بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان، نماد اسلام و تمامیت آن هستند و برای مسلمانان جهان اهمیت زیادی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دین اسلام دارای تاریخ و فرهنگ غنی است و معماری اسلامی به دلیل زیبایی خاص و زیرساخت‌های شگفت‌انگیز خود در جهان شهرت دارد و شامل مساجد باشکوهی است که نه تنها مرکز نماز و عبادت مسلمانان، بلکه کانون برادری آن‌ها محسوب می‌شود. این سازه‌ها تنها بنای صرف نیستند، بلکه نماد اسلام و تمامیت آن هستند و برای جهان اسلام اهمیت زیادی دارند. در ادامه شما را با زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد جهان آشنا می‌کنیم:

مسجد بیت‌المکرم

مسجد بیت‌المکرم که در شهر داکا، پایتخت بنگلادش واقع شده است، هنگام اذان، هزاران نفر از مسلمان را به سوی خود جذب می‌کند. این مسجد که در سال ۱۹۶۸ ساخته شد، ۲۱ هزار متر مربع مساحت دارد. مسجد بیت المکرم ابتدا ظرفیت ۱۰ هزار نفر را داشت، اما دولت بنگلادش برای جلوگیری از ازدحام جمعیت به‌ویژه در ماه رمضان، تصمیم گرفت ظرفیت آن را تا ۴۰ هزار نفر افزایش دهد. اگرچه این مسجد اصول سنتی معماری را حفظ کرده است، اما ویژگی‌های معماری مدرن را نیز دارد. مسجد هشت طبقه‌ای بیت المکرم دارای پارکینگ، کتابخانه و اماکن تجاری است و هر سال در ماه رمضان در حیاط آن نمایشگاه کتاب‌های دینی برگزار می‌شود.

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی در پایتخت هندوستان قرار دارد و از سه گنبد تشکیل شده است. حیاط این مسجد گنجایش ۲۵ هزار نمازگزار را دارد. مناره ۴۰ متری مسجد جامع از سنگ مرمر قرمز ساخته شده است. این مسجد که یکی از جاذبه‌های گردشگری دهلی نو محسوب می‌شود، به‌دلیل معماری خاص و نقوش زیبا، به عنوان یکی از زیباترین مساجد کشور هند شناخته می‌شود. مسجد جامع دارای قدمت بسیار طولانی است و آثار تاریخی زیادی در موزه آن نگهداری می‌شود.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجد شیخ زائد

مسجد شیخ زائد در شهر ابوظبی قرار دارد و دارای مساحتی بیش از ۲۲۰۰ متر مربع است. این مسجد با گنبدهای سفید و مناره‌ای که با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است، زیبایی خاصی دارد. پروژه ساخت این بنا در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و مدت ۱۱ سال طول کشید. مسجد شیخ زائد در سال ۲۰۰۷ برای نمازگزاران افتتاح شد. این مسجد در مناسبت‌های مذهبی می‌تواند ۴۱ هزار نفر را در خود جای دهد و از این رو در فهرست زیباترین و بزرگ‌ترین مساجد جهان قرار گرفته است. نام این مسجد از بنیان‌گذار آن، شیخ زائد بن سلطان آل نهیان گرفته شده است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجد جامع شهرک بحریه

این مسجد بزرگ در شهر لاهور پاکستان قرار دارد و دارای حیاط وسیعی است که به یک راهرو منتهی می‌شود. مسجد جامع شهرک بحریه می‌تواند ۲۵ هزار نمازگزار در حیاط سرپوشیده و ۷۰ هزار نفر را در سالن اصلی خود جای دهد. هفتمین مسجد بزرگ جهان دارای گنبدها و مناره‌های زیبایی است که رنگ و بوی معماری مغول را دارد.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجد فیصل

اسلام‌آباد شهری با زیبایی‌های دیدنی بی‌نظیر است که ششمین مسجد بزرگ جهان با معماری زیبای اسلامی را در خود جای می‌دهد. مساحت مسجد فیصل فضای کافی برای ۳۰۰ هزار نمازگزار را دارد. این مسجد با همکاری دولت عربستان و در سال ۱۹۸۶ تکمیل شد. معماری این مسجد توسط یک طراح ترک به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد انجام شده است و فضای بادیه‌نشینان بیابانی را به تصویر می‌کشد.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجد استقلال

چهارمین مسجد بزرگ جهان در جاکارتای اندونزی واقع شده است. مسجد استقلال اکنون حدود ۹۵ هزار متر مربع مساحت دارد و ۱۲۰ هزار نمازگزار را پوشش می‌دهد. این مسجد از دو بنای مکعبی شکل تشکیل شده است که یکی بزرگ و دیگری کوچک‌تر است. مسجد استقلال، هفت ورودی دارد که به عنوان عدد مقدس در نظر گرفته شده و اسماءی الهی نیز روی آن‌ها نوشته شده است. طبقه زیرین مسجد به محل وضوی اختصاص یافته است و تالار اصلی مسجد نیز در طبقه اول ساخته شده است.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجد النبی

مسجد النبی نشان عروج اسلامی در جهان است و ظرفیت یک میلیون نفر را دارد. مساحت این مسجد ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع است و در طول سال، میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند. مسجد النبی فقط یک مسجد نیست، بلکه یک دانشگاه معنوی است و به عنوان بنیاد بزرگ مسلمانان جهان شناخته می‌شود. این مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر اکرم (ص) ساخته شد و در دوره‌های مختلف توسعه یافت.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

مسجدالحرام

مسجدالحرام با مساحت ۳۵۶ هزار و ۸۰۰ متر مربع، بزرگ‌ترین مسجد جهان و یکی از مکان‌های زیارتی در زمان حج است. این مکان از آن رو مسجدالحرام نام گرفته است که خداوند متعال اطراف آن را حرم دانسته و کشتار هر جنبنده‌ای در این ناحیه حرام است. تاریخچه غنی و معماری بی‌نظیر مسجدالحرام باعث شده است علاوه بر مسلمانان، هر سال گردشگران زیادی در مکه حضور یابند و در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. سازنده این مسجد تاریخی حضرت ابراهیم (ع) است و حجرالاسود، مقام ابراهیم و تپه‌های صفا و مروه از مکان‌های مهم آن محسوب می‌شود. این مسجد با وجود وسعت زیاد خود، هر سال برای پذیرایی از میلیون‌ها عبادت‌کننده در ایام حج گسترش می‌یابد.

بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد جهان کدامند؟

ترجمه از لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 633964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.