از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

نبود وحدت و وجود مجمع‌الجزایر برای فعالیت‌های هنری شهر، آسیب نگاه تهران و حومه در سیاست‌گذاری کلان فرهنگی و هنری و هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری اصفهان از محوری‌ترین مباحث مطرح‌شده در میزگرد ایمنا بود که این موضوعات به‌طور مفصل واکاوی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت‌های هنری و اثربخشی آن همیشه یکی از بحث‌ها و محورهای مهم صحبت‌های کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و هنر بوده است؛ محوری که همواره به آن نقدهایی وارد بوده اما آنچه مسلم است فعالیت‌های هنری حوزه گسترده‌ای به خود می‌گیرد و پرداختن به این حوزه‌ها در شرایطی که بنا به گفته مسئولان هنر تبدیل به یک امر لوکس در جامعه شده است، فعالیت در این حوزه را به‌ویژه همراه کردن و مشارکت مردم را در این برنامه‌ها را بیش از گذشته دشوارتر کرده است.

حال پرسش اصلی اینجا است که در اصفهان که یکی از شعارهای اصلی مدیریت شهری این دوره از آن فرهنگ است به چه میزان فعالیت‌های هنری توسط این نهاد جدی گرفته شده است و به آن پرداخته می‌شود؟، برای بررسی این موضوع ابتدا باید عملکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که بخش اعظم فعالیت‌های هنری شهر در آن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌شود مورد بررسی قرار بگیرد.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا با برگزاری میزگردی تخصصی تحت عنوان «نقد و بررسی سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری شهرداری اصفهان» با حضور مجتبی شاهمرادی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، سیدمحمد سجادزاده معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اصفهان، علی عطریان رئیس اداره هنری سازمان، مهدی تمیزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان، علی دادفر مدیر تالار هنر اصفهان، الهه رضایی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، سجاد رضایی مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، منصور قربانی مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان، امین خیام‌باشی مدیر موزه عصارخانه شاهی، سعید محمدی‌پناه مدیر دفتر تخصصی شهرداری اصفهان، ملیحه قریشیان مدیر موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا و محمدهاشم صرامی مدیر موزه گرمابه شاهزاده‌ها را برگزار کرد که در بخش اول این میزگرد که می‌توانید مشروح آن را از این قسمت مطالعه کنید، به بررسی اثربخشی فعالیت‌های و مشکلات پیشِ روی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و دفتر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پرداخته شد.

همچنین در بخش دوم این میزگرد که می‌توانید مشروح آن را از این قسمت مطالعه کنید، به بررسی اثربخشی فعالیت‌های و مشکلات پیش روی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان و معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پرداخته شد و در بخش پایانی که مشروح آن در زیر از نظر می‌گذرانید، به بررسی اثربخشی فعالیت‌ها و مشکلات پیش روی دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان و اداره هنری سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری اصفهان پرداخته شده است.

از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا وجود مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

