ابتکارات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

وجود فضاهای سبز در مناطق مختلف شهر، علاوه بر بهبود آب‌وهوا و کاهش آلودگی، تأثیرات چشمگیری را بر بهبود کیفیت کلی زندگی شهرنشینان بر جای می‌گذارد و در این راستا بعضی از شهرهای جهان اقدامات ویژه‌ای را انجام داده‌اند که قابل توجه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم در سراسر جهان با گسترش همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به اهمیت فضاهای سبز در شهرها بیشتر پی بردند. چراکه تنها راه نجات از انزوا در بافت متراکم شهری، پناه بردن به فضاهای باز سبز بود. با این وجود بسیاری از شهرهای جهان که برنامه‌ریزی صحیحی از حیث مناظر شهری نداشتند در فراهم آوردن فضاهای سبز عادلانه برای ساکنان خود شکست خوردند و اینجا بود که اغلب مسئولان شهری بر تأثیر وجود فضاهای سبز بر سلامت جسمی و روانی شهروندان آگاه شدند.

بعضی از شهرهای جهان بیش از شیوع کرونا تمرکز اقدامات خود را بر توسعه فضاهای سبز شهری قرار داده بودند و به این ترتیب توانستند جایگاه ویژه‌ای را در این رابطه به دست بیاورند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

کالیش

شهر کالیش لهستان در راستای حمایت از قوانین محیط زیستی، ساکنان را تشویق کرد با احداث باغ بام یا نمای سبز از دادن مالیات بر دارایی معاف می‌شوند. شهرداری شهروندان را تشویق کرد تا اقدامات کاهش تغییرات اقلیمی را جدی‌تر بگیرند؛ به این منظور تصمیم گرفته شد، شهروندان در صورت سبز کردن بام یا نما، از مالیات املاک معاف شوند؛ با این کار مردم تشویق شدند برای کاهش هزینه‌ها، اقدامات سبز انجام دهند.

این اقدام از یکم ژانویه ۲۰۲۲ برای کاشت گیاهان چندساله روی پشت‌بام که پوشش گیاهی چند فصلی را برای ساختمان فراهم می‌کند یا برای سبز شدن حداقل یک دیوار از ساختمان با درختان انگور، اجرا شد. همچنین ساختمان‌هایی که دارای تأسیسات باغ عمودی بودند برای سال ۲۰۲۳ مشمول معافیت مالیاتی ملک شدند.

اقدامات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

بروکسل

مدیران فضای سبز بروکسل تصمیم گرفتند با در اختیار قرار دادن نهال درختان به شهروندان، این شهر بلژیک را به سبزترین شهر این کشور تبدیل کنند. این ابتکار بخشی از طرح سایه‌اندازی بروکسل ۲۰۲۰-۲۰۳۰ (Plan Canopée) با هدف مبارزه با تغییرات آب‌وهوا و کمک به محیط شهری پایدارتر است.

طرح سایه‌اندازی بروکسل تا حد زیادی بر درختان به عنوان منبع پایدار تمرکز دارد، چراکه مزایای بسیاری برای محیط زیست دارد. به عنوان مثال، یک درخت در طول عمر خود تا ۱۲۰ کیلوگرم CO۲ ذخیره می‌کند یا هر سال تا ۲۰ کیلوگرم ذرات ریز گرد و غبار را جذب می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها زیستگاه بسیار مناسبی برای انواع حیوانات هستند.

مدیر فضای سبز بروکسل در این رابطه گفت که هدف شهر حفظ و تراکم بافت گیاهی در فضاهای عمومی است و شهروندان می‌توانند نقش عمده‌ای در طرح جوان‌سازی داشته باشند، چراکه رکن اصلی این طرح سبزسازی، شهروندان هستند.

اقدامات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

اشتوتگارت

مقامات شهر اشتوتگارت با هدف ترویج باغداری شهری به عنوان یک سیاست رسمی، نوعی اتاقک‌های سبز شهری را در اختیار ساکنان خود قرار می‌دهند تا بتوانند با طبیعت ارتباط دوباره برقرار کنند و شاهد تنوع زیستی بیشتر شهر خود باشند.

شهرداری اشتوتگارت سالانه ۲۵۰ هزار یورو را برای پروژه‌های باغبانی شهری اختصاص می‌دهد، چرا که تمایل به باغداری و احداث فضای سبز یک سنت قدیمی در میان ساکنان آن است. در گذشته صنعتگرانی که در این شهر ساکن بودند در فضای بین خانه‌ها لوبیاچیتی بالا رونده می‌کاشتند تا علاوه بر تأمین مواد غذایی، محیط سالمی را برای خود مهیا کنند. امروزه هم شهروندان در خانه‌های خود و همچنین مسئولان شهری در فضاهای عمومی این سنت کاشتن را ادامه داده‌اند و مهم‌تر اینکه برای ترویج آن نیز حمایت مالی می‌کنند.

این اتاقک‌ها به گونه‌ای ساخته شده است که امکان جابه‌جایی آن در هر نقطه از شهر وجود دارد؛ شهرداری بنا بر برنامه‌ریزی‌های خود در زمان‌های مختلف مکان این اتاقک‌های سبز را تغییر می‌دهد تا تمام ساکنان شهر از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اقدامات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

آتن

آتن ادعا کرده که تا چند سال آینده از پایتخت یونان، جنگلی کاملاً سبز به وجود خواهند آورد که در آن تمام مردم به هوای پاک دسترسی کافی دارند. استفاده از فضاهایی که تا کنون خیلی مورد استفاده قرار نگرفته، در اولویت شهردار آتن برای رسیدن به هدف خود قرار خواهد داشت که در این راستا نیز یکی از مناطق دور افتاده و فراموش شده شهر به فضایی سبز تبدیل شد. استقبال مردم از این فضای سبز زیبا و افزایش پویایی باورنکردنی در میان آنان، مقامات پایتخت یونان را به دادن وعده برای تبدیل سایر فضاهای مرده شهر به پوشش‌های گیاهی سوق داد.

اقدامات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

وین

شهرداری وین با هدف ایجاد مناظر شهری خنک‌تر، به دام انداختن CO2 و تنوع زیستی برای مبارزه با تغییرات آب و هوا، ابتکار نصب فضاهای سبز کوچک در نما، سقف و حیاط ساختمان‌ها را انجام داد.

برای این کار، شهرداری وین، بودجه‌ای را برای نصب تأسیسات سبز و مشاوره در مورد اینکه چه نوع فضای سبزی برای ساختمان مناسب است و همچنین نحوه حفظ و نگهداری آن‌ها در نظر گرفت. شهرداری بام‌های سبز را تا ۲۰ هزار یورو، سبز کردن نمای کنار خیابان را تا ۵۲۰۰ یورو و سبزسازی حیاط را تا ۳۲۰۰ یورو تأمین مالی کرد.

اقدامات شهرهای جهان برای گسترش فضاهای سبز

کد خبر 633838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.