نحوه عملکرد جنگل‌ها بر بهبود کیفیت زندگی شهری

اغلب شهرنشینان بر این باور هستند که تنها نزدیکی به فضاهای سبز شهری می‌تواند مزایایی مانند کاهش اضطراب، به حداقل رسیدن انتشار کربن و پاکی و خنکی هوا را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد، حال آن‌که جنگل‌های برون‌شهری نیز کیفیت زندگی آن‌ها را به‌طور قابل‌ توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقاتی که توسط پژوهشگران بسیاری انجام شده حاکی از آن است که حتی جنگل‌هایی که در فاصله‌های دور از محل سکونت ساکنان یک شهر واقع شده است می‌تواند از طریق کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی، بهبود سیستم‌های آب و تنوع زیستی سلامت شهرنشینان را به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد و بهبود کیفیت زندگی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. بدیهی است که وجود درختان، حتی در فاصله‌های دور از محل سکونت مردم می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلاینده منجر شود و همین امر به سهم خود نقش مهمی در به حداقل رساندن آلاینده‌های زمین ایفا می‌کند. جنگل‌ها، نزدیک یا دور از مراکز شهری، به روش‌های مختلف زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

نحوه عملکرد جنگل‌ها بر بهبود کیفیت زندگی شهری

اثربخشی جنگل‌ها بر بهبود سلامت و رفاه شهروندی

جنگل‌ها و درختان، فضاهای شهری را به مکان‌های بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند. در واقع، فضاهای سبز به مردم کمک می‌کند هوای سالم‌تری تنفس کنند و گرایش بیشتری به انجام فعالیت‌های جسمی داشته باشند. علاوه بر این، جنگل‌ها حتی اگر در فاصله‌های دور از مراکز شهری واقع شده باشد، نقش مهمی در کاهش دمای شدید هوا ایفا می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش دمای مراکز شهرها نیز اثربخش باشد. اثربخشی جنگل‌ها بر بهبود سلامت و رفاه شهروندی را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد:

جنگل‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند. همواره دمای فضاهای داخلی شهرها متأثر از اثرات جزایر گرمایی نسبت به حومه‌ها بالاتر است که این امر به سهم خود افزایش دود و ازن را به دنبال دارد و می‌تواند تقاضای آب و انرژی را نیز افزایش دهد، ضمن این‌که در بالا بردن احتمال ابتلای شهرنشینان به بیماری‌های مزمن تنفسی و حتی مرگ بسیاری از آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

درختان و جنگل‌ها می‌تواند سایبان‌هایی گسترده بر زمین و فضاهای شهری ایجاد کند و از این طریق، کاهش دما را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر تبخیر و تعرق ناشی از درختان به کاهش دما کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که جذب گازهای آلاینده توسط درختان می‌تواند در به حداقل رساندن خطر ابتلای شهروندان به بیماری‌های مرتبط اثربخش باشد.

این‌که درختان به طور برابر در سراسر شهرها توزیع شود، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند مزایای خود را مشمول حال تمام شهروندان کند. به عنوان مثال، مدیران تورنتو در کانادا، به منظور گسترش فضاهای سبز و بهره‌مند کردن سراسر شهر از مزایای درختان ابتدا به تهیه نقشه‌ای جامع از درختان کاشته شده در شهر پرداختند و به‌طور باورنکردنی متوجه شدند در مناطقی از شهر با پوشش درختی بالا، دمای هوا کمتر از حد میانگین بود، با این حال اثرات جزایر گرمایی به شدت در سایر محله‌ها با نرخ کمتر کاشت درختان، از کیفیت زندگی ساکنان کاسته بود.

نحوه عملکرد جنگل‌ها بر بهبود کیفیت زندگی شهری

درختان و جنگل‌ها سلامت روان ساکنان را بهبود می‌بخشد. ترافیک، گرما، آلودگی و صداهای آزاردهنده از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای بزرگ امروزی به‌شمار می‌رود که اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت روان ساکنان به جا گذاشته است. بدیهی است که درختان و به طور کلی، پوشش‌های گیاه‌ی می‌تواند به طور قابل‌توجهی اثرات هر یک از موارد ذکرشده را کاهش دهد و از این طریق در بهبود سلامت روان شهرنشینان اثربخش باشد. نزدیکی به فضاهای سبز به طور ویژه‌ای برای سلامت روان کودکان اهمیت دارد و می‌تواند زندگی و حتی وضعیت اقتصادی آن‌ها را نیز در آینده تحت تأثیر قرار دهد. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که کودکانی که نسبت به همسن‌های خود زمان بیشتری را در فضاهای سبز سپری می‌کنند، از آگاهی بیشتری در مورد محیط اطراف خود برخوردار هستند که این امر می‌تواند در بهبود رفتار و تلاش آن‌ها برای دستاوردهای بیشتر نقش مهمی ایفا کند.

