ماجرای افشای سوالات امتحانات نهایی کذب است‌/ وجود سیگنال‌یاب در ۵۰ درصد از حوزه‌های امتحان

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: لو رفتن سوالات امتحانات نهایی پیش از شروع آزمون کذب محض است.

به گزارش ایمنا، محسن زارعی اظهار کرد: تیم طراح سوالات امتحان نهایی در داخل فضایی ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از آغاز آزمون قرنطینه می‌شوند و در این مدت شروع به طراحی سوالات می‌کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان پیش‌تر در مجموعه‌ای خارج از آموزش‌وپرورش ارزیابی می‌شدند، اما اکنون با اعمال سابقه تحصیلی توجه به کتاب و برنامه درسی برگشته است، نباید دچار انحرافات کنکور از جمله توجه به کلید پاسخ و سوال شویم بلکه باید دانش‌آموزان به کتاب و برنامه درسی توجه کنند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تصریح کرد: پاسخ‌برگ‌های شخصی‌سازی شده یک روز پیش از برگزاری آزمون انجام می‌شود، همچنین فایل رمز شده سوالات تا هفت صبح برای مسئولان حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود تا آزمون در امنیت کامل برگزار شود.

وی اضافه کرد: حدود سه سال است که دیگر سوالات به صورت فیزیکی به حوزه‌های امتحانی ارسال نمی‌شود و فایل به صورت رمز شده فرستاده می‌شود، همچنین به منظور افزایش امنیت امتحانات نهایی، اتاق‌های تکثیر قرنطینه ایجاد شده و افراد در این اتاق‌ها تا زمانی که رمز فایل در قالب پیامک برای رئیس حوزه امتحانی ارسال شود، می‌مانند.

زارعی گفت: مسئول حوزه امتحانی تنها شخصی که می‌تواند گوشی همراه داشته باشد و این رمز پنج تا دو دقیقه قبل از شروع آزمون برای وی پیامک می‌شود و به هیچ عنوان پیش از شروع آزمون امکان دسترسی به سوالات برای هیچ‌کس وجود ندارد.

وی افزود: در صورت زیاد بودن سوالات، تکثیر تک برگی انجام می‌شود تا زمان امتحان داوطلبان هدر نرود، اگر تکثیر طولانی شود و از زمان شروع آزمون بگذرد، دقایقی به زمان آزمون در پایان افزوده می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار سوالات امتحانات نهایی پیش از آغاز آزمون، خاطرنشان کرد: لورفتن امتحانات نهایی کذب محض است و به هیچ عنوان امکان لورفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد.

وی با بیان اینکه لورفتن با انتشار سوال در حین آزمون متفاوت است، اظهار کرد: لو رفتن به معنای دسترسی به سوالات و پاسخ‌ها پیش از آزمون است که به هیچ وجه در آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و امتحانات نهایی در امنیت کامل است.

باید از تقلب و تخلف پیشگیری شود

زارعی ادامه داد: ممکن است تقلب و تخلف رخ دهد که در این صورت باید پیشگیری کرده و با تخلفات برخورد کنیم.پروتکل‌های امنیتی در همه حوزه‌های امتحانی رعایت می‌شود، همچنین اینکه از امسال یک نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌ها اضافه شدند و با کمک سازمان سنجش، دستگاه‌های سیگنال‌یاب برای حوزه‌ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از حوزه‌های امتحانی سیگنال‌یاب دارند، گفت: برنامه‌ریزی شده که حوزه‌های امتحانی مجاور هم بتوانند در یک فاصله زمانی کوتاه از دستگاه‌ها استفاده کنند و درواقع به نوعی تمام حوزه‌ها از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تاکید کرد: اکنون پاسخ برگ‌ها شخصی‌سازی شده‌اند و به منظور جلوگیری از سوءگیری احتمالی مصححان، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی را در دستورکار قرار گرفت و به صورت آزمایشی در مناطقی از کشور اجرا می‌شود.