رویکرد دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌های این دفتر همچون سایر دفاتر تخصصی اداره هنری بر اساس یک شورای تخصصی راهبری می‌شود، اظهار کرد: ترکیب شورای تخصصی در حوزه موسیقی برای این دفتر بسیار پراهمیت است زیرا وقتی اثر موسیقی برای ارزیابی و حمایت به این دفتر تخصصی ارجاع می‌شود، باید افراد صاحب‌نظر در آن حوزه نظر تخصصی خود را نسبت به آن اثر موسیقی بدهند به همین جهت می‌طلبد سرآمدترین افراد در حوزه‌های مختلف موسیقی همچون آواز و ساز به‌عنوان عضو در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: در شورای تخصصی موسیقی سعی شده است افراد در تمام حوزه‌های موسیقی حضور داشته باشند تا بار علمی این شورا تکمیل شود. در ترکیب شورا از سمتی که فقط یک یا چند حوزه و ترکیب موسیقی را پوشش دهد، امتناع شده است زیرا دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان یک هدف و راهبرد کلی دارد و آن هدف چیزی جز بررسی دقیق آثار موسیقی در تمام حوزه‌ها که به این دفتر جهت حمایت ارسال می‌شود، نیست.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: اینکه شورای تخصصی موسیقی فقط در یک یا چند حوزه موسیقی متخصص داشته باشد، یک آفت برای شورا و مجموعه تصمیم‌گیر است، اگر شورای تخصصی دفتر موسیقی شهرداری اصفهان به‌گونه‌ای ترکیب‌بندی می‌شد که فقط اعضای آن در حوزه آواز تخصص داشتند و اگر اثر موسیقی در حوزه پیانو به این شورا جهت بررسی جهت حمایت ارسال می‌شد، تکلیف چه بود؟ آیا این شورای تخصصی با این ترکیب، صلاحیت علمی داشت که در مورد یک اثر موسیقی که با پیانو ساخته شده است، نظر تخصصی دهد؟

وی ادامه داد: البته نمی‌توان این ادعا را داشت که شورای دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان از دانش کافی و لازم در حوزه‌های مختلف موسیقی برخوردار باشد زیرا موسیقی دارای طیف‌ها و حوزه‌های متعددی است، بر همین اساس مواقعی که اثر موسیقی به این شورا ارجاع داده می‌شود و متوجه می‌شویم این شورا دانش لازم را برای بررسی تخصصی این اثر موسیقی ندارد، از یک یا چند مشاور بیرونی در آن حوزه که از سواد و تخصص لازم در آن حوزه موسیقی برخوردار باشند، مشاوره می‌گیریم.

از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا وجود مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

عملکرد دفتر موسیقی شهرداری را با اقدامات انجام‌گرفته نباید سنجید

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در بررسی جریان فعالیت‌های دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، آیا می‌دانیم که چند اقدام و اجرای موسیقی در ماه‌های گذشته تا پای اجرا رفته اما روی صحنه اجرا نداشته است؟ بررسی این مورد بسیار مهم است زیرا وقتی گروه موسیقی روی صحنه اجرا می‌رود، خبر آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما رسانه‌ها از تعداد اجرای گروه‌های موسیقی که تا پای اجرا رفته‌اند اما روی صحنه اجرا نداشته‌اند، ندارند.

وی افزود: دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان برای توسعه موسیقی در این شهر اقدامات متعددی انجام داده است اما این فعالیت‌ها و اقدامات در دوران شیوع کرونا یعنی از اسفندماه ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ بسیار کاهش پیدا کرد، هرچند اقدامات متعددی از سوی دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان برای اینکه آثار موسیقیایی روی صحنه اجرا داشته باشند، صورت گرفت اما متأسفانه مجوز اجرا داده نمی‌شد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه مجوز اجرای موسیقی صادر نمی‌شد به خاطر این بود که اهالی موسیقی هیچ درخواستی از دانشگاه علوم پزشکی و ستاد کرونای استان اصفهان نداشتند تا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی گروه‌های موسیقی روی صحنه اجرا داشته باشند، در صورتی‌که اهالی رشته‌های هنری دیگر همچون تئاتر اصفهان این فشار را آوردند و توانستند با پر شدن ۵۰ درصد از ظرفیت سالن، در ایام شیوع کرونا اجرا داشته باشند.

راهکار دفتر موسیقی شهرداری اصفهان برای توسعه فعالیت‌های موسیقی بعد از شیوع کرونا

وی ادامه داد: در نتیجه هیچ‌کدام از سالن‌های شهر اصفهان در ایام شیوع کرونا اجرای موسیقی نداشتند، به‌غیر از اینکه اداره هنری و دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان مجبور بود راهکارهای مختلفی را در برای توسعه و پرداختن به موسیقی ایجاد کنیم بر همین اساس توانستیم برای توسعه فعالیت‌های موسیقی در شهر به راهکارهایی دست بیابیم که این راهکار به‌عنوان سیاست و راهبردی است که دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان برای توسعه فعالیت‌های موسیقی در شهر اصفهان دنبال می‌کند.