جنگل‌ها دسترسی شهروندان را به خوراک سالم افزایش می‌دهد. بیش از ۳۵ درصد از مواد خوراکی که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد به وسیله حدود ۸۰۰ گونه گیاه تولید می‌شود که به‌طور قابل توجهی وابسته به گرده‌افشانی توسط حشرات و سایر جانداران است. جنگل‌ها، سکونتگاه‌هایی بسیار امن و مناسب برای بسیاری از حشرات و حیوانات گرده‌افشان به‌شمار می‌رود که به طور مستقیم دسترسی انسان‌ها را به غذا بهبود می‌بخشد.

نقش جنگل‌ها در حمایت از سیستم‌های آب و کاهش خطرات ناشی از کم‌آبی

بسیاری از شهرهای جهان با مشکلاتی مانند خشکسالی، سیل، کمبود دسترسی به آب پاک و سایر موارد مرتبط با سیستم‌های آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حال آن‌که جنگل‌های دور و نزدیک به مراکز شهری می‌تواند در کاهش اثرات این چالش‌های بسیار مؤثر باشد.

جنگل‌ها به تأمین آب پاک کمک می‌کند. در بسیاری از شهرهای جهان، کمبود آب پاک منجر به وقوع مشکلات جدی مرتبط با سلامت منجر می‌شود و می‌تواند شهرنشینان را به بیماری‌هایی مانند شکم روش و التهاب روده مبتلا کند و این در حالی است که بهبود کیفیت آب، صرف هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد که بسیاری از شهرها قادر به تأمین آن نیستند. وجود درختان و جنگل‌ها می‌تواند در پاکسازی هوا از آلاینده‌ها نقش مهمی ایفا کند و به واسطه آن، نه‌تنها در بهبود سلامت شهروندان اثربخش باشد، بلکه هزینه‌های شهری را برای تصفیه آب کاهش دهد.

جنگل‌ها احتمال وقوع سیل را به حداقل می‌رساند. بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر وقوع سیل‌های پی در پی خواهند گرفت و از نظر سلامت و اقتصاد، لطمه‌های جبران‌ناپذیری را تجربه خواهند کرد. وجود جنگل‌ها و درختان به واسطه جذب رواناب‌ها به خاک می‌تواند احتمال وقوع سیل‌ها را کاهش دهد و از این طریق در بهبود کیفیت زندگی شهروندان مؤثر باشد. علاوه بر این، آبی که در خاک جنگل‌ها و درختان ذخیره می‌شود، می‌تواند در تأمین آب مورد نیاز شهرنشینان نقش مهمی ایفا کند و مانع از وقوع خشکسالی و اثرات ناشی از آن در شهرها شود.

اثربخشی جنگل‌ها بر کاهش تغییرات اقلیمی

امواج گرمایی، وقوع سیل، بالا رفتن سطح آب دریاها و خشکسالی از مهم‌ترین تهدیدهای حاکم بر زندگی شهرنشینان امروز به‌شمار می‌رود که اغلب ناشی از تغییرات اقلیمی است. گزارش‌ها نشانگر آن است که بیش از ۷۰ درصد انرژی مصرفی سراسر دنیا در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین امر می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را در شهرها تشدید کند.

نحوه عملکرد جنگل‌ها بر بهبود کیفیت زندگی شهری

جنگل‌ها به کاهش دما و به حداقل رساندن تقاضای انرژی کمک می‌کند. اثربخشی درختان بر کاهش دمای هوا در شهرها نسبت به حومه‌ها دوبرابر است، چراکه از یک سو درختان از طریق ایجاد سایه به کاهش دمای محیط کمک می‌کند و از سوی دیگر باعث می‌شود ساکنان و کسب‌وکارها خود را با افزایش دما سازگار کنند و به واسطه آن، بهره کمتری از دستگاه‌های خنک‌کننده که خود نقش مهمی در انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه افزایش دما ایفا می‌کند، بگیرند. گزارش‌ها حاکی از آن است که وجود جنگل‌های شهری در ایالات متحده آمریکا به کاهش ۳۸.۸ میلیون مگاوات ساعت انرژی در هر سال منجر می‌شود که این امر به سهم خود ذخیره هزینه ۴.۷ میلیارد دلاری را به دنبال دارد، ضمن این‌که به جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده به ارزش ۳.۹ میلیارد دلار در سال منجر می‌شود.

جنگل‌ها به جداسازی کربن از خاک کمک می‌کند. درختان شهری در جداسازی کربن از خاک و در نتیجه بهبود کیفیت آن نقش مهمی ایفا می‌کند، با این حال پتانسیل این کار توسط درختان بسیار کم است و حتی به یک درصد نیز نمی‌رسد. به عنوان مثال، در سراسر چین، تفکیک کربن از خاک فضاهای سبز ۳۵ کلان‌شهر آن، حدود ۰.۳۳ درصد در سال است، با این حال همین میزان کم کربن نیز کیفیت خاک را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 634144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.