اشاره نوروزی به قیمت ساخت هر متر مسکن ملی/آپارتمان‌ها گران‌تر از واحدهای یک طبقه

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی گفت: در آپارتمان‌ها ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ساخت را متری هشت میلیون تومان محاسبه کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای یک طبقه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل نوروزی با بیان اینکه امکان فروش واحدهای یک طبقه نهضت ملی مسکن پس از ساخت امکان‌پذیر است به سه روش واگذاری زمین، تحویل واحد آماده و تحویل تا مرحله قبل از نازک کاری در طرح مذکور اشاره و اظهار کرد: در اکثر ۱۲۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، ساخت‌وساز به صورت یک طبقه ساخته می‌شود. علاوه بر شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، در روش سوم که در شهر یزد نیز این شیوه ادامه می‌یابد، تا مرحله فونداسیون، اسکلت و سفت کاری توسط دولت انجام شده و مرحله نازک کاری توسط خود مردم انجام می‌شود.

وی درباره تفاوت قیمت و متراژ واحدهای مسکونی آپارتمانی با واحدهای یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن با اشاره به وجود هزینه‌های پنهان و مستقیم، توضیح داد: در آپارتمان‌ها ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ساخت را متری هشت میلیون تومان محاسبه کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای یک طبقه می‌شود که هزینه‌های دیگری مثل آسانسور، پروانه‌های ساختمانی و تورم‌های سالانه نیز بر افزایش قیمت ساخت تأثیر خواهند گذاشت، چراکه آپارتمان‌ها حدود دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند اما ساخت واحدهای یک طبقه طی مدت یک سال به پایان می‌رسد و مشمول تورم سالانه نمی‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی درباره هزینه‌های زیرساخت گفت: نتایج مطالعات دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد به طور میانگین هزینه‌های زیرساخت (آماده‌سازی، آب، برق، گاز انشعابات و معابر) ۱۶۵ میلیون تومان برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار خواهد بود اما برای واحدهای آپارتمانی حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود، اما با توجه به سایر هزینه‌ها مجموع هزینه ساخت و زیرساخت در واحدهای یک طبقه حیاط دار کمتر از واحدهای آپارتمانی خواهد بود و از لحاظ اقتصادی به صرفه است که به سراغ تأمین زمین و ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در مناطقی که امکان دارد، برویم.

نوروزی درباره تفاوت شهرها و استان‌ها در میزان زمین اختصاص یافته برای این طرح گفت: در بسیاری از استان‌های کشور مشکلات چندانی از لحاظ زمین وجود ندارد.

کد خبر 633633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.