پیشنهادهای شورای ششم اصفهان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به لزوم اجرای قوانین بهینه‌سازی در ساختمان‌ها، شورای ششم برای پیاده‌سازی الزامات در ساختمان‌های شهر پیشنهادهایی را مطرح کرده است.

سیدرسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اجرای کامل راهکارهای ارائه شده در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در خصوص قوانین و دستورالعمل‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان است و شامل ضوابط طرح، محاسبه و اجرای عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تأسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تأمین آب گرم مصرفی و الزامات طراحی سیستم روشنایی در ساختمان‌ها است که می‌تواند تا حدود ۵۰ درصد در مصرف انرژی در ساختمان‌ها صرفه‌جویی کند.

وی با اشاره به اجرای ساخت‌وسازها مطابق با این طرح در اصفهان افزود: مباحث بیست‌ودوگانه مقررات ملی ساختمان به عنوان کتاب قانون و سند بالادستی جایگاه ویژه‌ای دارد، لذا الزام رعایت تمام مفاد این قوانین در دستور کار تمام دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است، بنابراین سازمان نظام مهندسی به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه اجرا و نظارت مهندسان می‌تواند نقش خوبی را در این موضوع ایفا کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: درزبندی درها و پنجره‌ها، استفاده از پرده‌های ضخیم، بستن دریچه‌های کولر و در صورت امکان پوشاندن آن با استفاده از نایلون یا قطعات پیش‌ساخته موجود در فروشگاه‌ها، استفاده از ورق‌های عایق حرارتی دارای پوشش منعکس‌کننده بین دیوار خارجی و رادیاتور و استفاده از پوشش مناسب در فصول سرد در داخل ساختمان از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است.

وی ادامه داد: الزام به رعایت مفاد این قوانین به طراحی نقشه‌های معماری با جزئیات کمک بسزایی می‌کند، همچنین آموزش شهروندان، متخصصان و پیمانکاران نیز جهت عایق کردن و صرفه‌جویی انرژی بسیار اثرگذار است.

میرباقری خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت لزوم اجرای قوانین بهینه‌سازی در ساختمان‌ها، شورای ششم برای پیاده‌سازی الزامات در ساختمان‌های شهر، پیشنهاد استفاده از فناوری‌های نوین و ساختمان‌های هوشمند را مطرح کرده است که می‌تواند به این امر کمک کند، همچنین با توجه به قوانین حاکم در شهرداری، از ساخت‌وسازهای خلاف و بدون پروانه جلوگیری می‌شود.

کد خبر 634178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.