مادر در تربیت کودک چه نقشی دارد؟

یک متخصص روان‌شناسی کودک‌ونوجوان و روان‌درمانگر کودکان گفت: مادر از بدو تولد در پاسخ‌دهی به نیازهای کودک به‌خصوص نیازهای هیجانی‌وعاطفی وی، نقش مهمی را ایفا می‌کند. تعامل با مادر، دارای اهمیت بسیاری است، زیرا می‌تواند نقشی اساسی در آرامش‌دهی به کودک به خصوص ایمنی‌بخشی و ایجاد دلبستگی ایمن داشته باشد.

سعید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به ابعاد چندگانه تحول کودک که شامل بعدهای شناختی، حسی حرکتی، هیجانی، اجتماعی و اخلاقی است، دوران کودکی اهمیت بسیاری دارد. ابعاد تحولی کودک، نیازمند رشد و پاسخ‌گویی است و هر یک از ابعاد تحولی ذکر شده، نیازهایی محسوب می‌شوند که در ارتباط با محیط که عبارت است از محرک‌های مختلف مانند والدین در بستر خانواده، باید رشد یابند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نقشی که در ارتباط با تحول ابعاد رشدی کودک مورد توجه است، خانواده و والدین هستند، افزود: در کنار عامل خانواده، عوامل رسانه‌ها، مدرسه، اجتماع و فضای مجازی که امروزه استفاده بسیاری از آن صورت می‌گیرد، منجر به تحول ابعاد رشدی کودک می‌شوند، اما اساسی‌ترین نقش، متعلق به خانواده، والدین و از بین والدین متعلق به مادر است.

این متخصص روان‌شناسی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه مادر از بدو تولد در پاسخ‌دهی به نیازهای کودک به خصوص نیاز هیجانی و عاطفی وی، نقش مهمی را ایفا می‌کند، تصریح کرد: ابعاد تحولی کودک در شش سال اول کودکی فرد حائز اهمیت است؛ چراکه سیستم عصبی، در این سنین در حال رشد است و این در حال رشد بودن، متناسب با پاسخ‌دهی به نیازها در تعامل با محیط، می‌تواند تأثیری شگرف و ماندگار بر سیستم عصبی فرد داشته باشد.

ضرورت ایجاد آرامش، ایمنی‌بخشی و ایجاد دلبستگی ایمن برای کودک

وی ادامه داد: انعطاف‌پذیری در سیستم عصبی، یکی از مجموعه‌های کارکردهای اجرایی است که در ارتباط با سازگاری با محیط، فرایند یادگیری، بازی و سایر فرایندهای در حال شکل‌گیری در سنین پیش‌دبستانی، فرمان‌دهی بدن و کودک را برعهده دارد و در کنار فرایند بازی، فرایندهای تقلید، تخیل و زبان نیز شکل می‌گیرد.

رحیمی با بیان اینکه با توجه به انعطاف‌پذیری مغزی، هرچه محیط غنی‌تر باشد سطح پذیرایی، تحول و افزایش مهارت‌ها در سنین پیش‌دبستانی بسیار بالاتر است، اظهار کرد: مجموعه کنش و واکنش‌هایی که در ارتباط با کودک و محیط در حال شکل‌گیری است، طی شش سال ابتدایی زندگی فرد بسیار اثربخش است.

وی ادامه داد: عامل تعامل با مادر، دارای اهمیت بسیاری است و مادر می‌تواند نقشی اساسی در آرامش‌دهی به کودک به خصوص ایمنی‌بخشی و ایجاد دلبستگی ایمن داشته باشد؛ این موضوع تا پایان سه‌ونیم سالگی اتفاق می‌افتد و اگر کودک، مادری داشته باشد که با احترام، صادقانه و همدلانه با او همراهی کند و به عنوان یک هم‌بازی برای فرزند محسوب شود، پاسخ‌دهی هیجانی به میزان بسیار بالایی، در آن کودک شکل خواهد گرفت.

این متخصص روان‌شناسی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه در پی پاسخ‌دهی نیاز هیجانی کودک، پاسخ‌دهی به سایر نیازهای وی راحت‌تر انجام می‌شود، گفت: پاسخ‌دهی هیجانی، جزو بعد رشدی هیجانی عاطفی است و اگر مادری، پذیرش بی‌قید و شرط فرزند خود را داشته باشد، او را در فضایی آرام تربیت و دلبستگی ایمن ایجاد می‌کند که در پی آن، میزان امید، توکل، تاب‌آوری و شادکامی کودک در سنین بعد، تضمین می‌شود.

کد خبر 634016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.