دنبال داشته باشد.

لزوم مالیات ستانی از ثروتمندان

این اقتصاددان گفت: بخش‌های ثروتمند کشور هنوز مالیات مناسبی پرداخت نمی‌کنند و طبیعتا اگر دولت بتواند این بخش را فعال کند، می‌تواند درآمدهای بسیاری کسب کند. اگر چه باید توجه داشت این گروه صاحب نفوذ بوده و با ارتباطات خود ممکن است سعی کنند دولت و مجلس را در اجرایی کردن این مالیات‌ها به دردسر بیندازند.

سعادت اضافه کرد: اگر دولت بتواند مالیات این بخش را فعال کند، کارنامه خوبی از خود به جا خواهد گذاشت و پس از سال‌ها، حوزه مالیاتی به وضعیت مطلوب می‌رسد.

وی همچنین درخصوص درآمد ۶۳۰ همتی فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲، گفت: به هر روی مشکلاتی به دلیل تحریم‌ها در فروش نفت وجود دارد. نفت یک کالای پرکشش در عرصه تجارت بین الملل است. انقدر نیاز دولت‌ها به این کالا زیاد است که به روش‌های مختلفی دولت ایران می‌تواند نفت را بفروشد و تا حدودی درآمدهای پیش بینی شده آن را تامین کند.

اهمیت سرمایه گذاری در شرایط فعلی اقتصاد کشور

این اقتصاددان گفت: طبیعتا در صورت نبود تحریم‌ها، درآمدهای نفتی نیز افزایش می‌یابد. اکنون کشور به سرمایه گذاری نیاز دارد زیرا تقریبا دو دهه است در بخش‌های صنعتی سرمایه گذاری انجام نشده است و این کار علاوه بر ایجاد رونق، بر کنترل جوانان نیز موثر است.

سعادت اضافه کرد: دیپلماسی فعال می‌تواند در کسب درآمدهای نفتی تاثیرگذار باشد. بنابراین دولت با استفاده از مشورت نخبگان می‌تواند در کسب درآمدهای نفتی و دور زدن تحریم ها موفق باشد.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۲، نیز گفت: مسئله افزایش حقوق و دستمزد یک شمشیر دولبه است. از یک طرف، افزایش بیش از اندازه حقوق و دستمزد سبب تورم می‌شود و عموما قدرت خرید را کاهش می‌دهد و از طرفی افزایش نیافتن حقوق و دستمزد باعث می‌شود کارمندان دولت نتوانند از پس مخارج بر آیند.

دولت می‌تواند حقوق و دستمزد را به صورت پلکانی افزایش دهد

این اقتصاددان معتقد است در شرایط فعلی افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق‌ها مناسب باشد اما اگر در ادامه با افزایش بیش از حد تورم مواجه شدیم، دولت در ترمیم بودجه می‌تواند در نیمه دوم سال نیز مجددا حقوق و دستمزد را افزایش دهد. اما اگر در ابتدای سال، حقوق ها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد تورم شدیدی ایجاد می‌شود که آثار بسیار منفی به دنبال دارد. بنابراین دولت می‌تواند حقوق و دستمزد را به صورت پلکانی افزایش دهد تا علاوه بر حمایت از اقشار حقوق بگیر، دولت نیز بتواند مخارج خود را تامین کند.

سعادت همچنین درخصوص هزینه ۱۲۰ همتی تبدیل وضعیت کارکنان، گفت: واقعیت این است که دورنمای اقتصاد ایران با وضعیت فعلی و تشدید تحریم‌ها، چندان مناسب نیست و با این وضعیت، تبدیل وضعیت کارکنان کار مشکلی است. دولت می‌تواند اولویت بندی کرده و بر همان اساس به تبدیل وضعیت کارکنان هزینه تخصیص دهد به نحوی که افراد دارای شرایط خاص در اولویت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه تحقق این درآمدها بعید است، تصریح کرد: همچنین در بودجه ۱۴۰۲ آشفتگی وجود دارد و این ارقام و اعداد پشتوانه خاصی ندارد. بخشی از این اعداد برای اقناع جامعه و رسانه‌ها اعلام شده است.

کد خبر 634208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.