عطریان اضافه کرد: سیاست و راهبرد این است که وقتی گروه موسیقی قرار است روی صحنه اجرا داشته باشد، دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان فقط به اجرای این گروه روی صحنه اکتفا نکند بلکه علاوه بر آن، گروه موسیقی بتواند از شهرهای دیگر کشور برای اجرا به اصفهان آمده بیاید که اجرای آن‌ها را در استودیو به‌عنوان آلبوم صوتی ضبط می‌کنیم و سپس آن گروه را به فضاهای تاریخی و سنتی شهر می‌بریم و از آن آلبوم تصویری تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مواقع گروه‌های موسیقی هم بوده‌اند که اجرای صحنه نداشته‌اند اما دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان اجرای آن‌ها در قالب آلبوم صوتی و تصویری را ضبط کرده است. به همین خاطر تأکید دارم برای ارزیابی اقدامات دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان فقط اکتفا به اقداماتی که به چشم می‌آید، نکنیم زیرا این دفتر اقدامات بسیاری را در حوزه موسیقی انجام می‌دهد که دهل شاید شش ماه یا یک سال دیگر صدایش درمی‌آید که آن اقدامی که در سال گذشته صورت گرفته، ممکن است محصولاتی هم‌اکنون از آن تولید شود.

از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا وجود مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

ادراک جریان شورایی و مشورتی معیار انتخاب افراد در شورای دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: این اداره نه‌فقط در شورای موسیقی بلکه در تمام شوراهای تخصصی مراکز خود بر حوزه تخصصی بودن آن تأکید دارد و از افرادی در این شوراها استفاده می‌شود که ادراک جریان شورایی و مشورتی دارند. برخی اهالی موسیقی همچون سایر اهالی رشته‌های هنری به دلیل ویژگی‌های فردی که دارند قابلیت تصمیم گروهی را ندارند و بیشتر بر نظر و ایده خود تأکید می‌کنند، شاید فردی در حوزه موسیقی نفر تراز اول استان و کشور باشد اما قابلیت تصمیم گروهی و شورایی نداشته باشد.

وی ادامه داد: پس دلیل اینکه عنوان می‌شود انتخاب اعضای شورای مراکز و دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مهندسی شده است این است که افرادی انتخاب می‌شوند که ادراک جریان شورایی و مشورتی در حوزه تخصصی هنری که در آن فعالیت می‌کنند را دارند. در واقع باید گفت در انتخاب اعضای شورای مراکز اداره هنری شهرداری اصفهان هندسه حرکتی حاکم است یعنی افرادی را انتخاب می‌کنیم که بتوانند در تضارب افکار به یک نتیجه منسجم و واحد برسند نه اینکه الزاماً ستاره‌های حوزه تخصصی خودشان باشند.