وی گفت: تاکنون هر حوزه تصحیح، برگه‌های مربوط به حوزه‌های منطقه خودش را به مصححان ارجاع می‌داد، اما از دو روز آینده در قالب سامانه، توزیع پاسخ برگ‌ها در مقیاس کشوری انجام می‌شود، اگر نتایج خوب باشد، این اقدام گسترش می‌یابد تا در مراحل پیشرفته‌تر که به صورت کامل مکانیزه است، امکان خطای انسانی نیز به صفر برسد که نیازمند تخصیص اعتبارات در این بخش هستیم.

زارعی افزود: آموزش‌وپرورش در برگزاری امتحانات نهایی سابقه طولانی دارد، برگزاری امتحانات نهایی به سال ۱۳۲۲ بازمی‌گردد، صدور مدرک فارغ‌التحصیلی دوره آموزش عمومی بسیار ارزشمند و با اهمیت بوده و برگزاری امتحانات نهایی کار تازه‌ای نیست، اما از امسال که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی شده و افزایش یافته است، حساسیت و دقت ما هم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ۱۲۶۱ حوزه امتحانات نهایی در دی ماه داریم و از فروردین امسال بانک سوال و ابزارهای ارزشیابی را راه‌اندازی کرده‌ایم که براین اساس تمام دبیران کشور می‌توانند سوال طراحی کنند تا پس از بررسی و تأیید به عنوان سوال استاندارد در اختیار طراحان امتحانات نهایی قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش درباره برخورد با متخلفان در امتحانات نهایی، اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و قانون برخورد با تخلفات، اگر فردی گوشی به داخل جلسه ببرد و استفاده نکند، نمره همان درس و اگر گوشی به داخل ببرد و استفاده کند، نمره همه دروسش صفر می‌شود.

وی افزود: تمام داوطلبان آزمون دی‌ماه عضو گروهی در شبکه شاد هستند و از آنها خواسته شده تا در صورت بروز تخلف به ما گزارش کنند، هرکجا امتحان نهایی برگزار می‌شود باید پروتکل‌های امنیتی و اجرایی به طور کامل رعایت شوند، امنیت در چارچوب کار برقرار است و در صورت انجام تخلف مراقبان شناسایی و برخورد می‌کنند. بعد از پایان آزمون‌ها، گزارشی از برخورد با تخلفات ارائه خواهد شد.

به دنبال راهکار برای پیشنهاد قطعی اینترنت در منطقه برگزاری آزمون‌ها هستیم

زارعی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیشنهاد قطعی اینترنت در زمان برگزاری آزمون‌ها گفت: پیشنهاد قطعی اینترنت در منطقه برگزاری آزمون‌ها ممکن است برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کند. بر همین اساس دنبال راهکار هستیم که کمترین آسیب پیش آید.

وی ادامه داد: از وزارت ارتباطات به ما گفته‌اند درخواست قطع اینترنت بین‌المللی آسان‌تر است، چراکه این کانال‌ها بیشتر در پیام رسانه‌ای خارجی فعالیت دارند. ما درخواست کردیم برنامه‌ریزی شود تا کمترین آسیب به مردم وارد شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسشی درباره همکاری با پلیس فتا برای برقراری امنیت بیشتر در امتحانات، گفت: موضوع شناسایی و برخورد با افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند در اختیار ما نیست اما در این خصوص گله مند هستیم و نباید به راحتی استفاده از ابزارهای جاسوسی، جانمایی و روش‌های تقلب را در این کانال‌ها آموزش دهند. نهادهای متولی امنیت در فضای مجازی باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی افزود: حتی اگر یک دقیقه قبل از شروع آزمون، سوالات لو برود، استعفا می‌دهم و این به معنای امنیت امتحانات نهایی است و لورفتن وجود ندارد، انتشار پس از آزمون هم با این موضوع متفاوت است.

منبع: ایرنا

کد خبر 633676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.