هیچ کلاس درسی در استان اصفهان از نظارت مغفول نیست

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: سرگروه‌های درسی در مناطق و نواحی کلاس‌ها را رصد می‌کنند و گروه‌های درسی استان نیز این نظارت را در تمام مدارس روستایی و شهری دارند و هیچ کلاسی از نظارت مغفول نمی‌ماند.

وجیهه فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تحصیل ۵۱۳ هزار و ۴۱۳ دانش‌آموز در مدارس مقطع ابتدایی استان اصفهان، اظهار کرد: تا حدودی افت تحصیلی در دانش‌آموزان مشاهده می‌شود علاوه بر آن مسائل تربیتی هم تا حدودی تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفت.

وی ادامه داد: آموزش حضوری ویژگی‌های دیگری دارد و در کنار هم بودن دانش‌آموزان باعث ساخته شدن و پیشرفت آن‌ها است که در دوران کرونا این حضور وجود نداشت و تا حدود زیادی در افت درسی و رفتاری دانش‌آموزان تأثیر داشت، اما هنوز نمی‌توان از این موضوع درصدی ارائه داد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان درباره روش جبران عقب‌ماندگی‌های درسی بعد از کرونا در مدارس، افزود: طرح «تثبیت و یادگیری» در دوران تابستان در مدارس اجرا شد و دانش‌آموزانی که نمرات نیاز به تلاش یا قابل‌قبول دریافت کرده بودند در این طرح شرکت کردند و اوایل شهریورماه از آنها آزمون گرفته و نمره آن‌ها برای خردادماه ثبت شد و این‌گونه جبران درصدی از افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان انجام شد.

وی اضافه کرد: در طول سال نیز این طرح جبرانی ادامه یافت و دانش‌آموزان دچار ضعف و افت درسی، در روزهای پنجشنبه کلاس‌های جبرانی و آموزش‌های بیشتری دریافت کردند.

نظارت بر کیفیت تدریس معلمان مناطق روستایی اصفهان با اجرای طرح «راهبران آموزشی»

فاضل درباره نظارت بر کیفیت تدریس معلمان، گفت: برنامه‌ای تحت عنوان «راهبران آموزشی» در مناطق روستایی اجرا می‌شود که در هر منطقه یک یا دو نفر راهبر آموزشی با انجام مصاحبه از مدرسان و کارشناسان آموزشی انتخاب شدند و دوره‌های حضوری تحت عنوان «توانمندسازی راهبران» برای آنها برگزار شده است.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر این افراد بر مدارس نظارت دارند و کیفیت تدریس را با بازدیدهای لازم بررسی می‌کنند، علاوه بر این سرگروه‌های درسی در مناطق و نواحی کلاس‌ها را رصد می‌کنند و گروه‌های درسی استان نیز این نظارت را در تمام مدارس روستایی و شهری دارند و هیچ کلاسی از نظارت مغفول نمی‌ماند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در تمام مناطق افت تحصیلی دیده می‌شود که برای همه مناطق حتی مناطقی که در زمان کرونا تعطیلی زیادی نداشتند و وضعیت بهتری دارند، طرح تثبیت و یادگیری اجرا شد، زیرا لازم است به طور مرتب و در هر شرایطی برای تثبیت و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

وی درباره میزان بازماندگی از تحصیل در استان اصفهان، اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل اگر هر تعدادی باشند مواردی در آن مطرح است که دلیل آن باید در آمار آورده شود؛ برای مثال ممکن است انتقال از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر صورت گرفته باشد که این جابه‌جایی در سامانه ثبت نشده باشد یا دانش‌آموزی بدون دریافت پرونده و حذف از سامانه به خارج از کشور مهاجرت داشته یا حتی دانش‌آموز اتباعی در کلاس حضور دارد؛ اما برگه‌های هویتی او هنوز تکمیل نشده و در نهایت موارد فوت دانش‌آموز است که تمام این مباحث در گروه بازماندگان از تحصیل ثبت می‌شود؛ در سال گذشته تنها سه یا چهار نفر به علت ناتوانی مالی از تحصیل بازمانده بودند که آنها نیز جذب مدارس شدند و آمار بازماندگان از تحصیل امسال هنوز مشخص نیست.

فاضل با اشاره به ثبت‌نام اتباع بدون برگه‌های هویتی، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در روند ثبت‌نام این افراد بیشترین همکاری را دارد و آن‌ها باید برای دریافت برگه هویت یا شناسنامه به فرمانداری‌ها مراجعه کنند، زیرا اگر بدون مجوز به‌عنوان مهمان در مدرس‌های حضور یابند در صورت کوچک‌ترین اتفاقی مدیر مدرسه و آموزش و پرورش مسئول است، چراکه دانش‌آموزی را که در هیچ سامانه‌ای ثبت نشده، ثبت‌نام کرده است.

کد خبر 633679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.