چالش‌های پیش روی اداره هنری شهرداری اصفهان

عطریان با بیان اینکه اداره هنری شهرداری اصفهان همچون سایر اداره‌ها و نهادها با چالش‌های خاص خود مواجه است، گفت: تمام مدیران مراکز و دفاتر تخصصی این اداره متخصص حوزه فعالیت‌های مرکزی هستند که در آن فعالیت می‌کنند، ممکن است مدرک تحصیلی آن رشته را نداشته باشند، اما به‌واسطه آن چیزی که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «تجربه، بهتر از علم است»؛ به‌واسطه تجربه در میدان عمل مسائلی را از نزدیک لمس کرده‌اند که شاید از فردی که دارای تحصیلات تکمیلی در آن رشته مرتبط با فعالیت مرکز است، مرجعیت عملی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با یک سری مسائل درون و برون سیستمی روبه‌رو است، همان‌طور که می‌دانید حرکت اداره هنری شهرداری اصفهان، حرکت مسئله‌محور است، یعنی مسئله را در جامعه کشف می‌کند، منظور از جامعه یعنی اهالی شهر، یعنی افرادی که اهلیت زیستن در شهر اصفهان را به خودشان اطلاق کردند نه به شهرهای دیگر. پس این اداره مسئله‌ای را کشف می‌کند و به سمت آن حرکت می‌کند و از طریق زبان هنر به سمتی می‌رود که آن مسئله را تقلیل دهد یا شناسایی و مرتبط کند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در نتیجه این اداره مسئله‌یاب است اما مسائلی که این اداره دارد، مسائل مردم و اهالی شهر است به همین خاطر همیشه سنگ‌هایی جلوی پای فعالیت‌های اداره هنری شهرداری اصفهان وجود دارد که ما مجبوریم بعضی از آن‌ها را خرد کنیم و یک سری را دور بزنیم.

وی اظهار کرد: هرچند ردیف بودجه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان کم است، اما این باعث نمی‌شود که به خاطر کمبود بودجه از کمیت و کیفیت فعالیت‌ها و اقدامات مراکز این اداره هنری کاسته شود. مسئله مهمی که این اداره با آن روبه‌رو است این است که ما داریم در جایگاه حمایتی خودمان در شهر به جایگاه تنها سیاست‌گذار حامی ارگانی شهرداری تبدیل می‌شویم، یعنی در واقع مابقی ارگان‌های شهر هیچ‌کدام در کنار اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیستند.

مجمع‌الجزایری در شهر اصفهان وجود دارد

عطریان تأکید کرد: مجمع‌الجزایری در شهر اصفهان وجود دارد که این مجمع‌الجزایر به یکدیگر پل نزده‌اند و اگر هم قرار است پل بزنند همه انتظار دارند شهرداری اصفهان این پل را بزند و از بالا بگویند شهرداری این اقدام را انجام داده یا نداده است. در این مجمع‌الجزایر که اداره هنری شهرداری اصفهان در آن در حال حرکت است، وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کنیم، انگار هیچ ارگان و نهادی نیست و همه به اسم هستند؛ این باید به‌عنوان یک پرسش مطرح شود که چرا دستگاه و نهادی در شهر اصفهان در کنار اداره هنری شهرداری اصفهان برای فعالیت هنری نیست؟ طبیعی است که به قطاری هم که در حال حرکت است، سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی افزود: واقعیت این است که در فضای مدیریت شهری یا در فضای کلان کشور این سنگ‌اندازی‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد قطاری که در حال حرکت است، یک موجود غیرعادی است، انگار وظیفه ذاتی آن دستگاه این است که توقف کند، در صورتی‌که این‌طور نیست. وظیفه ذاتی آن دستگاه حرکت است اما به دلیل اینکه مابقی دستگاه‌ها حرکت نمی‌کنند، دستگاهی که در حال حرکت است، مورد هجمه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: ما معتقدیم شهرداری یک ارگان دولتی نیست بلکه یک ارگان مردمی است اما دستگاه‌های متولی به‌ویژه آن‌هایی که ژست ارگانی و دولتی به خود می‌گیرند در استان و شهر اصفهان آن‌طور که به نظر می‌رسند انگار ارتباط خود را با تهران قطع کرده‌اند یعنی انگار تهران یک کشور است و مابقی استان‌های کشور هم یک کشور دیگر هستند. به‌خوبی اطلاع داریم که حمایت‌های مالیو ریالی در حوزه‌های متنوع هنری در تهران بیشتر است، به‌خوبی می‌دانیم گروه‌های موسیقی، تئاتر و شب‌شعر در تهران توسط وزارتخانه‌ها متبوع اعتبار نقدی دریافت می‌کنند، حال پرسش مطرح است که چرا این اتفاق در اصفهان رخ نمی‌دهد؟ آیا مدیران ما مسئله دارند یا اینکه تهران یک کشور دیگر است. این امر تفاوت فاز فاجعه‌آور بین تهران و اصفهان است.

