ایمن‌سازی ۵۰ ساختمان ناایمن در اصفهان / مردم هنگام خرید ملک از همه موارد قانونی آگاه باشند

خردادماه امسال بود که معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اعلام کرد حدود ۳۲۸ ساختمان ناایمن در سطح این کلان‌شهر وجود دارد که نکات ایمنی در آن‌ها رعایت نشده و در ابعاد مختلف ایمنی دچار مشکل است؛ اما آیا در حال حاضر تعداد این ساختمان‌ها افزایش یافته یا با ایمن‌سازی از تعداد آنها کاسته شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر در شهرها تعدادی از ساختمان‌ها بسیار پرخطر و تعدادی به نسبت کم‌خطرتر و تعدادی از ساختمان‌ها نیازمند تجهیزات ایمنی است. توجه به سازوکارهای ساخت‌وساز و اولویت تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها از ضرورت‌های اصلی در روند ساختمان‌سازی است که باید رعایت شود.

در حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان یکی از اقدامات مشترکی که با اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، نظام مهندسی و آتش‌نشانی به‌عنوان متولیان اصلی حوزه ساخت‌وساز انجام شده است، شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر، بلندمرتبه یا ساختمان‌های پرمصرف از نظر نوع استفاده است.

در پنج سال گذشته که بازدید مشترک از ساختمان‌های بااهمیت و بلندمرتبه (شش طبقه به بالا) شهر اصفهان انجام شد، گزارشی از وضعیت ایمنی آنها در ابعاد مختلف تهیه و به مالک یا مالکان ابلاغ شده است؛ اگر نیاز به انجام اصلاحاتی وجود داشت، تذکر داده می‌شد و آنها موظف بودند تا زمان انجام نوبت بازدید بعد، اصلاحات لازم را انجام دهند.

البته بخش زیادی از ساختمان‌های ناایمن، ساختمان‌های تجاری و اداری است که شامل فرسودگی نیز شده است. کسبه بسیاری از پاساژهای قدیمی که ساخت آنها مربوط به قبل از انقلاب اسلامی بوده است باید مسائل مربوط به پیشگیری را رعایت کنند و شهرداری نمی‌تواند راساً برای اصلاحات اقدام کند.

برای آگاهی از وضعیت فعلی ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان و اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی این سازه‌ها، گفت‌وگویی را با احمدرضا کیانی، مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تاکنون برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌های شهر اصفهان چه اقداماتی انجام شده است؟

کارگروه پایش ساختمان‌های بلندمرتبه و ناایمن شهر اصفهان از اواسط سال ۹۶ با حضور سه نفر از مجموعه نظام مهندسی اصفهان، و از مجمو عه سازمان‌های آتش‌نشانی، اداره کل راه‌وشهرسازی، معاونت شهرسازی شهرداری و مدیریت بحران شهرداری اصفهان هر کدام یک نفر، تشکیل شده است، همچنین نماینده هر منطقه شهرداری در این کارگروه به نسبت محدوده بازدید از ساختمان‌ها، حضور پیدا می‌کند.

این بازدیدها به صورت یک روز در هفته انجام می‌شد که تلاش شده است به سه روز در هفته افزایش یابد تا سریع‌تر به موضوعات ساختمان‌های ناایمن رسیدگی شود.

در حال حاضر چه تعداد ساختمان ناایمن در نصف‌جهان وجود دارد؟

از سال ۹۶ تاکنون حدود ۴۳۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده و از اوایل امسال نیز شناسایی‌ها، پایش و ارزیابی توسط کارگروه آغاز شده است که حدود ۵۰ ساختمان در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان پایش و مکاتبات آن با منطقه مربوطه انجام شده تا ایراد ساختمان‌ها از طریق مسئولان منطقه به مالک یا مالکان اعلام شود.

ایمن‌سازی ۵۰ ساختمان ناایمن در اصفهان/ مردم هنگام خرید ملک از همه موارد قانونی آگاه باشند

آیا با توجه به نکات ایمنی اعلام شده و ایمن‌سازی مالکان، این آمار کاهش یافته است؟

تاکنون حدود ۵۰ ساختمان ناایمن شهر اصفهان ایمن‌سازی شده است، در این راستا ایرادهای تمام ساختمان‌هایی که توسط کارگروه پایش ساختمان‌های بلندمرتبه و ناایمن شهر اصفهان بررسی شده است به منطقه اعلام می‌شود و مالکان موظف به رفع ایرادها هستند.

نگاه ما نخست به مجموعه‌های عمومی شهر همچون پاساژها، بازارها و مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های مربوط به بخش خصوصی و ارگان‌ها است، بنابراین مالکان ساختمان‌های ناایمن باید بدانند که نظارت و پیگیری تا زمان ایمن‌سازی ساختمان‌ها ادامه دارد.

طبق آخرین مکاتبات انجام شده با مدیران مناطق شهرداری، مقرر شد تا نتیجه مکاتبات قبلی کارگروه اعلام شود و چنانچه مجموعه‌ای در این راستا همکاری لازم را نداشته باشد، باید با مدیریت بحران استانداری و دادستان هماهنگی لازم انجام و موضوع مطرح شود تا مسئولان مربوطه الزامات قانونی و اعمال قانون را تا مرحله دریافت تعهد برای ایمن‌سازی یا پلمب ساختمان انجام دهند.

هنوز تعدادی از سازه‌های نوساز شهر ناایمن است و حتی با وجود سکونت افراد، پایان کار ندارد و به نوعی ساکنان آن در این ساختمان‌ها گرفتار شده‌اند!

بی‌شک ساختمان‌هایی که پایان کار ندارد، دارای ایراد در زمینه ایمنی و ساختمان بوده است، لذا بیشتر ساختمان‌هایی که در حال حاضر ناایمن است، عمر مفید خود را گذرانده و نیاز است به لحاظ سازه‌ای نیز بررسی شود اما علت نداشتن پایان کار در ساختمان‌های نوساز، رعایت نکردن موارد ایمنی در آن بوده است؛ معاونت شهرسازی یا سازمان آتش‌نشانی به عنوان ناظر موارد ایمنی را کنترل می‌کنند تا مشکلی نداشته باشد.

چنانچه مشکلی در ساختمان مشاهده شود و ایراد برطرف نشود، پایان کار ساختمان امضا نخواهد شد؛ سازوکاری که از گذشته تا کنون با جدیت در مجموعه شهرداری اصفهان وجود داشته است مبنی بر ایمن بودن ساختمان‌ها است.

وقتی قرار است ملکی خریداری کنیم، ندانستن قانون نافی رفع مسئولیت ما نخواهد بود، لذا ما در شهرداری نمی‌توانیم به عنوان ناظر معاملات خصوصی مردم در خرید و فروش آن‌ها دخالت کنیم، بی‌شک کسی که قصد خرید ساختمان دارد، باید الزامات قانونی آن را بداند و مشاوران املاک نیز باید خریدار را از تمام شرایط ملک آگاه کنند یا خریدار با مراجعه به شهرداری منطقه محل، اطلاعات جامعی از تمام زوایای ملک دریافت کند.

بنابراین مردم باید هنگام خرید ملک و ساختمان از همه موارد قانونی آگاه باشند و تحقیقات لازم را انجام دهند تا دچار دردسرهای پایان کار، پروانه ساختمانی یا سند نشوند و مشکل سازه‌ای و ایمنی برای آن‌ها به وجود نیاید، لذا تا پیش از اطمینان از تمام موارد مذکور باید از خرید هرگونه ملک خودداری کنند.

کد خبر 633995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.