معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

معماری سبز راهکاری در ساخت‌وساز است که هدف از اجرای آن استفاده بهینه از انرژی است. در واقع با استفاده از این نوع معماری می‌توان در داخل ساختمان‌ها از انرژی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. در معماری سبز یکی از مهم‌ترین نکاتی که مورد توجه قرار می‌گیرد کاربرد معماری بومی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معماری سبز به‌نوعی از ساخت‌وساز گفته می‌شود که اهداف محیط‌زیستی را دنبال می‌کند. این سبک معماری در چند دهه اخیر در تمام جهان مورد استقبال قرار گرفته است. تمام معماران مشهور دنیا در پی آن هستند که بتوانند پروژه‌های خود را در این جهت حرکت دهند. همین عوامل موجب می‌شود محیط زندگی و جوامع بشری به سمت سالم‌تر بودن سوق یابند؛ چیزی که سلامت و شادابی بیشتر تمام افراد را به دنبال دارد.

معماری سبز به‌عنوان راهکاری در ساخت‌وساز است که هدف از اجرای آن استفاده بهینه از انرژی است، در واقع با استفاده از این نوع معماری می‌توان در داخل ساختمان‌ها از انرژی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. در معماری سبز یکی از مهم‌ترین نکاتی که مورد توجه قرار می‌گیرد کاربرد معماری بومی است.

ایده این نوع معماری به‌صورت جهانی مطرح بوده و در عصر حاضر به‌عنوان یک راهکار برای برطرف کردن نیاز انسان امروزی مطرح شده است. در واقع معماری سبز دارای ویژگی‌هایی است که در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف به شکل‌های متنوعی بروز می‌کند و در موقعیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌توان آن را به شکلی متفاوت مشاهده کرد.

معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

هدف در این نوع معماری کاربرد مواد و مصالحی است که دارای چرخه طبیعی هستند. بدین ترتیب این نوع مصالح کاربردی و منابع کارآمد به نحوی مورد توجه قرار می‌گیرند که در محافظت از کیفیت زندگی بشر قدم بردارند. با این نوع معماری روی سیستم‌های طبیعی ارزش‌گذاری بیشتری صورت خواهد گرفت و زمین‌ها به شکلی مطلوب مورد کاربری قرار خواهند گرفت. در معماری مدرن استفاده از روش‌های مطلوب در جهت معماری سبز مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

معماری سبز به سبک مدرن ساختمان‌سازی گفته می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه پروژه‌های ساخت‌وساز و پیمانکاران این حوزه قرار گرفته است. ساختمان‌های سبز که با معماری مدرن و به این سبک، طراحی و ساخته می‌شوند، مسیر جدیدی را برای حرکت رو به رشد، مطابق با فناوری‌های نوین روز فراهم می‌کنند.

برای اجرای معماری و ساختمان‌های سبز، اساس کار، قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست و طبیعت قرار داده می‌شود. این سبک معماری، بیشتر مورد توجه افرادی است که به‌نوعی، دوستدار محیط زیست هستند.

شاید تاکنون مطالبی را درباره انرژی‌های نو یا سلول‌های خورشیدی در ساختمان‌های سبز خوانده یا شنیده باشید که در حقیقت، همه سبکی از پروژه‌های ساختمانی دوستدار محیط زیست هستند. معماری سبز نیز همین اهداف را دنبال می‌کند. اگر به نمای یک ساختمان که مطابق با سبک معماری سبز ساخته شده است، نگاه کنید، منظره‌ای منحصربه‌فرد از طبیعت را در کنار سازه‌های شهری مشاهده می‌کنید؛ چیزی که اگر حرفه‌ای و ماهرانه طراحی شده باشد، در نوع خود، حیرت‌انگیز و شگفت‌آور است.

چرا معماری سبز برای شهرسازی پیشنهاد شده است؟

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد معماری سبز تا چه اندازه در شهرسازی مفید و مؤثر است. مهم‌ترین و اولین عاملی که در این مورد موردتوجه قرار دارد، در حقیقت، تغییر سبک زندگی به سمت استفاده از انرژی‌های نو و همچنین نزدیک بودن با فضای سبز و محیط زیست است. استفاده از پروژه‌های ساخت‌وساز و احداث ساختمان‌های سبز، ابتدا از مناطق و محله‌های کوچک و شهرهایی با وسعت کوچک‌تر آغاز شد. این پروژه‌ها به‌صورت متمرکز وجود دارند.

تمام تجهیزات یا ملزومات و ملاحظاتی که در معماری سبز اجرا می‌شوند، مصرف کمتر منابع انرژی را فراهم می‌کنند. علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان سبز و هدایت شهروندان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی دیگر از مزایای که معماری سبز برای شهرسازی ارائه می‌دهد، زیبایی بیشتر نمای شهری است؛ چیزی که آرامش خانواده‌ها را فراهم می‌کند. تمام عوامل فوق موجب می‌شود مدیریت شهری به‌سادگی امکان‌پذیر باشد.

در سال‌های اخیر، استراتژی‌هایی برای شهرهای در حال توسعه تدوین شده است که بر مبنای معماری سبز قرار می‌گیرد. اگرچه رشد و توسعه این طرح به فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی قوی نیاز دارد، اما یک پروژه به‌شدت جذاب و کارآمد است.

معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

نکات مهم در اجرای معماری سبز در ساختمان

در اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز نکات زیادی وجود دارد تا در جهت یک پروژه معماری سبز حرکت کند. یکی از این موارد مهم، انتخاب مصالح به‌صورت صحیح است؛ به این معنا که مصالحی که در ساخت ساختمان‌های سبز به کار می‌روند باید از هر نظر سازگار با محیط زیست باشند. اگر از فناوری‌های پیشرفته در ساخت ساختمان استفاده می‌شود، مصالح مدرن نباید آلایندگی و تأثیرات منفی بر محیط زیست بگذارند.

یکی دیگر از نکات مهم برای معماری سبز و ساختمان‌سازی، استفاده از تجهیزات و تاسیساتی است که موجب مصرف بهینه انرژی شود. تاسیساتی نظیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و دستگاه‌های تهویه مطبوع که مهم‌ترین دستگاه‌های داخل ساختمان را تشکیل می‌دهند، نمونه‌ای از این سیستم‌ها هستند.

اگر تجهیزاتی که در ساختمان سبز نصب می‌شود، از نظر مصرف انرژی بهینه‌سازی شده باشند؛ این کار باعث خواهد شد تا سلامت و امنیت افراد داخل ساختمان تضمین شود و در نتیجه، آرامش و رفاه بیشتری برای آن‌ها تأمین خواهد شد.

در یک عبارت کلی، مهم‌ترین مزایای معماری سبز برای ساختمان، شامل مزایای اقتصادی، سازگاری با محیط زیست، تأمین آسایش و رفاه بیشتر برای زندگی و البته حس زیبایی‌شناسی برای محوطه شهری است.

اصولی که برای معماری سبز در ساختمان‌ها معرفی شده، نحوه طراحی و ساخت این پروژه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که یک ساختمان منحصربه‌فرد تمام نیازهای آب و انرژی خود را در موقعیت به خصوص در اختیار داشته باشد؛ بدون اینکه هیچ آلودگی برای محیط زیست ایجاد شود.

ساختمان سبز علاوه بر زیبایی و تنوع، زمینه را برای اجرای سیستم‌های بهینه‌سازی شده و کارآمد برای زندگی فراهم می‌سازد.

ساختمان‌های سبز چگونه طراحی می‌شوند؟

با کمی دقت در معماری ساختمان‌های سبز که در گوشه و کنار جهان در کشورهای مختلف ساخته شده‌اند، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که این ساختمان‌ها معمولاً به برج‌های مسکونی و تجاری چند طبقه و آسمان‌خراش‌ها تعلق دارد. ساختمان‌هایی که معماری سبز دارند با درختچه‌ها، گل‌ها و گیاهان سبز طراحی و تزئین می‌شوند. این گیاهان در تراس پنجره‌ها یا روی بام ساختمان قرار می‌گیرند. چیزی که با نام بام سبز می‌شناسیم در حقیقت، بخشی از این معماری محسوب می‌شود.

فرض کنید یک آسمان‌خراش با استفاده از تکنیک معماری سبز، طراحی و ساخته شده است. علاوه بر اینکه مدل معماری سازه می‌تواند به سبک‌های مدرن امروزی اجرا شود، نحوه محوطه‌سازی یا نمای بیرونی بنا نیز براساس یک ساختمان سبز، نمای جذابی را ارائه می‌دهد؛ دیوارهای بیرونی که با پیچک‌ها و سبزه‌های بالارونده پوشیده شده‌اند، زیبایی این پروژه‌ها را دوچندان کرده‌اند.

زیباترین و معروف‌ترین مدل‌های معماری سبز در جهان

معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

معماری ساختمان سبز با مدل DNA در شهر تایپه، تایوان

یکی از جذاب‌ترین مدل‌های معماری سبز که از مدل DNA بدن انسان الهام گرفته شده است، ساختمانی است که در شهر تایپه در کشور تایوان قرار دارد. این بنا توسط یک معمار حرفه‌ای با نام "وینسنت کالبوت" طراحی شده است.

این برج زیبا و شگفت‌انگیز دارای حدود ۲۳ هزار گونه گیاهی است که در قسمت‌های مختلف آن به کار رفته است. مهم‌ترین مزیتی که این ساختمان از نظر زیست‌محیطی ایجاد کرده، کمک به تهویه هوای منطقه و بهبود شرایط زیست‌محیطی شهر است.

معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

ساختمان اِوِرگرین در ونکوور، کانادا

یکی دیگر از معروف‌ترین مدل‌های معماری سبز در جهان، در شهر ونکوور کانادا قرار دارد. این ساختمان چند طبقه به‌صورت پلکانی طراحی شده است و در هر طبقه می‌توانید باغ‌های سرسبز را مشاهده کنید. طراح این بنا، فردی با نام "آرتور اریکسون" بوده است.

معماری سبز از مبانی تا ضرورت اجرا

معماری ساختمان جنگل عمودی در شهر میلان، ایتالیا

یکی دیگر از جذاب‌ترین مدل‌های معماری سبز که در حقیقت شبیه به یک برج چند طبقه مرتع است، با نام جنگل عمودی شناخته می‌شود. این برج در شهر میلان قرار دارد و در سال ۲۰۱۴، توسط معمار معروف، "استفانو بویری" طراحی و ساخته‌شده است. تمام بخش‌های این ساختمان با درختچه‌ها و گیاهان سرسبز و متنوع پوشیده شده است. نمای این برج، بسیار زیبا بوده و اثرات مثبتی بر محیط زیست این منطقه داشته است. مهم‌ترین فایده این ساختمان، کاهش حجم دی اکسید کربن هوا در این حوزه است.

کد خبر 633990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.