از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا وجود مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

چرخه فرهنگ و هنر در اصفهان معیوب است

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: عرصه فرهنگ و هنر یک چرخه است و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بخشی از این چرخه است، متأسفانه احساس می‌شود قبل و بعد این چرخه معیوب است، وقتی قبل و بعد چرخه معیوب است نمی‌توان استفاده و بهره‌ای که لازم است را از فعالیت در این چرخه حاصل کنیم، به دست آوریم.

وی ادامه داد: در دستگاه فرهنگ و هنر اصفهان برخی از چرخ‌دنده‌های آن تند و برخی از چرخ‌دنده‌ها کند و سوگمندانه حرکت می‌کند، باید گفت برخی از این چرخ‌دنده‌ها خراب و از حرکت ایستاده است د و حرکت سایر چرخ‌دنده‌ها را کند می‌کند. این هم‌افزایی در عرصه فرهنگ و هنر اصفهان وجود ندارد و کاملاً این امر مشهود است و تنها راه‌حل برون‌رفت از این مشکل در گام اول گفت‌وگو است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: تا زمانی که ارزش عرصه فرهنگ و هنر را به‌خوبی درک نکنیم و مهم‌تر از همه از سطح شعار خارج نکنیم، شاهد توسعه فرهنگ و هنر نخواهیم بود. معمولاً در کشور اولین جایی که بودجه در آن کاهش داده یا حذف می‌شود حوزه فرهنگ و هنر است، در صورتی‌که حوزه فرهنگ و هنر ملاک توسعه هر کشوری است، به همین جهت در بسیاری از کشورها به این حوزه به ویژه از لحاظ اعتباری توجه می‌شود اما متأسفانه این امر در کشور ما به‌درستی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که سیستم مدیریتی کشور به‌ویژه در مدیریت فرهنگی با آن روبه‌رو هستیم این تفکر است که می‌خواهند به‌گونه‌ای ریل‌گذاری کنند که به قول خودشان برای اولین بار باشد و مهم‌تر از همه هیچ فردی نتواند مسیر ریل را تغییر دهد. این یعنی هر چند سال یک ریل‌گذاری جدید انجام می‌شود. من به این نوع ریل‌گذاری اعتقادی ندارم و باورم این است که یک سری ریل‌گذاری‌ها در گذشته بوده که مطلوب است و نیاز است مجدد احیا و تقویت شود یا در کنار آن‌یک سری ریل‌گذاری‌ها جدید ایجاد شود. البته متولی این نوع ریل‌گذاری ماندگار هم به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای اسناد بالادستی است. ریل‌گذاری اگر در مسیر جدی حوزه فرهنگ و هنر باشد، ماندگار می‌شود.

شاهمرادی ادامه داد: مقوله هنر این‌گونه نیست که هر سال ادعا کنیم ما ریل می‌گذاریم و بقیه دنبالش کنند، بلکه ماهیت فرهنگ و هنر به‌گونه‌ای است که گاهی خود مسیرش را طی می‌کند، منتهی ما می‌توانیم این مسیر را جهت‌دهی کنیم و نباید این حوزه را رها کرد.

از هندسه حرکتی شورای دفتر موسیقی شهرداری تا وجود مجمع‌الجزایری برای فعالیت‌های هنری شهر

نگاه تهران و حومه در سیاست‌گذاری کلان عامل توسعه نیافتن فعالیت‌های هنری در استان‌های کشور

وی تأکید کرد: اصفهان باید شهر زندگی در عرصه فرهنگ و هنر شود که مهم‌ترین محور محقق شدن این موضوع میدان فعالیت است یعنی اگر اهالی فرهنگ و هنر در اصفهان میدان فعالیت پیدا کنند، از اصفهان مهاجرت نمی‌کنند. محور دیگر اضافه کردن فرهنگ و هنر در سبد مصرف فرهنگی خانواده است، به همین جهت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در یک سال گذشته در این حوزه تلاش زیادی کرده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این سازمان سعی کرد فعالیت فرهنگی و هنری را از سالن به درون محله‌های اصفهان ببرد. نگاهمان این است که خانواده‌ها با مقوله فرهنگ و هنر آشنایی بیشتری پیدا کنند. محور سوم که یک محور جدی و مهم است در پاسداری و پاسداشت مکتب‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها و سیاست‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مهم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان این است که اگر هنرمندی بخواهد در یکی از شهرهای کشور زندگی کند، اولویت اولش زندگی‌اش در شهر اصفهان باشد.

شاهمرادی اظهار کرد: روال کشور اینگونه است که مدیران ارشد استانی به مدیران کل دستگاه‌ها می‌گویند که اهتمام بیشتری در جذب اعتبارات برنامه‌ای دستگاه خود از وزارتخانه داشته باشند اما بدون تعارف باید گفت این اهتمام از سوی برخی دستگاه‌های فرهنگ و هنر اصفهان صورت نگرفته است و هنوز نتوانسته‌اند اعتباری که حق اصفهان است را از تهران دریافت و در این استان و شهر هزینه کنند.

وی گفت: متأسفانه ما کشور را به دو قسمت تهران و حومه تقسیم کرده‌ایم، تا زمانی که نگاه سیاست‌گذاران کلان این‌گونه است طبیعی است مابقی امور فرهنگی و هنری در سایر شهرهای کشور تسهیل نمی‌شود به نظر من در وهله اول باید این دیدگاه یعنی نگاه تهران و حومه باید از بین برود.

نگاه اسپانسری بر استان‌های کشور حاکم است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: متأسفانه باید عنوان کنم که تهران‌نشین‌ها آن‌طور که باید از ظرفیت استان‌ها و شهرهای دیگر کشور خبر ندارند و حتی تقویت استان‌ها و تمرکززدایی به‌عنوان یک سیاست دیده نمی‌شود، نکته مهم‌تر این است که نگاه به استان‌های دیگر کشور نگاه اسپانسری است، این نوع نگاه خوب نیست، یعنی تهران‌نشین‌ها می‌گویند ما فلان جشنواره را داریم اگر شما در استانتان کمک می‌کنید ما این جشنواره را در استان شما برگزار کنیم.

وی افزود: کاری که ما در اصفهان انجام دادیم و به نظر من باعث شد این شهر نسبت به سایر شهرهای کشور جلوتر باشد این است که ما اصفهانی‌ها تلاش کردیم خود جریان‌ساز فعالیت‌ها و برنامه‌ها در کشور باشیم و نگاهمان به پایتخت نباشد که این امر هم در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اتفاق افتاده است و نمونه بارز آن برگزاری جشنواره‌های ملی «خندستان» و «پوپک» است. این جشنواره‌ها کارکردهایی دارد که ما از آن‌ها غافل هستیم البته باید این نکته را عنوان کرد که تمام این اتفاقات نیاز به هم‌افزایی بین دستگاه‌های شهر و استان اصفهان دارد.

شاهمرادی تأکید کرد: تا زمانی که ما حوزه فرهنگ و هنر را به دید زینت، اسراف و خرج اضافی بنگریم، نباید انتظار داشت شاهد تحول در حوزه فرهنگ و هنر باشیم که متأسفانه این تفکر در ذهن برخی از تصمیم‌گیران ما وجود دارد، به همین خاطر است که در حوزه فرهنگ و هنر آن‌طور که باید اعتبار تخصیص پیدا نمی‌کند.

تهیه و تنظیم: کورش دیباج، دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 634152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.